Hej!

När jag river i mitt gamla hus ser jag att man använt väldigt mycket pappremsor (ca 5cm breda) för lite olika tilljämningar.

Dom är ca 1mm tjocka och ibland har dom lagt ihop en bunt.

Jag har inte sett såna till salu någonstans men det hade varit bra att ha en uppsättning.

Någon som vet var man kan köpa det?
 
Det är gammalt, pre-andravärldskriget. Spackelremsorna är tunnare, känns som om dom är för tunna.

Skulle vilja ha ett alternativ till masonitremsorna för diverse "finlir".
 
går det inte med vanlig lumppapp då?
 
Är det vanliga obehandlade papper/kartongbitar? i så fall kan jag nog hjälpa dig, har ett tryckeri, kan skära till bitar efter dina önskemål.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Utomhus hade jag använt mig av masoniteremsor (3,2mm. Finns tjockare masonite) plastklossar (finns 2 och 5 och 10mm som standard i bygghandel) samt för tunnare hade jag klippt upp remsor av vindpapp.
Dessa tre alternativen pga risk för mögel. Svartmögel, eller pappersmögel riskerar du att få om du använder papp, wellpapp eller papper utomhus. Ett av de värsta mögel du kan få. I och för sig utomhus, men jag hade inte velat ha det ändå.
Inomhus kan du använda samma som ute, men du får byta vindpappen mot papp, wellpapp eller papper. Vill man riktigt finlira med tiondelarna inomhus funkar det bra att klippa gamla mjölkpaket. Wellpapp funkar också bra, tänk bara på att den plattas till när man drar åt.
Vindpapp som luktar tjära vill du inte ha inomhus.

Jag tar alltid gamla bitar med masonite som är över eller skivor som blivit stukade och sågar till massvis med remsor som är 45mm breda. Antingen låter man de vara långa o bryter av de, eller så kapar man de 100mm långa ungefär o lägger i spannen där man har plasklossar och kilar.

Ett tips från en gammal räv när du skall rikta upp exempelvis en sned vägg genom att sätta reglar eller lister på väggen för att sedan sätta ny klädsel eller skivor utanpå:
Ta en punkt på väggen, för det mesta den punkt som ligger längst ut, alltså den punkt på väggen som är närmast dig.
Om du nu skall använda dig av 2tum2, 45x45mm, så spikar eller helst skruvar du fast regeln på denna punkten.
Är punkten exempelvis högst upp, så lodar du med ett pass så att den är lodrät åt båda håll, lägger mellan masonite eller liknande såpass mycket att du kan skruva fast den ordentligt så att den blir kvar lodrät åt båda håll.
Nu vill du säkert att regeln skall skruvas fast i väggen på mer än dessa två ställe. Istället för att bestämma sig för att exakt 500 mm ner vill jag ha en skruv, så tar du ett gäng med masonitremsor som är ganska lika tjocka som avståndet är mellan regeln och väggen ungefär 500 mm ner.
Tryck in bitarna utan alltför mycket motstånd. Går det för trögt får du byta ut mot ngt tunnare. Gör inget att det går för lätt, eftersom nu för du paketen med bitar uppåt eller neråt tills dess att det tar emot lagom mycket. DÄR sätter du skruven.
Detta bygger ju på att väggen är sned. För du bitarna uppåt så borde avståndet mellan regeln och väggen ändra sig lite så att remsorna passar. Eller neråt beroende på vilket håll som blir smalare.

Ovanstående fungerar på exakt samma sätt om man vill rikta upp ett golv där man låter det gamla golvet ligga kvar. Har man reglarna synliga så skruvar o limmar man givetvis fast en ny regel vid sidan om den gamla, då kan man steglöst reglera exakt höjd.

Och ja, jag vet att Masonite är ett firmanamn...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.