Vi ska bygga ett nytt hus med en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Vi har fått avrådan ifrån att sätta spishällen i köksön och jag är tveksam till att sätta den i hörnet av den fasta delen av köket. Har en känsla av att det blir trångt om man inte står själv och lagar mat.
Var ska vi placera den?
Nån som har några tips?

Planritning i pdf:
http://web.comhem.se/~u79800678/Bilder/Husrel/Planritningtorekov.pdf
På ritningen är köksön vriden "längs med" vardagsrummet, vi funderar på att lägga den "längs med" köksbordet istället.

Om ni har andra kommentarer om planlösningen tveka inte att dela med er... ;)
 
Självklart menade jag tvärtom, på ritningen är köksön längs med köksbordet och vi funderar på att lägga den längs med vardagsrummet.. ;D
 
Kanske ska förklara att öppningen som är på ritningen mellan kök och entré tänker vi antagligen inte ha, därför har funderingarna handlat om spishällen ska vara i hörnet eller ej..=) Vi tror att man orkar gå de där extra stegen från entrén till köket med matkassarna iaf. :)

Anledningen till att vi tvekar till att ha hällen i köksön är att det kan bli mer stekos ut i vardagsrummet och fläkten suger mer om den är invid en vägg, vad vi hört iaf. Nån som har erfarenheter?

TVn :D, kommer placeras strategiskt så att man kan se den både från köket, matplatsen och soffan i vardagsrummet, dvs den väggen som är ut mot uteplatsen (inte där kaminen är placerad på ritningen alltså)
 
Om ni inte har kvar öppning mel kök och hall, så kan väl hällen vara där i stället, altså långsmed väggen och inte i hörnet.
 
En sak reagerar jag på när man vill ha hällen på en köksö. Jag ser framför mig när man måste gå och hälla av hett pasta/potatis-vatten i diskhon och balansera över det öppna golvet. Har man barn är detta ett skräckcenario! Även vuxna krockar ibland...

Jag skulle ALDRIG ha en köksö om jag inte samtidigt hade en ho där också, annars är det opraktiskt, tycker jag. Det är alltid bättre att ha en sammanhängande bänk mellan häll och diskho!

Att ha hällen i ett hörn är bara opraktiskt om du vet med dig att ni ofta står två och samtidigt rör i grytorna. I min familj händer det aldrig *fniss*, den ene assisterar och den andra lagar mat.

Lycka till! :D

 
Om jag tolkar er ritning rätt så har ni 106 cm från hörnet fram till fönstret över diskbänken, så mtp. hur mycket plats en hörnlösning med häll tar så undrar jag om ni är medvetna om att ni då kommer att ha häll i princip fram till fönstret, även om ni flyttar DM till andra sidan diskbänk och dessutom skjuter hoarna mer mot matplatsen så får ni trots allt väldigt lite utrymme mellan häll och ho.

Ytterligare en sak som verkligen bör övervägas är det (o)kloka i att stänga öppningen mellan hall och kök, betyder ju att man måste trampa in i och snedda genom v-rummet med matkassar etc. för att komma in/ut i köket.
Att flytta öppningen mer mot v-rummet tror jag är klokt, men att ta bort den helt känns mindre väl genomtänkt och då handlar det inte om att 'orka' gå de extra stegen genom v-rummet, utan det totalt opraktiska i att alltid tvingas passera v-rummet med matkassar, soppåsar osv. samt om ni har/planerar barn, ska de också springa genom v-rummet varje gång de är ute och vill ha ett glas vatten, glass eller något annat...... ;), de orkar förvisso springa, men däremot så orkar de så bra att de sällan kommmer ihåg/hinner ta av sig skorna ;)

Ni har dessutom med nuv. utformning ingen avställningsyta vid ugnen samt K/F, dessutom långt mellan häll och ho, köksön i nuv. utformning är dessutom väldigt snålt tilltagen för att fungera som både avställningsyta till ugn och häll.

Jag gissar att denna köksplanering har sitt ursprung i Er önskan om den totala öppenheten mot v-rummet ;), men jag tycker verkligen ni ska överväga om inte en förlängning av väggsnutten på frysens högra sida (mot kaminen) samt flyttning av öppningen från hallen (alltså mot v-rummet) skulle kunna göra nytta på mer än ett sätt ;), jag är nämligen övertygad om att både kök och v-rum skulle tjäna stort på detta :).

Men detta är bara mina personliga åsikter ;)

MVH//Christina.
 
Jag känner, som byggimpert, att det är oklokt att bygga bort öppningen mot hallen.

