Hej, är det någon på forumet som använder sig av Ångtvätt som kan ge mig lite svar:

- Fungerar det på parkett eller förstör det golvet?
- Hur blir det vid lister, förstör dom golvlister/färg? tänkte om man kör noggrant så ångan tränger in ordentligt under
- kan man ställa hur mycket fukt som skall komma? (Torrare/våtare ånga)
- Är ni nöjda med eran och vad har ni?

Vore tacksam för svar
 
det låter som du verkligen vill sanera på djupet?..........:) Nu vet jag inte hur aggressiva dylika tvättar är men så mycket ånga ger de nog inte att det tränger ner i träet. Ett parkettgolv skulle ju kunna förstöras på nolltid då för att inte tala om ett laminatgolv.
 
Har efter mycket funderande precis fått hem en kärcher C3 premium. Har inte hunnit testa så mycket. Parkettgolv tror jag inte på, är bra tryck i den och pressar förmodligen ner vatten. Finns två ånglägen på denna maskin. Köpte till tygmunstycke, tänkte fräscha upp soffan. Inne har jag ännu bara testat lite på handfat och rostfritt, fungerar bra. Utomhus tänkte jag testa grill, fälgar etc...
 
Ja det stämmer bra. Vi har fått lite ohyra (pälsängrar) som tydligen lägger äggen gjärna i springor och under lister. Så då kom jag på att eftersom de dör vid 45 grader och ägg (proteinet stelnar) vid ca 70 grader, så borde det gå att köra med ånga i dessa springor och "utrota" dem.

Dammsugaren tar nog mycket, men vi har haft larver/baggar även efter vi dammsugit, så då skulle jag vilja komma djupare under listerna, vilket ånga borde kunna fixa.
 
Intressant. Dela gärna med dig av dina erfarenheter med denna maskin.
 
hur gör anticimex och liknande instanser då? Kör dom ånga eller nåt annat? Även om de nu dör vid den temp som du skriver så är det ju som sagt en överhängande risk för trägolvet.
 
Dom kör ju med något medel som de kör in under listerna om jag förstått det rätt. Det skall väl tilläggas att vi har ingen invasion av dem, utan vi ser någon individ då och då med någon veckas mellanrum. Det är väl mer när man har invasion som anticimex bör göra en insats. Men min sambo har väldigt svårt för dessa invidivder, så det handlar väl mer om att man kanske kan få bort de ev få som finns kvar, men framför allt att man steriliserar äggen som ev finns där.

Så mycket handlar ju om psykologi =)
 
jo men det jag menade var ju om ånga var en vedertagen metod, då lär det ju fungera. Annars riskerar man ju bara trät som sagt. Jättebra att skadedjuren försvinner sen men kanske till priset av ett golv som inte ser klokt ut.
 
Så är det ju. Därav jag ville fråga före =)

Troligen är ju därför inte Anticimex använder sig av metoden då det kan komma skadestånd, samt mer tidskrävande. Men om jag som privatperson själv kan undvika gift i lägenheten så undviker ju jag gärna det så vida det inte förstör som sagt.

Å andra sidan kan man ju se det på detta vis, att om det förstörde så borde de inte finnas på marknaden längre.
 
fast deras primära område har väl aldrig varit trägolv heller?
 
Tala du om djuren eller Ångtvätten? =)
 
det beror helt på vilken marknad du syftar på också..........:) kanske finns det skadedjur till försäljning nånstans?
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Du menade så :)
 
Fairlane
För drygt ett år sen ställde jag frågan till Kährs och svaret var att de inte rekommenderar ångtvätt till sina parkettgolv.
Om det fungerar eller inte vet jag inte för vi avstod efter det svaret.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Köpte till rundborstset med mässingsborst idag och rengjorde gasolgrillen, klockrent (y)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.