Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter med mitt köksbygge, som kommit en bit på vägen. Jag har fått mycket hjälp här på forumet (och mer kommer att behövas :surprised: )så hoppas kunna bidra med information till andra som funderar på att renovera köket själva.

Jag är heltidsarbetande ekonom med familj och två barn på 6 och 8 år. Anser mig vara hyfsat händig. Tidigare erfarenheter är: golvläggning, byte av blandare, kakling i kök, dörrbyte, målning, tapetsering, altanbygge och har skruvat ihop ett antal möbler, garderober mm. Så varför skulle inte jag klara av att bygga ett kök?

Varför göra det själv? Jag är lyckligt lottad och har en hög lön. Mao skulle jag kunna leja ut hela arbetet och sitta och titta på. Men som många andra jobbar jag dagtid och slappar på kvällarna. Kan väl säga att jag tröttnat på att jäsa i soffan med Netflix-serier eller att sitta framför datorn som jag ändå gör hela dagarna. Kände för att göra något fysiskt som är en utmaning. Samtidigt ville jag minimera tiden utan spis och vatten.

Ju mer jag läste och funderade på att bygga om köket själv desto mer taggad blev jag. Inser att det kommer att ta längre tid än som snickaren gör det och att jag sannolikt kommer att vilja ge upp halvvägs, men jag kör på ändå. Hoppas bara att familjen står ut :rolleyes:

För att göra det roligare har jag satt en budget på 100,000kr och kommer att följa upp kostnaderna. Ett delmål var att familjen ska vara utan matlagningsmöjligheter och vatten i köket max en vecka.

En elektriker planerades in för att dra om ström till nya uttag.

Ikea valdes som köksleverantör för att de har platta paket och är enkla att montera. Min fru tycker faktiskt att Voxtorp är klart snyggast. Det var hon som valde stil mellan flera leverantörer. Vitvaror blir Electrolux. Gammal kyl och frys kommer att behållas då de bara är 6år gamla och smälter in.

Pris på Ikea-köket (stommar, luckor, gångjärn och täcksidor): 30,000kr

Bifogar före-bild och målbild.
Visa bilaga 173622
Visa bilaga 173623
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
snowjim och 3 till
  • Laddar…
Inköp av vitvaror, mm:
Electrolux EOB200X inbyggnadsugn: 3490kr
Electrolux HOI620S spishäll: 2990kr
Ikea FRAMTID Mikrovågsugn: 2295kr (valdes för att ha lucköppning åt sidan och för design) Elux är fula tycker vi
Ikea Skinande diskmaskin: 4300kr
Franke FSK490-11 spiskåpa: 2590kr
FM Mattsson 9000E II Köksblandare: 1200kr


Här är de verktyg jag har köpt in:
Bosch GST 90 E sticksåg: 1050kr
Bosch Quigo 2 laservattenpass: 350kr (Classe kampanj)
Bosch PKS 55 A cirkelsåg: 1049kr

Rejäl hammarborr finns att låna.

Diskho (Franke) och bänkskiva är beställda
 
Heja!
Ska bli intressant att följa ditt projekt. Vi är så ohändiga att vi valde att ta in snickare på löpande räkning. Blev klart dyrare än vad vi trott men men... Nu är köket klart iaf. :)
 
E
Förstår att du vill ha en inbyggnadsdiskmaskin men jag skulle satsa på en annan modell/märke. Vi har en skinande och den håller inte alls måttet enligt mig. Diskar dåligt och tar lång tid. Dessutom har dom en givare som är placerad i botten på maskinen som ska känna av hur mycket vatten som skickas in i maskinen. Denna givare ska normalt sitta högre upp i maskinen för att förhindra att den kläggar igen. Detta orsakade översvämning i maskinen och den kastade ut vattnet på golvet som således blev skadat och var tvungen att bytas.
 
EPetterW skrev:
Förstår att du vill ha en inbyggnadsdiskmaskin men jag skulle satsa på en annan modell/märke. Vi har en skinande och den håller inte alls måttet enligt mig. Diskar dåligt och tar lång tid. Dessutom har dom en givare som är placerad i botten på maskinen som ska känna av hur mycket vatten som skickas in i maskinen. Denna givare ska normalt sitta högre upp i maskinen för att förhindra att den kläggar igen. Detta orsakade översvämning i maskinen och den kastade ut vattnet på golvet som således blev skadat och var tvungen att bytas.
Ah synd. Diskmaskinen är tyvärr redan inkopplad. Har mest kört på snabbprogram 30 min och det blir rent och fint.
 
Som jag skrev så har renoveringen kommit en bit på vägen. Så här såg det ut när jag rev. Det var inga problem att få bort det gamla Marbodalköket. Bara att skruva ner och bunta ihop. Diskbänken på 2,4m vek jag ihop med kroppstyngd och slängde in i en V70 och körde till tippen :D

Det gamla kaklet satt som berget. Fixet verkar vara av cementtyp. Blev många tunga stunder med borrhammaren och kakelspett. Grannarna var inte så glada över bilandet, trots att jag bara körde normala tider.

IMG_2916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjena!

