stjärnan skrev:
Bra idé med att utnyttja samma golvbrunn, men rummet är bara 2,30 långt och tvättpelare+torkskåp tar minst 1,20. Jag tror det blir för trångt.
Ja, toan blir ju knappt 1 x 1,60 så det blir ju inte särskilt rymligt men det är absolut görbart. Den här toan har 90 cm mellan vägg och duschvägg. Med ett mini-handfat monterat i hörnet och en 80 cm skjutdörr så kommer du också att ha svängrum och tillgång till handfat när du sköter tvätten, såvida ingen är på muggen.

Man kan även ha en 60 cm dörr till toan, då får du in en riktig kommod fast toan blir lite trängre.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TinaB
  • Laddar…
Jag gillar ditt sista förslag. Har du tänkt rymma något att hänga tvätt på? Det skulle ju gå ha över bänkskivan om inte överskåpet satt där. Kan du sätta ett lite grundare skåp under handfatet för att få förvaring som är lättare komma åt?
 
Menade du mitt förslag? Här är en planskiss iallafall med rätt proportioner. Tvätt hängs i torkskåpet i det förslaget.

Drawing1.png
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
Jag kan tipsa om att det finns WC-stolar som är extra korta också. T.ex. Gustavsberg Toalettstol Extra Kort Modell 398. Den har ett djup på 60. Sätter man en sån där har man en hel meter till handfat och svängrum framför toan.
 
Tvätt och tork har man ju på toaletten i lägenheter och det fungerar ju ypperligt så att hålla på att krångla med avdelare tycker jag bara är dumt. Isåfall ska du ha två separata dörrar men varför? Jag tycker förslaget i inlägg #11 ser jätte bra ut. Frågan är väl vad du gör av all tvätt? Förslaget att höja upp maskinerna är bra då det dels blir bekvämare och dels blir lättare att städa men ytan ovanpå maskinerna blir svårare att utnyttja till något vettigt. Varför inte tvättpelare om du har dåligt med utrymme?

Förslaget i inlägg #6 tycker jag var riktigt snyggt. Så skulle jag vilja ha det om jag inte hade en tvättstuga.
 
Nu är badrummet klart så då får jag väl presentera resultatet. Om det ser rymligare ut än på skissen så är det helt riktigt, jag flyttade ut väggen där dörren sitter ca 50 cm. Mer fanns inte att ta på andra sidan. Det skapade förstås mer jobb men det kändes som en bra investering att få in både dusch och TM/TT. Nu är rummet ca 275x155 cm stort.
Duschen är en INR Sync 12 som har extra gångjärn mitt på dörrarna. Då krävs inte lika mycket svängrum för att ta sig in i duschen. För det mesta kommer de ändå att vara infällda mot väggen för att ge plats kring WC och handfat. Handfatet är av "nästan-hörnmodell", Gustavsberg Logic 5198. Också det för att utnyttja platsen bättre. Fönstret blev stående istället för liggande för att kunna ha duschväggen där den är. Lite mer hyllor och krokar plus en spegel ska upp, men jag försöker hålla det så enkelt som möjligt för att det inte ska kännas trångt.
Tack för alla tips och förslag!

Mer detaljer för den intresserade:
Kakel: Matt vitt, 12x12, Hornbach
Klinker: "Sahara Gris", 22x22, Hornbach
WC: Gustavsberg Nordic
Blandare och duschset: Hansgrohe
Renoverat badrum med dusch, handfat, WC och tvättmaskin, vita kakelväggar och mörkgrå klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat badrum med Gustavsberg Logic 5198 handfat och vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
småstuga och 4 till
  • Laddar…
Är det ingen som lyfter upp maskiner? 50 cm från golvet gör underverk!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tänker ev. sätta maskinerna på socklar, men isåfall 20-30 cm så man fortfarande kan använda arbetsytan ovanpå.
 
Jag ställer mina ovanpå varandra så på sätt och vis lyfter jag väl upp den ena åtminstånne :)
 
Vi har ca 50 cm uppe och kallmangel på båda. Fungerar perfekt, då dessa står på 2 styck IKEA skåp. Mer utrymme!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.