Nu har vi äntligen fått positivt förhandsbesked för den tilltänkta tomt som vi får som gåva av mina svärföräldrar. Tanken är att tomten ska vara del av insatsen när vi ansöker om bolån. Vi fick OK på detta hos Swedbank men vill kolla med lite andra banker också förstås.

Min fundering är dock hur vi ska få tomten värderad? Tar man dit en mäklare som man sedan betalar arvode för? Eller borde kanske banken kunna värdera tomten? Mannen på Swedbank menade att "om ni känner någon mäklare så kanske han kan hjälpa er med värdering". Lite oseriöst kanske, dessutom känner vi ingen mäklare.

Tips och råd tack?
 
Ingen som vet hur man kan gå till väga??
 
Swedbank brukar använda Fastighetsbyrån. Fråga dom banker ni är intresserade av vilka mäklare/värderingsmän de godkänner.
 
Jonatan79 skrev:
Swedbank brukar använda Fastighetsbyrån. Fråga dom banker ni är intresserade av vilka mäklare/värderingsmän de godkänner.
Tack!!
 
Jag är säker på att samtliga banker räknar in tomtens värde som "egen insats" så lycka till med bankerna.
 
Jonatan79 skrev:
Jag är säker på att samtliga banker räknar in tomtens värde som "egen insats" så lycka till med bankerna.
Tack så mycket!
 
Vi är i samma läge som du. Det vi gjorde var att få en förhandsvärdering av en mäklarfirma på huset när det är klart på den aktuella tomten. Denna tog vi sedan med till bankerna vi träffade och det funkade ypperligt. Värderingen betalade vi 2500:- för här i Sundsvall :) Lycka till!
 
När vi skulle köpa tomt anvisade Handelsbanken en mäklarfirma som de hade samarbete med. Mäklaren gav sedan en muntlig värdering till banken om värde på tomter i området och områdets utvecklingspotential. Det kostade inte oss någonting. Vi fick låna 85% av köpeskillingen på tomten.
 
Perik skrev:
När vi skulle köpa tomt anvisade Handelsbanken en mäklarfirma som de hade samarbete med. Mäklaren gav sedan en muntlig värdering till banken om värde på tomter i området och områdets utvecklingspotential. Det kostade inte oss någonting. Vi fick låna 85% av köpeskillingen på tomten.
Perfekt! Då ska jag kontakta lite olika banker och se vem som kan ge oss de bästa förutsättningarna.
 
  • Gilla
Gyallay
  • Laddar…
Hej, tänkte kolla hur ni gick tillväga för att få tomten värderad och kunde ni använda tomten som insats? :)
 
Om man skulle värdera en tomt gör det skillnad om exempel väg/infart och parkering är gjord redan?
 
  • Gilla
Gyallay
  • Laddar…
Hej! Vi gick runt till olika banker men fastnade till slut för Länsförsäkringar. Vi bad deras mäklare att värdera tomten till en kostnad av 2000kr. Värdet landade på 300.000kr! Vi fick hos alla banker tillgodoräkna oss tomten som insats.

Jag tror inte att väg/parkering påverkar värdet. Däremot frågade ju mäklaren om avlopp och vatten var klart, så något sådant kan säkerligen påverka..
 
Tack för ditt svar. Får jag ställa lite fler frågor? 🙈 Hade ni gjort ngt med tomten innan värderingsmannen kom dit? Hur stor är tomten?
 
Absolut! Vi hade inte gjort mer än röjt skog där infart, väg och hus ska stå. Tomten är 5600 kvm, ligger lantligt 2 mil söder om Umeå.
 
  • Gilla
Gyallay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.