Satt och kollade på en kolfilterfläkt nu som verkade hyffsad men sen började jag fundera över just filter och byte av filter. Kollade då upp filtrena och de kostade 695 kr/st och det behövdes 2 st vid varje byte. Dessutom skall de bytas 2-3 gånger på år! Om jag utför byte 3 gånger per år så innebär det en kostnad på nästan 4200 kr per år.

Det är ju en hutlöst dyr lösning då jag på 10 år förbrukat över 40 000 på filter till fläkten. Kan ju likväl installera en turbinmotor i köket eller gå på restaurang istället för att laga mat :)

Ska nog kolla vidare på en lösning om det går att få tilluft till fläkten eller något annat. Ska kolla med de som bygger huset och se vad som rekommenderas :)
 
Mina filter ska bytas vartannat år i min Siemens.
 
Byt fläkt till en med billigare filter, våra kostar ca 195kr paret, byter ca 1-2 ggn/år, fläkten har även metallfilter/fettafilter eller vad det heter, och skickar luften utomhus om det är av betydelse.
 
Jonatan79 skrev:
Byt fläkt till en med billigare filter, våra kostar ca 195kr paret, byter ca 1-2 ggn/år, fläkten har även metallfilter/fettafilter eller vad det heter, och skickar luften utomhus om det är av betydelse.
Varför har ni kolfilter om ni skickar ut luften utomhus?
 
Jag har en Siemens med clean air modul, tror det är vartannat år på den också
 
Om du ska ha spisen på utskjutande del (öppet mot vardagsrummet) så hade jag satsat på denna typ utav fläkt.
http://fjaraskupan.se/produkt/takkupor/panorama/
De finns i olika bredder samt längder.

Personligen gillar jag inte att det hänger ner en stor fläktkåpa och skymmer hela köket/vardagsrummet...
 
falkn skrev:
Varför har ni kolfilter om ni skickar ut luften utomhus?
Frugan vill ha "dubbla kondomer", bäst att inte ifrågasätta hövdingen :) Mellan dig och mig, gör filtren någon nytta? Filtren blir rätt skitiga.
 
Jonatan79 skrev:
Frugan vill ha "dubbla kondomer", bäst att inte ifrågasätta hövdingen :) Mellan dig och mig, gör filtren någon nytta? Filtren blir rätt skitiga.
Haha okej! Det blir ju ett större tryckmotstånd i kanalen med filtren i så ni får ju sämre sug och högre ljudnivå. Jag tycker de gör stor nytta. Jag känner aldrig något matos när jag lagar mat och luften som kommer ut från fläkten (släppa över överskåpet) är inte flottig.
 
falkn skrev:
Haha okej! Det blir ju ett större tryckmotstånd i kanalen med filtren i så ni får ju sämre sug och högre ljudnivå. Jag tycker de gör stor nytta. Jag känner aldrig något matos när jag lagar mat och luften som kommer ut från fläkten (släppa över överskåpet) är inte flottig.
Vad bra. Iom att vi har FTX så kanske det är bra att den inte puffar på så hårt ut?
 
Jonatan79 skrev:
Vad bra. Iom att vi har FTX så kanske det är bra att den inte puffar på så hårt ut?
I teorin, absolut. Alla upplever dock inte problem alls med sina köksfläktar när de har FTX. Det beror på hur tätt huset är.
 
Har kollat lite med byggentreprenören om att lösa det så man kan använda en vanlig fläkt istället för kolfilter och det verkar inte vara omöjligt för dom att fixa det..

Men har kollat runt lite och vi (sambon) har fastnat mycket för fläktar med runt rör och som avslutas i ett runt "tefat".
Har kollat på dessa tre då det inte finns så många av denna modell. Vilken tror ni är vassast? Priset verkar ju vara ganska samma sak, väldigt billiga. Men kan de göra jobbet? Effekten är något som jag hakar upp mig på, Gorenje visar 700m3/h på vissa ställen och runt 500 på vissa, samma med Thermex som visar 800 på något ställe och under 500 på andra.. väldigt förvirrande. Vad jag förstått det så kan det vara olika lägen och sedan något sorts power-boost läge?

Vilken skulle ni rekommendera utifrån både effekt vad det verkar, storlek och även märke (problem osv)?

Thermex Oxford: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1529461

Silverline SL4171: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1664676

Gorenje IDR9540X: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2112410
 
Mattias_Jo1 skrev:
Hm..intressant. Hur många har bytt ut sin köksfläkt som har FTX?? Relavant fråga. Jag har inte det.
Inte jag heller! Hur märker jag att det fungerar sämre ... nu efter alla år?
 
Intressant!

Jag bygger hus även jag, väldigt välisolerat (nästan passivhus) och med FTX-system.
Även vi har en utskjutande köksö i köket mot vardagsrummet.
Vill verkligen undvika fläkt mitt i synfältet.

Vi kommer ha både skjutdörrar och fönster som är lätta att komma åt och öppna.
I nuvarande boende har vi en vanlig vägghängd fläkt, denna går aldrig på max.

Vad för typ av fläkt är att rekommendera?
Kolfilter eller vanlig? Vad ställs för krav på installation?

Hur är det med Bänkfläkt? Förstår att det inte är lika bra som hängande men det kanske räcker för vanlig matlagning med goda vädringsmöjligheter?


Tankfläkt har nämnts i tråden, tex fjäråskupan panorama var ju mkt snygg!
Hur är dessa prestandamässigt?
Och hur bökigt är det med installation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.