Tack för tipsen. Försöker läsa alla tester jag hittar. Har även via googlande hittat flera som beställt utomlands. Några här med aktuella erfarenheter?
 
Funderat på saken och det har hittills fallit på att det antingen varit olika elkopplingar eller att det varit marknadsspecifika modeller för olika länder = har oroat mig för möjligheterna att få tag i reservdelar och servicetekniker om någonting går sönder.
 
Har funderat på att beställa från Tyskland, Bobselectro. Haft kontakt med dom. Frakt för mitt vitvarupaket landade på 3-3500kr. Men det är med diskmaskin och kyl, så det blir ju rätt tungt.
Svårt med vitvaror, speciellt när man inte har stor budget och vill ha bra grejer.... Just nu lutar det åt Siemens häll, side by side kyl/frys och resten från Ikea.
 
Det finns en tråd här om någon problematisk torktumlare från Bosch där flera hävdar att det kan ta en månad att få hem en reparatör. Motsvarande för IKEA verkar vara någon vecka. Kolla vad som gäller för din leverantör innan du bestämmer dig...
 
Vi har Bosch tvättmaskin som köptes hos lokala vitvarubutiken på erbjudande (ändå lite dyrare än nätet) men gammalt företag med egna servicetekniker som lovade assistans inom 24 timmar på vardagar om något hände med en maskin de sålts kändes väldigt värt den prisskillnaden.
 
Hej ska ge lite insyn i marknaden till ytterligare folk som kanske söker åsikter! Men gör inga val baserat på vad jag tycker! Vi är alla olika

Gällande främst kyl, så anser jag förvaringen som A och O, övrigt lull-lull kan komma i efterhand!

Det finns en del kylar som ser väldigt exklusiva ut, med integrerat ljus längst in och ser jättefränt ut i butik! Men sen då? När du ställer in mjölk t.ex eller andra större förpackningar! Då blockerar du ljuset och den delen är meningslös men kanske bygger på lagringsvolymen dessutom så du varken ser bra eller får plats med det du vill få in!

Gällande reservdelar och service så har de flesta servicefirmor tillgång till de flesta typer av märken, dvs samma kille som lagar din Bosch kan laga din Cylinda! Så gällande serviceverkstäder och när de kan komma ut är ytterst geografiskt länkat och varierar ort till ort

Leveranstid på reservdelar (beställningsdelar som ej lagerhålls)

Bosch/siemens/gaggenau/whirlpool/bauknecht, i regel en arbetsvecka, +- någon dag
Cylinda, dagen efter vid direktlev, två dagar via grossist! Rätt vanligt med restnoteringar för tillfället dock
Electrolux/husqvarna, dagen efter vid direktlev, två dagar via grossist
hotpoint/ariston, Indesit, beroende på dag men max 2 veckor med maximal otur, normalt inom 1 och normalt finns det man söker redan i Sverige och behöver inte fabrikbeställas

Gällande import är det både för & nackdelar naturligtvis

Bra: billigt
Dåligt: inga självklarheter gällande hjälp om något skiter sig, vissa importer är specifikt för t.ex tyska marknaden och delar till den maskinen existerar inte i sverige (förekommer, ej alltid)! Delar på en sprillans ny maskin säljs inte här, eller dyker inte upp hos svenska servicefirmor eller dylikt vilket gör reparationen omöjlig, serviceverkstäder importerar ej själva! Vilket gör att om något går sönder får du ringa utlandet och tjaffsa, få hem fel del och får stå det kastet! Garantireparationer är även det uteslutet i 99% av fallen! Och det rasar otroligt mycket mer maskiner under garantitiden än många tror (gäller alla märken)

Men det enligt mig bästa tipset jag kan ge är köp inga specialdesignade märkesgrejer som inte är de stora vanliga namnen! Punga inte ut 20 lök på en köksfläkt som ser häftig och ovanlig ut

Sitter i regel delar med samma eller mindre kvalitet bakom ett snyggt yttre, och eftersom de säljs i färre kvantitet än hos jättarna är det sämre behind the scenes på skisser, reservdelar och tillgång samt serviceverkstäder som tar åt sig jobbet om något behövs, och till fläktar blir det förr eller senare ett kolfilter/metalltrådsfilter, vred, spjällaxlar eller lampglas etc!


Personligen efter kompromisser har jag kommit fram till att Bosch är det jag handlar till mitt eget hem, det är halvdyra reservdelar, men de går sönder mindre frekvent samt har bra garantier!

Jag känner folk som jobbar på electrolux som har bosch hemma, och vice versa! Så valet är svårt för alla :)
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
I stort sett alla vitvaror på Ikea är från Electrolux (dock många fläktar är fr Whirlpool). De ligger billigare i pris i jämförelse bl a pga den mängd de säljer. Att man dessutom slipper de fula produktskyltarna är ju bara plus. Bra tycker jag är deras garanti på 5 år, det får man inte överallt.
 
Jag undrar om OP har något gott/dåligt att säga om den kombinerade ugn/micro. Vilket märke blev det?

Jag står i akt med att byta kök hemma och eftersom micron används mkt sällan men att jag samtidigt inser att vin inte skulle klara oss utan helt och hållet så känner en kombinerad lösning vara ett vettigt alternativ även om det inte blir billigare.

Själv har jag sneglat lite på Siemens produkter men är öppen för förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.