Trevligt hus med ett annorlunda tänk :) Trevligt med relax i tornet.. Blir intressant att följa bygget av detta hus ;)
 
Ett väldigt vackert hus. Vad glad man blir när man ser att människor satsar på klassiskt vackra former. Ett mycket stilfullt hus!

/Karl
 
Huset är jättevackert! Vad bygger ni med för leverantör? Byggde för 3 år sedan ett nytt hus i äldre stil, fast vid kusten i norra bohuslän. Av erfarenhet vet jag att det kan vara svårt att förklara för kontaktpersonen att man vill att allt skall se gammalt ut. Arkitekter vill gärna sätta på morderna dörrar och fönster och minimera all snickarglädje vilket förstör helhetsintrycket. Jag är oändligt glad att jag tog den extra kostnaden med att få allt se gammalt och genuint ut.

/Philip
 
W
Ett mycket vakert hus måste jag säga. Säger som några andra innan mig, kul att ni satsar på ett klassikst hus med mycket utsmyckningar mm. Hoppas ni även satsar på den klassiska stilen inomhus med riktig kvalite på grejjerna och inte ett modern smäckhus som både känns och ser helt förkasstligt ut. Med den utsidan får man verkligen satsa på insidan, men det har ni säkert redan tänkt.
Ska bli riktigt kul att följa detta då vi dels har ett liknande hus (fast gammalt) men oxo för att vi planerar bygga ett i liknande stil.
Såg inte så mycket på ritningarna för de var lite små men ni skall väll antagligen ha ett par eldstäder? Blir det några kakelugnar kanske?


 
Wester skrev:
Såg inte så mycket på ritningarna för de var lite små men ni skall väll antagligen ha ett par eldstäder? Blir det några kakelugnar kanske?

Det ser ju ut som om de ska ha eldstäder iom att de har en skorsten genom hela huset i genomskärningen...
 
Jättefint hus! Vilken husfirma ska ni bygga med?
 
Håller med!

Huset ser jättefint ut. (Även om jag är tacksam att det inte är jag som ska putsa alla fönstren.... ;)

Det som gör mig lite fundersam på planlösningen är att köket så mycket vänder sig ifrån vardagsrummet. Och att ni har en fantastisk matplats i tornet, men ändå planerar en till i bortre änden av vardagsrummet. När ska ni sitta där?

Jag skulle föredra lite mera öppet mellan köket och vardagsrummet. Varför inte en pampig pardörr?

/pinebar (som är jätteavundsjuk på tornet)



 
Tack för kommentarerna. Vi har anlitat Willa Nordic. Vi tog med en bild på Direktörsvillan i Ronneby och sa att vi villa ha något i stil med det: http://www.ronneby.se/publicweb/templates/WidePage.aspx?id=4803

Vi skulle vilja ha en murad öppen spis istf braskamin. Vi har en braskamin i vårt hus idag men vi vill ha en för mysfaktorn och inte för att värma huset. Vi har ändå aldrig orkat slänga in ved för att det ska bli en riktigt värmekälla. Det verkar dock vara svårt att hitta en murare i Sthlm som till en rimligt pris kan fixa en öppen spis.

I vårt hus idag har vi det väldigt öppet mellan köket och vardagsrummet och det blir lätt stojigt och hög volym, så den lösning som finns idag är vi nöjda med. Fast pardörr är ingen dum idé. Ska fudera på det. En fördel med Willa Nordic är att vi kan ändra oss ganska mycket under resans gång.

Angående extra utrymmet bredvid vardagsrummet där det på ritningen finns ett extra matbord är det ett litet "problem". Vi har inte tänkt ha matbord men vet inte riktigt vad vi vill ha istället. Ett tag tänkte vi ha extra biutrymme till gästrummet men det tog vi bort. Kanske ska det bara vara tom yta? Kanske biljardbord? Vad tror ni?
 
A
Gillar verkligen huset, påminner lite om vårt kommande bygge med lite gammaldags romantisk fasad med torn, men modern och bra planlösning!
Som ni kan se på vår hemsida har även vi fastnat för torn... :)
 
Väldigt fint hus med en trevlig planlösning! Relaxutrymmet är något extra med det runda badkaret :-*

Utrymmet bredvid vardagsrummet är absolut inget "problem" tycker jag! Att ställa ett biljardbord där är perfekt! Annars kan en sällskapsyta inte bli för stor, enligt min mening... Fler fåtöljer och/eller lite mer bibliotekskänsla med bokhyllor där kanske? Två sköna liggfåtöljer?

:)

 
Men herregud, hur har ni tänkt?!?!

Skämt å sido, ett jättefint hus. Klassiskt men samrtidigt annorlunda med "tornet"

Som kommentar till tidigare kommentarer om dubbeldörrar. Vi valde att ha dubbelskjutdörrrar. Riktigt klassiska dörrblad i en dubbel-pocketkarm gör att man kan stänga om man vill dämpa volym/stök eller om man vill lämna matbordet i kaotiskt skick efter middagen. Det finns bilder på vår sida om du vill se hur det ser ut.
 
Superduperfint. Kör hårt.

Camanda
 
Kanonfint hus! :)

Lycka till!

//Stina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.