Trallrent är en magisk produkt som funkar på allt biomaterial. Klockren funktion och billigt.
 
mexitegel skrev:
Funkar den alltså? Har noterat att vintern målat vår trall grön på vissa ställen också nämligen :). Funderade på att bara skura med grönsåpa, men det kanske inte räcker?
Det är den jag har använt (4 liters dunk).
 
Biltemas trallrent är starkt och bra! Funkar klockrent som generellt rengöringsmedel, dock är det nästan för starkt i koncentrerad form. Jag körde trallen med en tryckspruta och typ 30% lösning och rotborste. Tog husets vita snickerier också (gick från grå-grönt till vitt...)
 
  • Gilla
Skirmisher
  • Laddar…
Är trall rent okej i längden då?

Har en polare som kört det i typ tre år, han sa att det sliter rätt mycket på träet, sen beror det säkerligen på hur starkt man blandar.

Vet någon hur Biltemas trallrent är mot växtlighet (typ gräs) tänkte om man kan spruta det på/mot staket utan att gräset runt om går åt skogen?
 
Mindre gräs att klippa bara.....
 
  • Gilla
  • Haha
hansan och 1 till
  • Laddar…
Haha ja jo det har du så rätt i, men då en del är grannens och han kanske tycker det är en rolig helg syssla att göra, vill jag inte besudla hans nöje och gräs ;)
 
Fungerar också med ogräsättika, har nog skrivit om det i någon tråd så sök här på forumet så lär du hitta det.
Eller var det den tråden du hade läst?
I mitt fall hjälpte varken såpa eller algtvätt, däremot ättikan blekte bort det gröna.
 
Biltemas grönsåpa och skurborste på skaft funkade skitbra, är ju lite jobb visserligen men på en dag är 120kvm gjort. Allra helst om ni är fler.
 
Mitt bästa tips för fasadtvätt är billig "Klorin". Brukar köpa blå 1,5- eller 2-liters flaskor av någon sorts kopia på Klorin på Ö&B, kostar en tia eller drygt om jag minns rätt. Späder 50-50 eller så och sprutar på en yta av 1 m2 eller så. Sedan skura lite och ev spruta på lite till. Spola rent, och det är klart! Är rätt säker på att många av de dyra tvättkemikalierna är just klor!

Antar att det funkar lika bra på trall.
 
Många trallrent innehåller lut/natriumhydroxid som ni har i mycket koncentrerad form i kaustiksoda.
Risken med för starka blandningar av natriumhydroxid eller kaustiksoda är att det löser den mjukare delen av trallen och den blir ojämn. Så här gäller det att vara försiktig. Men klart billigaste medlet är utblandad kaustiksoda.
Så de trallrent som uppfattas vara mest effektiva har troligtvis större mängd natriumhydroxid iblandat men totalt endast några procent pga av dess trälösande effekt.
 
Humm mycket spännande att se så många, göra så olika.

Vad gällande din tråd, AndersS, så hittar jag inte just den angående ogräsättikan på trall.
Du får gärna berätta lite mer hur du gjorde? Rollade du ut den? Spädde du ut den? Gjorde du någon typ av efterbehandling?
 
Först tvättade jag trallen med rengöringsmedel och lät det torka. Då fanns det i vissa delar av trädäcket fortfarande kvar svag grönfärgning av alger. Jag rollade sedan hela trallen med ogräsättika och tror det var outspädd om jag nu minns rätt. Sedan fick det vara i ca en vecka och då hade det gröna försvunnit.
Jag behandla sedan trallen med pigmenterad olja så den fick en sandgrå ljus nyans, solblekt trall. Oljan var Nordsjös Tinova UV Super Terrace (jag vet dessa löjliga super heavy namn). Om man använder den produkten måste man tvätta bort gammal olja annars blir det inte bra då pigmentet inte flyter ut jämnt utan kan bli randigt.
 
Det där med ogräsättika känns mer och mer aktullet resultat/tidsmässigt (y)
 
Vanlig grönsåpa kör jag med. Känns helt ok miljömässigt och billigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.