Hej

Är ny i detta forumet men såg igår en grej som gjorde mig förbryllad. Sommaren -15 så rev och byggde jag upp en ny ved/redskapsbod. Då delar av boden troligtvis skulle ha kontakt med vatten så valde jag att bygga sätta tryckimpregnerat virke där jag antog att störst möjliga sannolikhet annars skulle ruttna inom några år som tex stolpar som sitter fast i plintarna samt foder kring fönster (sitter inget förnster i men gjorde en öppning iaf). Då ved staplas i boden så gjorde jag så att jag platsbyggde tre hyllplan där veden kunde staplas med mycket luftningsmöjligheter. Taket är av pulpetform och kring takfoten så är det 15cm öppning och likadant är det ner mot backen dvs första liggande panelbiten ligger 15cm över mark. Tillika på detta så har jag även en dörröppning som är helt öppen.

Genom att göra allt detta så trodde jag att jag var helgarderad mot allt vad mögelpåväxt heter. Dock så såg jag nu när jag titta in i boden att det verkar som om det finns svartmögel i råsponten i taket. lite har även gått ner i en takstol. Jag gjorde då så att jag mätte fuktkvoten på råsponten (med en sådan billig för 150kr på classes) den visade att det var en fuktkvot på 15-18% och vad jag vill minnas från alla besiktningsprotokoll man har läst så står det att upp tom 17% så finns det ingen risk för mögelpåväxt. Varför har jag då detta svartmögel på råsponten.

Taket är av papp, men om det skulle vara ett hål i pappen så skulle väl svartmöglet samlas vid just hålet inte som jag har nu att möglet är utspritt.

Ska jag använda mig av någon form av mögelborttagning för att sedan måla taket eller hur ska jag agera nu?
 
  • 20160317_182920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160317_182938.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inte så mycket du kan gör åt det. Den typen av bodar får man räkna med lite mögel i. Jag skulle inte oroa mig.
 
Det du ser fanns redan på råsponten i någon form redan när den monterades och inget du behöver oroa dig för, så låt det vara det är ju bara ett förråd.
Ved ska helst ligga i luftade skjul så länge den inte är helt torr, men det visste du säkert.
 
Ok

Boden står visserligen i nordlig riktning mot garaget vilket innebär att boden får inte jättemycket sol på sig. Dock, så som jag förstår det hela så är det ju inte solen i sig utan det är ju ventilationen som gör att mögelpåväxt kan fortskrida. Jag anser ju att boden borde vara väldigt ventilerad. Vilket tyder på att det är som du säger AndersS att denna redan fanns på sponten innan jag la den. Men detta borde ju då innebära att det inte skall spridas iaf eller?.

Då veden endast är för myseldning så brukar jag bara köpa ved som redan är torkad så det borde inte va veden som drar med sig någon fukt.
 
men såna där svarta prickar behöver inte betyda att det är livsfarlig mögel...........virke av den där karaktären kan som sagt ha svarta prickar på sig redan på brädgården och det räcker ju att översta lagret fått lite vatten på sig och det torkat så ser det ju ut sådär. Har ingen som helst betydelse och så länge det inte fortsätter att vara blött och fuktigt så är det bara av kosmetisk karaktär.
 
Så öppet som det är så blir det samma luftfuktighet som utomhus. Dagg, dimma och regn kan blåsa in genom det öppna så att det tidvis rent av blir fuktigare än ute. Utomhus är det under långa perioder under höst vinter och vår fuktigt nog utomhus för att möjliggöra mögeltillväxt. Är det måttlig ventilation och soligt läge kan det torka upp vid solsken och klara sig utan mögel. Många sommarstugor klarar sig utan mögel trots att de står kalla.

Jag tror att du måste ha mer solsken och / eller mindre ventilation för att minska mögeltillväxten. Men jag tror inte att det möglet är något att bry sig om.
 
Men ska man då måla boden invändigt?
 
Om du vill, men det är inte säkert att det slutar mögla för det. Det bör i så fall ses som en estetiskt motiverad åtgärd.
 
Fjöl av, ta en hojt å mys istället. Boden står nog i 100 år och ge fan å måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.