Jag undrar hur du renderar bilder för att dom ska bli så snygga? Inte är det med ikea webbverktyg iaf?? :D
 
katten1234 skrev:
Tjena!
Inte för att vara den men jag förstår inte hur du kan riva ut ett fullt fungerande kök???

Sen undrar jag hur du renderar bilder för att dom ska bli så snygga? Inte är det med ikea webbverktyg iaf?? :D
Det gamla köket fungerade men det var opraktiskt och väldigt slitet. Många stommar och luckor var trasiga så att spånet syntes. Diskbänken var bucklig och hade skador. Köket var sedan 1992 och att byta ett 24år gammalt kök är väl ok? Ångrar inte en sekund att jag slängde ut det.

Renderingen är gjord i Ikeas home planner. Man trycker ctrl+shift+h eller något, minns inte. Då blir allt mycket snyggare.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Tjena!
Inte för att vara den men jag förstår inte hur du kan riva ut ett fullt fungerande kök???

Sen undrar jag hur du renderar bilder för att dom ska bli så snygga? Inte är det med ikea webbverktyg iaf?? :D
Köket är väl typ det viktigaste i bostaden som man vill ha i sin egen stil. 😀

Ska bli kul att följa renoveringen.

Vad gäller färg på stänkskydd så är det ju väldigt personligt. Det kan ändra stilen på hela köket. Vi valde neutralt för att istället ha färg på gardin, matta, handdukar och en köksmaskin.
 
Men så tidlös design.
:p
 
Kan säga att man kan ju sticka ut lite med mönstrad tapet på en vägg.

Jag körde äggvitt och sen en liten bit på 2metet ca med mönstrad tapet. Kör då med luckor i moca (IKEA hade inte detta i sitt sortiment från jag redan bestämt från annan kökstillverkare, samt deras kulör är lite för brun vad jag sett irl speciellt hur jag nu format köket). Vitt kakel med mörka fogar i tegelstil (sitter alltså inte rakt under varandra). Samt bänkskiva som är grå/svarta inslag (svart glitter liknande effekt). Golv fick jag beställa, finns inte ask på lager i dom flesta varuhus tyvärr (så fick bli en chansning).

Är ingen designer, men enligt mig personligen är jag nöjd med det mesta (gillar dock inte vissa lösningar som överskåpen borde inte hängt på trälist, utan plywood som inte rör sig lika mycket).


Visar lite bilder hur jag gjort, enklare så än text. Har rätt litet kök och mobilen har kass vidvinkel, så svårt att få med bättre vy:) får ta fram min riktiga kamera för lite proffsiga bilder ;) men detta bör räck för att få ett hum hur jag gjort eller borde egentligen gjort ;)

Att det inte är helt klart är dels elektrikern inte kunnat komma än. Samt att täcklister behöver sågas, så behöver en bra såg för detta (har inte en sådan).

IMG_20160318_171041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160314_175124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen innan tapeten åkte upp, listen fick jag beställa på nätet. Bara att lossa med händerna inför tapesering ;)
IMG_20160310_193306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta en induktionshäll! Värt varenda krona!
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Ta en induktionshäll! Värt varenda krona!
Håller helt med, om inte för effekten så är det sjukt mycket enklare rengöring. Bränner inte fast på samma vis som glas och gjutjärn. Dock skulle jag satsat på annat märke än Elektrolux, kvaliten är inte som förr. Spisen jag köpte är skum (startar inte vare gång), samt stekytan är inte i närheten lika stor som det är ritat på spisen. Andra har problem med deras kyl och frys. Dock köpte jag en spisfläkt från dessa (fanns inget annan som passa lika bra i köket), får hoppas den är bättre.
 
Kul projekt! Låter som du har bra prioriteringar med vatten och semi-fungerande funktioner så tidigt som möjligt.

Håller med övriga också, ta induktionshäll. Helt oslagbart på alla håll och kanter. Vi tog en stor med 5 plattor, väl värt det för utrymmet på spisen när man ska lägga mycket mat.

Smaken är som baken, men tror inte det blir konstigt med färg eller mönster på t.ex stänkskyddet. Vi gjorde om för två år sen och valde en väldigt mönstrad tapet (http://www.designhouseonline.co.uk/...-great-wave-neutral-wallpaper-696-500x500.jpg) med glasskiva. Resten av köket är målat i alabaster (typ vitt, bruten i röd om jag minns rätt. Avskyr brutet i gult, ser ut som hemma hos rökare imho :), köksinredning i svart med vita luckor och vit bänkskiva. Ser det svarta och vita som basen som man sedan kan komplettera och bryta av med olika accenter eller dylikt för att skapa lite personlighet och liv.

Hoppas det försätter löpa på bra och lycka till!
 
Redigerat:
Roligt med alla inlägg om stil, färger och utrustning. Smaken är ju alltid delad så om andra tycker vi ska ha vitt/svart/rött/gult/trä/ eller annat kök är ointressant för oss som redan köpt och börjat bygga. Jag tänkte mig mer en diskussion om att bygga kök själv, som amatör och med familjen hemma. Att diskutera projektet vore kul. Vilka problem har ni andra som byggt själv stött på? Vad var jobbigast och roligast? Blev ni nöjda med ert eget jobb?

Induktionshällen är inköpt 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.