De dyker upp titt som tätt i trådarna. Framför mig ser jag en kunnig äldre man som gör ett rekorderligt jobb till ett hyggligt pris, bl.a. beroende på att de som arbetar har såväl lägre sociala avgifter samt pension.

Jag fattar givetvis att en äldre man inte kan prestera i samma takt som en yngre, där går jag till mig själv, en viss skillnad nu som 50+ mot hur det var i "ungdomens dagar", när det kommer till fysiskt arbete över längre tid - så är det bara.

Har man någon garanti för att det är en yrkesman (f.d) som kommer och hjälper mig?

Den lägre timkostnaden, äts den upp av att det tar längre tid?

Vore intressant att ta del av era erfarenheter från dessa pooler.
 
Mina föräldrar har anlitat veteranpoolen en sommar när dom ordnat ny trädgård och behövde vattning av alla nya växter. Svårt att jämföra hur lång tid det skulle ta med en yngre såklart och vattna växter är väl ingen superkvalifcerad uppgift. Men dom var iaf väldigt nöjda. Han hade koll på när det inte regnat och hörde alltid av sig innan och nämnde att han skulle dit då det varit torrt ett tag. Gjorde det ypperligt bra och ingen övervattning/undervattning utan alla växter överlevde =) Dom kände ffa att dom verkligen kunde lita på honom och att han tog uppgiften på stort allvar.

Detta är ju bara en enskild person men iaf.
 
Jag har nyttjat dem i form av rörmokare samt elektriker. I båda fallen var det en gubbe som jobbat inom yrket länge och i mina ögon hade koll på grejorna. Mer pratglada och kritiska än yngre förmågor är de dock. Mycket snack i stil med "jaha, här har någon gjort så, det kan man ju göra, men det är kanske inte helt rätt" och "du får se till att inte göra si och så, det ser jag att du gjort, och det är inte bra för det kan bli x då".

I övrigt, ordning och reda med allt. De kommer oftast inom ett par dagar och fixar det som skall fixas. För att ordna ett helt badrum skulle jag inte anlita dem, och de skulle nog inte heller ta uppdraget, men för småfix är de bra. Typ koppla lite el, byta nåt rör osv. Tidsmässigt tycker jag inte att de tagit mer tid på sig än någon annan, men så har det också varit mindre betungande saker som jag fått utfört där det är snabbt fixat så länge man vet vad man gör (och har gjort det ett par hundra gånger innan).
 
Har använt dem för mindre eljobb och det gjordes bra och snabbt. Timtaxan skiljde sig däremot inte mot en "vanlig" elektriker.Fördelen är att de kommer snabbt för mindre jobb. En kompis hade en snickare för att fixa ett uthus men där drog kostnaden iväg. En yngre hade definitivt gjort det snabbare och iom att timtaxan var lika med en vanlig snickare så blev det nog dyrare. Men det var inget fel på utförandet. 100% noggrann. Så för mindre jobb anlitar jag dem för större går jag genom en vanlig firma. Men sen beror det nog mycket på vem det är som kommer.
 
Axel75 skrev:
... Men sen beror det nog mycket på vem det är som kommer.
Tror det var "huvudet på spiken"

Jag har hört både gott och ont om veteranpoolen. En del som gör jättebra jobb, och andra som inte ens lyckas färdigställa (begynnande demens?)
 
  • Gilla
mickefix
  • Laddar…
Axel75 skrev:
Har använt dem för mindre eljobb och det gjordes bra och snabbt. Timtaxan skiljde sig däremot inte mot en "vanlig" elektriker.Fördelen är att de kommer snabbt för mindre jobb. En kompis hade en snickare för att fixa ett uthus men där drog kostnaden iväg. En yngre hade definitivt gjort det snabbare och iom att timtaxan var lika med en vanlig snickare så blev det nog dyrare. Men det var inget fel på utförandet. 100% noggrann. Så för mindre jobb anlitar jag dem för större går jag genom en vanlig firma. Men sen beror det nog mycket på vem det är som kommer.
Bra tips, sådana jobb kan jag tänka mig passar bra, dessutom är det ju nästan omöjligt att få tag i en elektriker för mindre jobb.
 
