Hej,
här är det en person som har smällt upp en stor maskinhall och påstod att det var en komplementbyggnad för jordbruk. Utanför DP. Det har aldrig funnits ett jordbruk utan fastighetsägaren har bara lämnat myntlig uppgift att han ska starta en vingård vilket inte blev av.
Läget nu är att hallen används inte utan ägaren väntar ut 10-årsperioden och kan använda den sedan som planerat för vinterupplägg för båtar, husbilar mm.
Man kan inte överklaga för att man inte är direkt granne. Men hallen fular ned hela området. Vad ska man göra?
 
H
10 års regeln finns väl inte riktigt?
Hörde själv på komplement byggnad där vi bor utanför dp.
Men fick inte för även om det va utanför dp så hade kommunen regler att man fick inte sätta upp.
Skulle jag fått så fick jag bara förvara traktor i det.
Började jag förvara bil eller liknande så gick det över till garage och då skulle dom kräva in ritningar och bygglov sa dom
 
För att det ska räknas som en bygglovbefriad ekonomibyggnad (bygglovbefriad byggnad för jordbruk, skogsbruk mm) krävs att det är en faktisk verksamhet som bedrivs just nu, att den verksamheten har en viss omsättning och att den nyttjar en viss areal (t.ex. faktiskt är ett vinstdrivande jordbruk, det räcker inte med självförsörjande). Det finns ingen definition i plan- och bygglagen om var gränsen för detta går, utan man utgår ifrån tidigare rättsfall och rimliga bedömningar. Av din beskrivning framgår att han inte har rätt till att uppföra en bygglovbefriad ekonomibyggnad.

Du kan inte överklaga (för det finns inget beslut om bygglov att överklaga), utan kan anmäla byggnaden till bygglovenheten i din kommun. Byggnadsnämnden kan bedriva tillsyn där man tittar både på det faktum att han uppfört en byggnad utan lov och om han senare har ändrat användningssättet så kan man utgå ifrån det datumet.

Att han ev. inte tvingas riva byggnaden efter tio år innebär inte att han får göra vad han vill med byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.