A
Jag tycker att besiktningen gav en bra genomgång av huset och många bra tips. Det kom fram saker som kunde tas upp med säljaren direkt.
 
Ja köpte hus för 2 år sen, lejde Anticimex för besiktning, och de var de mest bortkastade pengarna någonsin, han hittade inget ja inte redan sett på visningarna, missade massor som var helt uppenbara fel som borde varit med. Ja gick med han under besiktningen, och slår vad vid mitt liv att min lekmanna kompetens slog han alla dagar i veckan. Här fick mitt förakt mot Anticimex mer krydda på elden. Så här i efterhand hade ja hellre sparat pengarna till huset

Ja är en sån som kryper runt överallt på visningarna, tapeter o dyl kollade frugan på :)
 
A
Jag blev rekommenderad en besiktningsman från Dalarna som hade egen firma. Han var billigare än de stora besiktningsfirmorna, men gjorde en väldigt grundlig besiktning. Så vid nästa husköp vet jag vem jag ska försöka leja igen.
 
Odjuret skrev:
Hur tänker du nu?
Besiktning eller inte, spelar ingen roll om du vill försöka processa mot säljaren vid ett eventuellt fel.


Rent allmänt så är det bra å tänka på att är att dyker det upp något man misstänker är ett dolt fel, så bör man fundera på om det är värt att processa.
Jag menar ifall det finns ett doldfel (ex vis avloppssystemet) och huset genomgår en besikt. Besik mannen av vissa anledningar skriver att det behövs vidare undersökning av avloppssystemet. Köparen struntar i det av kostnadsmässga skäl. Efter köpet visar sig att det är allvarligt fel med avloppet. Därefter blir det process. Då är säljaren försäkrad genom besiktningen som begärt vidare undersökning. Köparens undersökningsplikt pga besik är utvidgad. Därför har köparen ingen chans att vinna fallet.
Besik mannen som bekant brykar gardera sig genom att skriva det behövs ytterliggare undersökningar om de misstänker nåt eller kommer inte åt.
 
O
Matstj skrev:
Jag menar ifall det finns ett doldfel (ex vis avloppssystemet) och huset genomgår en besikt. Besik mannen av vissa anledningar skriver att det behövs vidare undersökning av avloppssystemet. Köparen struntar i det av kostnadsmässga skäl. Efter köpet visar sig att det är allvarligt fel med avloppet. Därefter blir det process. Då är säljaren försäkrad genom besiktningen som begärt vidare undersökning. Köparens undersökningsplikt pga besik är utvidgad. Därför har köparen ingen chans att vinna fallet.
Besik mannen som bekant brykar gardera sig genom att skriva det behövs ytterliggare undersökningar om de misstänker nåt eller kommer inte åt.
Tja... vad besiktnings mannen skriver eller inte, har ingen som helst betydelse för utgången av en dolda fel process... (mer än att man inte ska processa om de fel besiktningsmannen hittar ;) ) Anledningen till att besiktningsmannen rekommenderar utökad undersökning är enbart för sin egen skull. Det är hans sätt att friskriva sig.
 
Matstj skrev:
Jag menar ifall det finns ett doldfel (ex vis avloppssystemet) och huset genomgår en besikt. Besik mannen av vissa anledningar skriver att det behövs vidare undersökning av avloppssystemet. Köparen struntar i det av kostnadsmässga skäl. Efter köpet visar sig att det är allvarligt fel med avloppet. Därefter blir det process. Då är säljaren försäkrad genom besiktningen som begärt vidare undersökning. Köparens undersökningsplikt pga besik är utvidgad. Därför har köparen ingen chans att vinna fallet.
Besik mannen som bekant brykar gardera sig genom att skriva det behövs ytterliggare undersökningar om de misstänker nåt eller kommer inte åt.
Håller med dig att besik har ingen betydelse för doldafel. Men vi antar hypotetisk ett hus med ett doldfel. Alt 1, det blir noggrann besiktat av en duktig besik man, inga fel hittas, dock besik mannen stämplar större delen av huset för utökad undersök (friskriva sig som du skrev).
Alt 2, det blir inte besiktat.
Köpet genomförs, felet kommer fram, det blir process. Alt 1, köparen har fått utökat undersök plikt. Alt 2, köparen har inte fått utökad plikt.
Då har säljarens advokater mer att spela med vid alt 1 än 2. Det var så kag tänkte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.