En tanke...
Mycket kunskap är färskvara. I varje fall det som handlar om regler, materialval, o s v.
Det gäller dom flesta yrken från elektriker till tandläkare.

Hur kan man försäkra sig om att en veteran är up-to-date och inte gör som hen alltid gjort?
 
C
Jag har inga erfarenheter av just detta gäng, däremot av en av de firmor som var först med detta upplägg, sedermera kursat efter att ägaren avlidit.

Det var i vårt fall total katastrof. Saker som borde tagit en halvtimme kunde ta veckor, inte minst då den mesta tiden gick åt att gotta sig i solen, käka smörgåsar, dricka kaffe och tjöta med alla som gick förbi. De hade noll koll på det administrativa med fakturor osv. vilket ledde till en massa trassel med konkursförvaltaren när firman sedermera gick i konkurs.

I princip vill jag annars gärna tro på konceptet, men grejen är väl kanske att pensionärer i detta land generellt sett har det ganska gott och många kanske ser på en sådan här grej mer som en rolig fritidssysselsättning än ett riktigt jobb.
 
Det låter minst sagt tveksamt att anlita dem för eljobb. Även om gubben som kommer ut har arbetat som elektriker i 30 år innan han pensionerade sig, så är det stor risk att han inte har behörighet. I så fall är det olagligt.

Jag tror att om man skaffar sig referenser på just den/de som skall komma så borde det här upplägget vara minst lika bra som att anlita en vanlig hantverkarfirma. På plussidan finns ju att pensionären troligen inte ser lika stor anledning att fuska, inkmsten är ju inte det huvudsakliga levebrödet, de får sin pension även om jobbet skulle dra ut på tiden.

På minussidan kan ligga att framförallt inom vissa hantverksbranscher sker det en rätt snabb utveckling både av produkter, metoder och regler. Jag tänker då framförallt på badrumsrenoveringar, och i viss mån på VVS. På elsidan tycker jag att det kan vara direkt olämpligt med pensionärsarbete.

Här var för typ 2 år seda en tråd, där någon hade anlitat en "snickare" via en pensionärsförmedling. En altan skulle byggas, "snickaren" lyckades använda drygt 60 betongplintar till en altan på ca 60 kvm. Det är ju nästan en bragd att lyckas väga av allihop så det blir plant (fast det kanske det inte blev).
 
Mikael_L
Nu hade en kollega fått blixtutryckning till ett ställe där något som hette veterankraft hade härjat.

Dom där gökarna hade utfört allt möjligt, både snickeri, målning, VVS, el.
Elen var helt livsfarlig, första elfirman hade tackat nej och vänt.

Kvinnan som ägde huset var gråtfärdig, de hade fakturerat helt orimliga belopp, helt utan specifikation.
När hon krävt specifikationer så hade det kommit nya obegripliga fakturor, kollegan hade dragit av några bilder på några av fakturorna.
Det stod typ:
Händigt, 65 timmar á 450:-
Material 17.000:-
Resor 4500:-
:eek:
Ungefär så. Tre rader som endast delade upp arbete, material och resor. Det hade varit ett gäng olika gökar som kommit och gått där.
Plötsligt hade någon stått och målat ett rum som ej var överenskommet. Och svarat "Jamen, det var ju rätt fult och slitet härinne också! " :x


Och timpenningen var ju absolut inte bra. Jag tror man får riktiga målare och snickare till betydligt lägre timpriser.
 
hempularen skrev:
Det låter minst sagt tveksamt att anlita dem för eljobb. Även om gubben som kommer ut har arbetat som elektriker i 30 år innan han pensionerade sig, så är det stor risk att han inte har behörighet. I så fall är det olagligt.
Vet inte varför det skulle vara så stor risk att det saknas behörighet?
Elbehörigheterna förnyas på längre tidsperioder. Hur långa har varierat genom åren så det beror lite på när senaste förnyandet gjordes. Behörigheten försvinner ju inte bara för att en elektriker går i pension eller slutar sin aktiva anställning av annan anledning. Så juridiskt behöver det inte vara mer olagligt bara för att personen är äldre.