Ett alternativ som ger lite mer arbetsytor är att binda ihop ytan från frysen till köksön med en "halvvägg" innehållande skåp etc. Då bevarar ni rymden och kontakten mot vardagsrummet, men får mer arbetsyta att jobba med. Då kan man potentiellt ha hällen där frysen nu är placerad.
/M.
 
kaifas skrev:
Ett alternativ som ger lite mer arbetsytor är att binda ihop ytan från frysen till köksön med en "halvvägg" innehållande skåp etc. Då bevarar ni rymden och kontakten mot vardagsrummet, men får mer arbetsyta att jobba med. Då kan man potentiellt ha hällen där frysen nu är placerad.
Njaa..., tanken är god men man kan ju inte ha hällen direkt mot hörnet om man ska bygga ihop den väggstumpen med köksön via en halvvägg, man kan inte ens, iom. att man då skapar ett hörn, ha hällen där kylen nu står för då går inte luckor och lådor att öppna i hörnet, utan för att isf. få hörnet att funka så behöver hällen placeras med mitten mellan kyl och ugnshögskåp vilket leder till att man ändå måste placera kyl och frys samt ev. högskåp med inb.maskiner någon annanstans mot en vägg ;)
Enda lösningen med halvvägg, om man inte ska flytta högskåpet+ K/F, är att lämna en öppning framför frysdörren och sedan fortsätta med halvväggen ~1 meter mot kaminen, men då hamnar ju isf. häll/fläkt iaf. öppet mot v-rummet med lika långt till ho (om man inte drar V/A till 'köksön' och lägger en extra ho där, men då blir det trångt mot kamin och matplats) så det löser inte problemet eg. tyvärr.

Däremot kan en fristående vägg (alltså öppning mot v-rum som i ovanstående ex.), istf. köksö, mot v-rummet lösa problemet om man flyttar högskåp+K/F dit och planerar om väggen mot hallen (~2 m.) där de nu står till plats för häll med avställningsytor på var sida samt utslagsho.
Då blir isf. öppning mot hall kvar på nuv. plats och som bonus får man faktiskt mha. den väggsnutten ett mer lättmöblerat (och snyggare) v-rum ;)
Iom. att det är ryggåstak så kommer ju inte väggen att gå ända upp till nock, behövs ju inte mer än höjden på högskåp samt K/F, vilket lämnar luft och rymd ovan den väggbiten, fast det är klart då ser man ju förstås inte TV'n, om det nu anses viktigt, fast det skulle jag personligen strunta i :) ;), viktigare är att köket funkar praktiskt.

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Njaa..., tanken är god men man kan ju inte ha hällen direkt mot hörnet om man ska bygga ihop den väggstumpen med köksön via en halvvägg, man kan inte ens, iom. att man då skapar ett hörn, ha hällen där kylen nu står för då går inte luckor och lådor att öppna i hörnet, utan för att isf. få hörnet att funka så behöver hällen placeras med mitten mellan kyl och ugnshögskåp vilket leder till att man ändå måste placera kyl och frys samt ev. högskåp med inb.maskiner någon annanstans mot en vägg ;)
...
MVH//Christina.

Ja det var nog ungefär så jag tänkte...att den väggsnutten kan användas till hällen istället för högskåp. Sedan hade jag nog ingen bra lösning för högskåpen....men din lösning att göra vägg mot vardagsrummet är ju intressant!!! :D

 
Eller man kan bygga en "halvö" ut från väggen mellam diskho och matplats med hällen där i stället. Behhöver då inte ändra övrig planering frånsätt ta bort inritat köksö, _men_ får då en häll mot matplats m frihängande fläkt och evt matos. Dock sammanhängande bänk till diskho.
 
Oj vad svar det kom över helgen! Jag som hade gett upp hoppet om några tips! :D

Intressant att en del föreslår en vägg mot vardagsrummet eftersom på orginalritningen så är det så det är ritat. Kolla gärna på www.a-hus.se, husmodell Torekov.

Anledningen till att vi vill ha en köksö istället för en vägg med en halvvägg är att vi tyckte att vardagsrummet blev för litet. Med de möbler vi har idag (och vi köper inte en ny soffa eftersom den är precis nyhemkommen efter 12 veckors leveranstid ;D) så blir det väldigt trångt i vardagsrummet om väggen delar av köket och vardagsrummet. Intressant är idéerna om att ha en "bardisk" som går ut mellan köksdelen och matplatsen, det har vi inte funderat så mycket på tidigare. Det kanske skulle vara snyggt?

Att vi funderat på att ta bort öppningen mellan kök och entré är även med tanke på att att öka förvaringen, som vi antar alltid kommer att vara för lite av...Men inget är helt bokat så allt ska tänkas igenom. Har inga barn så har inte tänkt på det där med att springa in med skorna...;)

Vi har kollat lite på köksluckor osv. Vi har inte bestämt om vi ska ha ekluckor, släta med en ram runt och mörka bänkskivor till eller om vi ska ha vita luckor med massiva träskivor eller kanske helt släta björkluckor och laminatskiva. Nån som har några bilder med några exempel på dessa? Vi har svårt att föreställa oss hur det ser ut i ett " färdigt" kök. Dessutom har vi funderingar på rostfritt eller aluminium. Vi har inte sett så många olika aluminium-vitvaror. Är de bättre/snyggare än rostfritt? Eller ska man helt enkelt ha luckor och täcka fronterna?

Det är ju så mycket at tänka på!
Tack för alla tips och idéer!
Vi tar tacksamt emot fler...

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.