Jag behöver justera ett av våra fönster, fönsterbågen ser ut att ha "halkat ner" i karmen, misstänker att ena gångjärnet ändrat sig med tiden. Problemet är att det bara går att justera väldigt lite, sen går det inte att stänga fönstret längre. Det känns som att det tar stopp i gångjärnet på något vis.

Är det någon som vet hur justeringen på dessa fönster är tänkt att fungera?

Fönstren är från byggåret, -75.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror att det endast är trögheten du justerar så att fönstret inte faller igen, jag tror inte du kan justera i höjdled.
Om du tror att fönstret satt sig och sjunkit ner så borde du ha en större springa i ovankanten, det är inte så att trät svällt?
Enligt bild 1 så finns det inte utrymme för någon höjdjustering.
Hur har du justerat?
 
123abc skrev:
Enligt bild 1 så finns det inte utrymme för någon höjdjustering.
Hur har du justerat?
Om man lossar på plattspårsskruven kan man sedan skjuta plastbiten uppåt. Det verkar som fönstret ledas på denna plastbit. Plastbiten går att skjuta långt upp och fönstret hamnar då högre upp, men går därefter inte att stänga mer än halvvägs. I princip går det bara att flytta plastbiten några få mm för att det ska gå att stänga.

Fönstret behöver höjas något på den sida som bilderna är tagna på. Och det borde finnas utrymme för justering uppåt (dock ej nedåt - men plastbiten är nu i sitt nedersta läge så det kan ju stämma), trälisten ovanför den runda stålleden sitter fast i fönstrets båge, medan trälisten under sitter fast i fönsterkarmen. Således bör inte det vara något problem, eller vilket utrymme tänkte du på?

På bild 2 är fönstret vippat nästan ett halv varv, glasrutan i överkant är alltså innerglaset - där syns också hur listerna är fästa i båge resp. karm.
 
Jag mailade SP på vinst och förlust men de hade inte kvar något kring dessa fönster med hänvisning till att de är så gamla.

Lite intressant, det innebär att de räknar med att deras fönster inte ska hålla i 40 år tydligen. Så där känns det som de diskvalificerade sig själva när det blir dax för fönsterbyte om några år.
 
Du kan inte förvänta dig att de ska ha kvar saker till 41år gamla produkter, det har nog ingen tillverkare.
Ett papper med instruktioner kan en del ha kvar men övrigt är det nog knepigare men ibland har man tur och tillverkaren har saker kvar.
Jag vill minnas att man endast justerade trögheten.
 
123abc skrev:
Jag vill minnas att man endast justerade trögheten.
Jag har väldigt svårt att förstå den konstruktionen isåfall, men jag ska försöka häkta av ett fönster i helgen för att utröna hur det fungerar.

Förväntade mig gjorde jag nog inte, och kanske är min slutsats inte rättvis. Men Åkers styckebruk hade ju kvar orginalritningarna från 1738 till kanonerna på Ostindienfararen Götheborg. De plockade fram dem och gjorde nya när man byggde replikan på 1990-talet. Sannolikheten att någon skulle efterfråga dem var ju inte så stor om man säger så. Så varför inte SP? ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag behöver justera ett av våra fönster, fönsterbågen ser ut att ha "halkat ner" i karmen, misstänker att ena gångjärnet ändrat sig med tiden. Problemet är att det bara går att justera väldigt lite, sen går det inte att stänga fönstret längre. Det känns som att det tar stopp i gångjärnet på något vis.

Är det någon som vet hur justeringen på dessa fönster är tänkt att fungera?

Fönstren är från byggåret, -75.
Hej, får jag fråga hur man kan öppna fönstret? Vi har en likadan i vårt hus men har inte kommit på hur man kan öppna mer än typ 3cm,sen är det stopp.
 
Välkommen till forumet! :D

Det sitter en spärr på vänster sida av fönstret (sett inifrån). Öppna fönstret så mycket det går och stoppa in pekfingret en liten bit ovanför gångjärnet och lyft upp spärren. Sen ska du kunna öppna fönstret helt.
 
  • Gilla
Flommymon
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Välkommen till forumet! :D

Så här mycket kan jag öppna bara. Jag får inte o fingretKan du kanske rita in på min bild vart jag ska leta? Vi bodde här snart 9år o kunde aldrig öppna det här himla fönstret
 
  • Utsikt genom ett fönster med persienner mot ett plåttak och ett blått hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du kanske rita på bilden? Kan inte öppna mer än så, får inte i nån finger
 
Nu kunde jag öppna Efter 9årNåån förr har lagt på nån extra liten list på fönsterbågenså fick använda en knivTack för hjälpen
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Årets trådlyft här...men lyckades du någonsin justera fönstret #mexitegel?

Vi har några identiska fönster (idiotisk konstruktion enligt mig) där ett av dem hänger precis som ditt, vilket är lite irriterande när det ska öppnas och stängas...det är rätt trögt och avger ett pruttande ljud när ramen skaver emot karmen. Visst skulle jag kunna hyvla av lite, med det är rätt tydligt att hela fönstret hamnat lite på sniskan så gick det att lyfta lite i gångjärnet hade det varit optimalt.

Jag tänker att om en dörr hänger så justerar man ju gångjärnen innan man försöker hyvla bort något.
 
Nej, jag har fått hyvla… och jag begriper inte hur gångjärnsmekanismen fungerar som ser ut att kunna justeras - det stör ingenjören i mig väldigt mycket :crysmile:.
 
  • Haha
Robin_CG
  • Laddar…
Äsch då...:rofl: Jag förstår känslan...inte för att jag är ingenjör, men jag brukar kunna klura ut hur mekaniska saker fungerar.

Jag upptäckte nu att mina gångjärn inte är identiska med dina. Kolla det här inlägget i min gamla tråd om varför man väljer pivotfönster...inte heller det har jag lyckats klura ut. :crysmile:

Det känns ju helt vansinnigt om det inte går att justera gångjärnen...
 
Ja, kan inte annat än hålla med. Jag måste renovera ett par bågar som börjar se lite ledsna ut ska försöka lista ut vad den där justeringen är till för egentligen. Rytktet säger ju att det är för en bromsmekanism...men så fort jag justerar det minsta lilla så går det inte att stänga fönstret längre :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.