Är det en bra idé att lägga golvgips ovan golvvärme för att reducera steljud genom träbjälklaget till nedervåningen?. Alltså 12,5 mm gips, foam, och 15 mm lamellgolv ovan vattenburen golvvärme i spånskiva

Är det ett rimligt byte - stegljudsreducering mot trögare värmegenomgång o högre framledningstemperatur?
Byggfirman o VVS-killen tycker mitt förslag är obegripligt. Ringde teknisk support hos uponor. Fick svar att gränsen går vid 40 mm trä ovan golvvärme. Och dit är det ju en bit.

Ska jag stå på mig? Lägger mycke pengar på huset.
 
Av vilken anledning kan du inte lägga gipsen under? Är golvvärmen redan på plats?
 
Golvspånen är på plats. I vissa rum är värmeplåtar o slang redan monterade.
Ska gips användas får det bli ovan golvvärmen.
 
Funkar utmärkt. Jag har dubbel limmad gips på glespanel för att få bärighet för klinker. Har inga som helst problem med värmen i golvet.
 
Bra MathiasS! Jag har räknat på värmegenomgången och visst, framledningstemperaturen ökar, men inte så många grader. Vad tror du om reduceringen av stegljud. Är det värt besväret.

220 mm golvbjälklag med golvspån o lamell ovan. Undertak nedervåningen är 22mm spånt.
 
Jag tror att gips är bra för stegljud men jag har inte haft möjlighet att jämföra före/efter.
 
Det blir golvgips. Trots VVS-killens protester. Han förutspår ett väldigt "trögt" system eftersom "gips isolerar mer än trä". Där någonstans bestämde jag mig. Jag har ju koll på u-värden och värmegenomgång. Dessutom blir det nybyggnadsstandard på övervåningen. Mellan 200 och 300 mm isolering i klimatskalet. Alla fönster isolerglas med u-värde kring 1. Tror aldrig golvvärmen kommer behöva leverera mer än 50w/m2.

Återkommer med rapport nästa vinter.

Tack
 
Jag hade samma diskussion med Uponor och LK för ett par år sedan.

Det som var viktigast att beakta var att man har ordentligt isolerat i mellanbjälklagret så att golvvärmen går uppåt. Så det fungerar att lägga på dubbelgips och ett trögt golvmaterial om man vill men man måste som sagt se till att isoleringen i mellanbjälklagret är av motsvarande grad.

Så om man har ett äldre hus där man kanske inte vet hur isoleringen ser ut så kanske man borde undvika att lägga alltför mycket ovanför golvvärmen.

Det är egentligen samma principer som gäller med golvvärme på gjuten platta; isoleringen under plattan avgör hur mycket värme som kommer att gå uppåt och det man lägger ovanpå golvvärmen påverkar negativt på detta.
 
Vi skruvar ofta gips på golvvärmeslang. I synnerhet i badrum med träbjälklag. Ibland kör vi dubbelgips också ifall golvet är svajjigt, andra lagret brukar vara spännande att skruva :)
 
D09
Har golvgips i hela huset, precis som den vattenburna golvvärmen.

Toppat av papp och 7mm laminat

Fungerar kanon.
 
Husvagnsthord skrev:
Det blir golvgips. Trots VVS-killens protester. Han förutspår ett väldigt "trögt" system eftersom "gips isolerar mer än trä". Där någonstans bestämde jag mig. Jag har ju koll på u-värden och värmegenomgång. Dessutom blir det nybyggnadsstandard på övervåningen. Mellan 200 och 300 mm isolering i klimatskalet. Alla fönster isolerglas med u-värde kring 1. Tror aldrig golvvärmen kommer behöva leverera mer än 50w/m2.

Återkommer med rapport nästa vinter.

Tack
Ja, om han påstår att gips isolerar mer än trä. Så skulle jag inte heller lyssna på hans rekommendationer i den frågan efter det. För det stämmer inte.
 
Är det stegljud man vill bli av med kan jag rekommendera decibeX, Använde det när vi renoverade vinden och blev ett väldigt trevligt och tyst golv med det under.
http://www.decibex.com/se/
 
  • Gilla
lasseman007
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.