Mikael_L skrev:
Och timpenningen var ju absolut inte bra. Jag tror man får riktiga målare och snickare till betydligt lägre timpriser.
Kruxet för många är ju att man får ju nästan ingen som vill jobba. De allra flesta med bra omdömen och bra referenser har jobb upp över öronen, i alla fall i och runt storstäderna. Är ett rent h-e bara att få in några riktiga seriösa offerter om man vill ha det. Inte lättare att att få någon att jobba på löpande för den delen heller.
Går alltid att få nån som vill och kan jobba på direkten om man letar på Servicefinder eller Offerta eller liknande...men när man börjar syna de företagen drar man öronen åt sig, det finns alltid tveksamheter som gör att man inte kan, vill eller vågar anlita dom. Alla varningsklockorna ringer.



Vad beträffar trådens ämne har jag också läst lite för dåliga exempel för att jag skulle våga satsa på det själv.

Men såg att det fanns något som heter www.kompetensplus.se och det är ju samma koncept. Har dock inte läst så mycket om dom på annat håll än deras egen hemsida och den kändes väl inte som den mest lyckade hemsidan som skapats. Behöver dock inte betyda att det görs dåliga och/eller dyra jobb.
Skulle själv behöva lite snickarhjälp, gärna från någon sån här, men vågar inte anlita någon som inte har mestadels bra omdömen. Skräckhistorier om både kompetens och organisatoriskt kaos samt om slavliknande förhållanden för arbetstagarna gör att jag inte vågar helt enkelt.
 
Till en början snabbt utfört o inga bekymmer. Sen anlitade de en underkonsult, en ännu äldre gubbe som tog 6 månader på sig att fixa några gamla fönster. Inte ok. Sen är det vissa detaljer som är slarvigt utförda. Jag får fixa dem själv nu ändå. Men droppen var när de skickade en till faktura på ytterligare 61000 när den första var på dryga 40000. Tack men nej tack så den bestred vi. De opponerade sig aldrig. De tänkte väl försöka sig på en rövare. Så jag kan inte ge bra referens där... Kanske bara lokala skojare här där jag bor...
 
hakan_o skrev:
Vet inte varför det skulle vara så stor risk att det saknas behörighet?
Elbehörigheterna förnyas på längre tidsperioder. Hur långa har varierat genom åren så det beror lite på när senaste förnyandet gjordes. Behörigheten försvinner ju inte bara för att en elektriker går i pension eller slutar sin aktiva anställning av annan anledning. Så juridiskt behöver det inte vara mer olagligt bara för att personen är äldre.
Ja om det verkligen var en behörig elektriker före pensioneringen. Men det stora majoriteten som arbetar med elinstallation har ingen behörighet. Det finns oftast bara en behörig på en elfirma. Den personen ansvarar med sin behörighet för att alla de andra som skickas ut har lagom kunskap för det arbete de skickas ut på. De får arbeta under den behöriges "uppsikt".

På större elfirmor förekommer det att en enda behörig har 2 - 3 000 installatörer som arbetar utan egen behörighet.

Så den pensionerade elektrikern har ofast ingen egen behörighet, och får därmed inte arbeta med el efter pensioneringen. Såvida nu inte den här pensionärspoolen också har en behörig pensionär anställd.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
På större elfirmor förekommer det att en enda behörig har 2 - 3 000 installatörer som arbetar utan egen behörighet.
Blev det inte (minst) en nolla för mycket där?


(Dessutom brukar "installatör" vara benämningen på de med behörighet, och yrkesmän de obehöriga. Men alla förstod ju dock vad du menade.)
 
JEGS skrev:
Till en början snabbt utfört o inga bekymmer. Sen anlitade de en underkonsult, en ännu äldre gubbe som tog 6 månader på sig att fixa några gamla fönster. Inte ok. Sen är det vissa detaljer som är slarvigt utförda. Jag får fixa dem själv nu ändå. Men droppen var när de skickade en till faktura på ytterligare 61000 när den första var på dryga 40000. Tack men nej tack så den bestred vi. De opponerade sig aldrig. De tänkte väl försöka sig på en rövare. Så jag kan inte ge bra referens där... Kanske bara lokala skojare här där jag bor...
Var det mitt inlägg ovanför ditt du svarade på eller på företagen i trådskaparens rubrik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.