Har rivit ner tretex i ett rum för att gipsa. Tretexen är ungefär lika tjock som en gipsskiva (13mm).

Men jag tycker väggarna är lite ojämna under och skulle helst vilja köra med 6mm renoveringsgips istället. Men då kommer alla dosor sticka ut 6-7mm utanför gipset.

Det hade varit fint med någon sorts låg föröjningsram (typ 7mm) eller platta som gör att uttag och knappar inte hänger utanför väggarna. Men jag hittar inget som passar dessa dimensioner.
 
Jag tror att jag är trött för jag hänger inte riktigt med i vad du ska göra.

Du har rivit bort Treetex så nu sticker dina apparatdosor ut ca 13mm ur väggen som jag antar består av råspont eller reglar?
Du vill nu sätta renoveringsgips på råsponten men då kommer dosorna att sticka ut va 7mm utanför gipsen. Då kommer ju inte en förhöjningsring hjälpa dig utan du behöver istället regla ut renoveringsgipsen så att de kommer att liva med råsponten

Mitt tips är att skippa renoveringsgipsen helt och istället köra på vanlig gips så slipper du problemet. Renoveringsgips är ju sämre än vanlig gips på alla sätt så det är ju bara fördelar, vanlig gips är billigare, lättare att hantera, lättare att spackla slät, osv osv.

Eller har jag missförstått problemet helt?
 
Helt rätt uppfattat förutom att det inte var förhöjningsring utan ram jag söker. Ramen monteras på uttaget/knappen medan ringen monteras på dosan.

På ojämna underlag gillar jag renoveringsgips bättre då den är mycket böjligare och följer ytan bättre utan att knäckas eller skruvarna går rätt igenom. Så finns det någon smidig lösning skulle jag gärna använda renoveringsgips istället.
 
Det beror lite på vilka apparater du har, tillverkare och modell..
 
Mikael_L
Det är alltså apparatdosor som redan sitter i väggarna som nu sticker ut för mycket?

Ta bort dosorna, fräs ut mer i väggarna och montera nya dosor då.


Utanpåliggande apparater kan du också köra med, men det är kanske lite synd.
 
Om jag väljer renoveringsgips kommer dom sticka ut. Är ca 10st dosor som sitter väl inbyggda bakom råspont. Har funderat på att flytta in dom men det känns rätt tidskrävande har flyttat ett par och det var ett styvt jobb med stämjärn att kratsa ut.

Men ska se om jag kan få tag på ett frässtål långt nog för då är fräsidén lockande!

Tänkte att man kunde lägga något tunt under knappar och uttag som typ paspartou (eller vad det heter).
 
Barnrikehuset skrev:
Helt rätt uppfattat förutom att det inte var förhöjningsring utan ram jag söker. Ramen monteras på uttaget/knappen medan ringen monteras på dosan.

På ojämna underlag gillar jag renoveringsgips bättre då den är mycket böjligare och följer ytan bättre utan att knäckas eller skruvarna går rätt igenom. Så finns det någon smidig lösning skulle jag gärna använda renoveringsgips istället.
"Ett tips om gips" ta inte in gipsskivor förvara dem ute under skydd så håller de sig "fuktiga" och följsamma spricker inte ,skruva med distans stopp.Tar man in skivor i värme torkar de och är betydligt
skörare att hantera och skruva fast

mvh pr95
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
vad har du för djup på dosorna idag? kanske lättast är att köpa andra dosor
 
Sätt 13 gips, eller dubbel rotgips?
 
Renoveringsgips är en kompromiss för väggar där det av nån anledning inte går att sätta vanlig gips. Renoveringsgips är klenare, sämre och dyrare än vanlig gips.
Det är sant att det följer ojämnheter på underlaget bättre än vanlig gips men det är svårt att förstå varför du vill bevara dessa ojämnheter? Med vanlig gipstjocklek slipper du en massa besvär och får en vägg som är rak, det finns hårdpressade gipsskivor som är tåligare än vanligt gips om du är rädd för att det ska spricka.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Mikael_L
Barnrikehuset skrev:
Tänkte att man kunde lägga något tunt under knappar och uttag som typ paspartou (eller vad det heter).
Det låter ju som att det blir fult som stryk.

Och istället för förhöjningsramar så är det väl bättre att istället ta bort dosorna helt och sätta utanpåliggande apparater direkt.


Nä, såga upp djupare alt. sätt in grundare dosor med en gång, om du nu vill ha infälld el.
 
Mikael_L skrev:
Det låter ju som att det blir fult som stryk.

Och istället för förhöjningsramar så är det väl bättre att istället ta bort dosorna helt och sätta utanpåliggande apparater direkt.


Nä, såga upp djupare alt. sätt in grundare dosor med en gång, om du nu vill ha infälld el.
Kanske, vet inte riktigt vad man kan förvänta sig, vid foder t.ex. kan det t.o.m. se bra ut med smyglister, kanske kan vara liknande här. Jag undersöker ifall det finns någon vedertagen metod för utstickande dosor (vilket det inte verkar göra förutom att byta eller flytta dosorna).

Men det lutar nog åt 13mm gips, då löses alla problem förutom en potentiellt monteringsilska. 6mm gips i dubbla varv har jag funderat på men då börjar det kännas onödigt dyrt.

Ska se om jag kan förvara dom utomhus men oftast är det rätt skönt att ha hela bunten på ett par pallbockar med två reglar mellan och jobba där (så man bara behöver kånka en gång).
 
Går det inte att skära bort det som sticker ut på dosorna och sätta fast apparaterna med klorna? Inte helt optimalt för vägguttagen men brytarna borde det fungera på.
 
Vill man vara säker på att apparaten lossnar så kan man använda klorna, bättre är att använda apparater med hål i hörnen på fästramen och dra i långa skruvar utanför dosan.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
elmont skrev:
Vill man vara säker på att apparaten lossnar så kan man använda klorna, bättre är att använda apparater med hål i hörnen på fästramen och dra i långa skruvar utanför dosan.
Lite konstigt svar kan jag tycka. Om det är plåtdosor på gammal gips funkar det inte speciellt bra att försöka sätta skruv i hörnen (om man inte använder Eljo Robust), då sitter apparaterna garanterat kvar med klorna. Som vanligt gäller att man vet hur man gör.
Finns det trä bakom gipsen tycker jag också det fungerar bra med skruv.

Kan tillägga att hemma hos oss satt alla apparater inkl. vägguttagen fast med klor innan jag bytte ut till en annan serie. Så hade det varit sen 1991 och alla apparater satt fast. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.