Hej.

Mitt bastubygge är i full gång. ::)
Men det dyker ju alltid upp frågetecken.
Jag hade tänkt regla upp med 45x45 liggande reglar med 50 mm isolering och stående bastupanel.
Mot ytterväggarna (2 st) ska man ju ha en luftspalt på ca:20mm det verkar de flesta överens om.
Men hur mycket ska det avluftas därifrån? Det kan ju inte vara så att det räcker med luftspalt, utan ev. kondens ska väl kunna ventileras bort uppåt??
Kan det räcka med 1 luft intag mot denna luftspalt i ena änden sen så ventileras båda luftspalterna, en ventil utåt kommer det att bli mot duschrummet.
Är det någon som vet hur stor luftventil jag måste göra för att det ska bli självdrag, eller kommer jag att måsta ha nån fläkt? :-/

//Pricken
 
Nähä, ingen som vet.
Jag får väl chansa på att ett 10cm hål räcker.
 
Eftersom jag har ett ventilationsrör i taket så kommer jag att ta upp ett litet smyghål i det så att hela utrymmet utanför fuktspärren blir ventilerat. Har en yttervägg och där blir det först metall-reglar för luftspalten, sedan vanliga reglar och 50mm bergull
 
Jag rev min källarbastu förra veckan som stått i 30-40år. Mot ytterväggen satt (utan luftspalt) papp, 15mm spikläkt, frigolit däremellan, alu-papper och panel. Visst syntes angrepp på läkten men den var inte alls så dålig som man skulle kunna tro. Ibland känns det som man lägger ribban lite för högt... Jag har dock reglat upp 45x45 på 12mm distanskloss och kommer låta utrymmet hänga ihop med en luftspalt över taket och därifrån ventilera mot intilliggande rum. Tror det skll räcka.
 
Ibland känns det som man lägger ribban lite för högt...
Du har säkert rätt. Har kollat in flera snickarbyggda bastun där det bara är gips, alumit, spikläkt och panel. Vi kommer dock att ha både isolering (alla väggar) och plåtreglar mot yttervägg.
 
Hej!

Skulle vilja fortsätta den här tråden om luftspalter. Jag är mitt inne i planderandet av bastun och precis som Pricken kommer två av bastuväggarna vara mot en yttervägg i mitt fall en källarvägg. Att det skall vara en luftspalt har jag förstått, men nu är det dessutom så att det är en ventilationsöppning i källarväggen där jag vill bygga bastuvägg. Hur bör man göra med den? Skall man sätta igen den eller bör man leda in den i bastun eller får den helt enkelt vara kvar och skall man då stänga till ventilen så gott det går eller bör man ha den öppen?
Många frågor så jag är vädigt tacksam för tips/råd...

 
Skall du ha el eller vedbastu? Jag skulle väl annars fundera på att dra ett rör från den ventilen oc ned bakom/under bastuspisen.

Det viktiga är att utrymmet "bakom" fuktspärren (skiva/eller bastufolie) skall kunna ventilera ut.

Det finns extremt bra skisser, men tyvärr bara på finska, i de finska RT-korten.Postade en länk i en annan tråd.
 
De begränsade fuktskador som visar sig först efter lång tid även med en tveksam konstruktion har att göra med att du inte badar bastu kontinuerligt, och att eventuell fukt har hela veckan på sig att torka upp...
 
skytte skrev:
Hej!

Skulle vilja fortsätta den här tråden om luftspalter. Jag är mitt inne i planderandet av bastun och precis som Pricken kommer två av bastuväggarna vara mot en yttervägg i mitt fall en källarvägg. Att det skall vara en luftspalt har jag förstått, men nu är det dessutom så att det är en ventilationsöppning i källarväggen där jag vill bygga bastuvägg. Hur bör man göra med den? Skall man sätta igen den eller bör man leda in den i bastun eller får den helt enkelt vara kvar och skall man då stänga till ventilen så gott det går eller bör man ha den öppen?
Många frågor så jag är vädigt tacksam för tips/råd...
Vad är ventilen till för? Tillluft el frånluft? Vad har du för annan ventilation till dusch/toa etc som bastuventilationen förmodligen ska samverka med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.