Undrar om asp är ett tänkbart trädslag att använda till altangolv (trall) ? Eftersom det sägs att det är väldigt bra mot röta. Det används för inredning i bastu tex. och förr hade man det i hästens spilta, som golv. Har egen asp som jag kan såga för detta ändamål om det visar sig att det skulle va bra.
 
Har provgått asp på en brygga.. det var såphalt!
 
S
Asp är mjukt så det är nog inte så optimalt till golv och kräver skarpa verktyg för att inte bli luddigt vid bearbetning.
Det är motståndskraftigt mot röta om det får torka upp mellan varven. Bra användningsområden är i trädgården (ej markkontakt) och som panel.
Lövträcentrum tror jag har information om asp.
 
Redigerat:
sinuslinus skrev:
Asp är mjukt så det är nog inte så optimalt till golv och kräver skarpa verktyg för att inte bli luddigt vid bearbetning.
Det är motståndskraftigt mot röta om det får torka upp mellan varven. Bra användningsområden är i trädgården (ej markkontakt) och som panel.
Lövträcentrum tror jag har information om asp.
Njae, mjukt är det visserligen jämfört med ask, bok och ek men det är dock betydligt hårdare än det vanligaste trallvirket, furu! Det blir lätt "luddigt" efter hyveln men det är så lite att det inte har någon betydelse om det skall bli trallgolv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.