Hej, märkte nu att ett blandarfäste i duschen inte sitter stumt mot kaklet. Om man trycker på blandaren så glappar fästet mot kaklet. Det känns inte rätt, bör detta åtgärdas?

Kan man isåfall släppa på skruvarna som fästet sitter skruvat med och trycka i ny silicon, eller riskerar man att det inte blir 100 % tätt igen?
 
Vad är det för blandarfäste?
Bild(er) underlättar bedömning och att ge råd.
 
Blandarfästet är av märket Trio Perfekta
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Silikon? Ska det inte vara en tätning bakom plåten? Det sitter det här iaf, men jag har ju iofs vävtapet på väggen...
 
På baksidan av fästet är det ngn form av Foam, se bild.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Silicon menar jag alltså i skruvhålen som blandarfästet sitter monterat i vägg med.

Mao, finns det ngn risk täthetsmässigt med att lossa blandarfästet och återmontera det pånytt?
 
Den där tätningen ska ju täta runt skruvarna också, så det bör rimligen inte vara nån risk att dra åt det hela lite ytterligare. Men det är ju bara min gissning, jag hade dock utan att tveka gått lös på skruvarna och försökt dra åt lite, det är ju bara nån som slarvat med åtdragningen.
 
Har ett blandarfäste av fabrikatet Mora i andra badrummet och det sitter stumt mot vägg. Kan det vara en kvalitetsskillnad på Mora resp. Trio Perfekta som är orsaken? Bör jag byta blandarfästet helt och hållet?
 
Kan du trycka fästet in mot väggen, så gapet mellan plåt o vägg försvinner e det ju bara dåligt åtdraget.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Stäng av vattnet, koppla loss blandaren med skiftnyckel (lägg duk eller dylikt om du inte vill repa muttern) ta skruvmejsel/skruvdragare och dra åt. Skruva tillbaka allt! Klart och betalt :)
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Så, nu är det åtdraget ordentligt. Tack för rådgivningen alla!
 
Upptäckte nu att det droppar sakta sakta mellan muttern i blandarfästet och muttern på blandaren. Provade dra åt hårdare men droppandet vill ej sluta. Vad kan jag göra åt det? Ska man täta med lin och pasta? Ska det inte täta mellan klämring och blandaren?
 
En fråga till, går det att demontera blandarfäste utan att kapa rören, eller har klämring/stödhyla klämts in i PEX-röret så man måste kapa bort en bit rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.