Hej!

Planerna går åt utbyggnad av vårt gamla 30-talshus och vi funderar just nu på energikrav och liknande. Vi har 4 uppsättningar gamla 2-glasfönster som till utseende och dimensioner är nästan identiska med de vi har på befintligt hus. Det lockar därför att rusta upp dem (som vi gjort med våra egna) och använda på utbyggnaden.

Frågan är då bara - hur stor skillnad gör detta jämfört med att köpa nyare (men hyfsat billiga) fönster?

Klarar man energikraven ändå och måste man fläska på med väldigt mycket mera isolering i väggarna?

Planen är platta på mark med vattenburen golvvärme (vi har bergvärme). Cirka 25 kvadrat bottenyta i 2 plan. 5 st fönster, ca 1,00m(b)*1,30m(h) karminnermått per fönster.
 
Ja, det skulle om inte annat spara en del pengar initialt. Vi kommer att ha en extremt tight budget för utbyggnaden eftersom vi inte ska göra något själva och huset går inte att värdera så högt att vi kan låna en massa pengar.

Vet inte vad nya fönster kostar men 5-10000 styck går det säkert på?
 
Har hittat info som säger att gamla tvåglasfönster har ungefär ett U-värde på 2,8 - 3,0. Det säger dock inte mig någonting om vad det får för effekt på totala energiförbrukningen för utbyggnaden.

Hittade en modell som beräknade den totala energiskillnaden mellan 5 st av de gamla med u-värde 3,0 och 5 st nya med u-värde 1,3 till ca 1350 kWh/år.
 
Redigerat:
I länken jag skickade har man gjort mätningar och ett fönster från 1930 fick
U värde: 2.55 (orenoverat), 2.28 (renoverat), 1.77 (med ett glas bytt till glas med LE skikt)
Ännu äldre fönster har ofta större distans mellan glasen och får därigenom bättre U värden.

Värdet på 2.8-3.0 är satt av de som vill sälja NYA fönster. Tror de dessutom tillräknar sig den sänkning av innertemp de tänker att du av komfortskäl ska göra genom att du väljer fönster med mindre kalldrag...

Kan man räkna hem att sätta nya fönster? Har man bergvärmepump så kan man ju mer än halvera värmekostnaden. Dina 1350 bör vara mindre iom du räknat för högt U värde på de gamla. Är osäker på om man räknar med karmens förluster i ett nytt fönster. 3-glasfönstret i rapporten från 1982 fick 1.84. Jag skulle tro du (med bergvärme) hamnar på ett par hundra dyrare värmekostnad per år. Av utseendeskäl skulle jag betala det för att slippa moderna plastfönster. Om jag dessutom redan ägde gamla fönster skulle jag inte tveka en sekund att istället lägga pengarna på att montera energiglas i dessa... Om den som granskar energikraven tvekar borde gå att hänvisa till rapporten?
 
JohanLun skrev:
I länken jag skickade har man gjort mätningar och ett fönster från 1930 fick
U värde: 2.55 (orenoverat), 2.28 (renoverat), 1.77 (med ett glas bytt till glas med LE skikt)
Ännu äldre fönster har ofta större distans mellan glasen och får därigenom bättre U värden.

Värdet på 2.8-3.0 är satt av de som vill sälja NYA fönster. Tror de dessutom tillräknar sig den sänkning av innertemp de tänker att du av komfortskäl ska göra genom att du väljer fönster med mindre kalldrag...

Kan man räkna hem att sätta nya fönster? Har man bergvärmepump så kan man ju mer än halvera värmekostnaden. Dina 1350 bör vara mindre iom du räknat för högt U värde på de gamla. Är osäker på om man räknar med karmens förluster i ett nytt fönster. 3-glasfönstret i rapporten från 1982 fick 1.84. Jag skulle tro du (med bergvärme) hamnar på ett par hundra dyrare värmekostnad per år. Av utseendeskäl skulle jag betala det för att slippa moderna plastfönster. Om jag dessutom redan ägde gamla fönster skulle jag inte tveka en sekund att istället lägga pengarna på att montera energiglas i dessa... Om den som granskar energikraven tvekar borde gå att hänvisa till rapporten?
Värmekostnaden är ganska ointressant. Småpengar i det hela :)
Viktigare nu är att spara kostnader i utbyggnaden plus att vi estetiskt vill ha liknande fönster. Ska räkna lite mer samt prata med kommunen.

När man räknar energikrav 55 W/m2 menar man då energiförlusten eller tillförd energi till värmepumpen? Förbrukning beror ju på om man räknar direktverkande el eller faktisk förbrukning.
 
"När man räknar energikrav 55 W/m2 menar man då energiförlusten eller tillförd energi till värmepumpen? Förbrukning beror ju på om man räknar direktverkande el eller faktisk förbrukning."

Inköpt energi.
Sen kan vi alltid diskutera varför, men det är en annan fråga.
 
Ok, tack. Då borde inte de äldre fönstren stjälpa kalkylen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.