Hej,

Vi har uppmärksammat att vissa märken, ex Bosch har väldigt låg markgång på dörrarna till sina kyl & frys enheter? De vi provat hitintills har varit så pass låga att de slår i tårna? Går det att åtgärda eller man måste lära sig att hålla tårna borta?
 
snowjim skrev:
Hej,

Vi har uppmärksammat att vissa märken, ex Bosch har väldigt låg markgång på dörrarna till sina kyl & frys enheter? De vi provat hitintills har varit så pass låga att de slår i tårna? Går det att åtgärda eller man måste lära sig att hålla tårna borta?
Klart det går att åtgärda, köp en annan modell! En av fördelarna med att vi inte lever i DDR, valfrihet!
 
MattiasT skrev:
Klart det går att åtgärda, köp en annan modell! En av fördelarna med att vi inte lever i DDR, valfrihet!
Kan förstå om du uppfattade min fråga som dum men ditt svar var snäppet dummare.

Förövrigt har alla kylskåp och frysar jag sett haft fötter som går att justera. Kanske de går att justera så pass högt att det blir frigång? Kan såklart vara så att det ser märkligt ut om de "svävar" så långt ovanför marken?
 
Du kan ju alltid ställa din enhet på en sockel, om det går att få till det med höjden. Jag har aldrig tänkt på att det finns skåp med så låg frigång, i min värld är det självklart att det är en rejäl luftspalt under skåpet, kondensorn på baksidan måste ju ha ordentligt med luftcirkulation.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Kan förstå om du uppfattade min fråga som dum men ditt svar var snäppet dummare.

Förövrigt har alla kylskåp och frysar jag sett haft fötter som går att justera. Kanske de går att justera så pass högt att det blir frigång? Kan såklart vara så att det ser märkligt ut om de "svävar" så långt ovanför marken?
Den justermån som finns med fötterna är endast för att kompensera för ojämnheter i golvet, dvs skåpets höjd påverkas inte märkbart.
Om det är hel kyl och frys ni söker rekommenderar jag svenskbyggda skåp från Electrolux och Husqvarna, de har en hög sockel.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Whirl pool har ocå hög sockel.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Kan förstå om du uppfattade min fråga som dum men ditt svar var snäppet dummare.

Förövrigt har alla kylskåp och frysar jag sett haft fötter som går att justera. Kanske de går att justera så pass högt att det blir frigång? Kan såklart vara så att det ser märkligt ut om de "svävar" så långt ovanför marken?
Du kan inte justera skåpen så högt att det inte blir problem, men just på bosch har jag för mig att det är vanlig m-gänga, så ev kan du byta mot några längre fötter.
Tror inte heller det är fötter bak, men beror nog på vilken modell det är, men kolla så det finns uttag för fötter bak.

lycka till

/RF
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Köpt Bosch (inte installerat än då köket inte är klart än på 2 månader), trots jag vet om detta då en kompis har siemensgrejjor som har precis samma, grymt irriterande. Men enl polarn vänjer man sig. Men BSH går att öppna även om placerat i ett hörn (vilket inte funkar på alla), känns kvalitetsmässigt (för priset) bra och har okej inredning och volym.

Jag är inte helt bekväm med kvalitetskänslan på Electrolux, men det varierar säkert med olika modeller. Tyvärr verkar E-lux skamlöst sälja sitt namn med riktigt kassa budgetmodeller (men satsar ju även på premiummodeller). Vi kom fram till att Bosch/Siemens kändes mest prisvärt, medan Miele/Liebherr kändes bäst men för dyra (men vita Miele säljs ibland till bra pris). LG och Samsung kändes funktionsmässigt bra, men Samsungs skåp är bara 180 höga. LG säljs av nästan bara elgiganten och bara en modell. Drömkyl/frys vore Mieles kvalitet, BSH design, LG-s interiör och Electrolux pris. ;)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Skyddstoffel med stålhätta för inomhusbruk ;)
Skyddstoffel.jpg

Även Samsungs dörrar går ned till golvet.
 
AndersS skrev:
Skyddstoffel med stålhätta för inomhusbruk ;)
[bild]

Även Samsungs dörrar går ned till golvet.
Hehe, perfekt! Nej men det är intressant egentligen, vanliga dörrar i ett hem går ju ner till golvet och de slår man väldigt sällan tårna i. Men när mina föräldrar hade Bosch skåpen hemma så var det flera som fick tårna mörbultade. Det handlar säkert om en vanesak som det verkar vara många som är vana vid att dörren är en bit ifrån golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.