Hej,

Har ett hus med oisolerad betongplatta på mark. Skall lägga parkettgolv i ett sovrum. I dagsläget ligger där:

Plastmatta (gräsligt ful >:( )
Masonie (3mm)
Asfaltboard (13 mm)
Plastfilm
Betong

Hur bör jag göra? Skulle gärna vilja ha ngn slags isolering, men vill inte ha för mycket höjdskillnad till angränsande rum.

Mvh Archie
 
Den som letar han söker.....

Vilket alternativ man än välljer så skall plattan rengöras. Det ser jag fram emot :(

Hittade detta hos ThermiSol:
http://www.thermisol.se/pdf/produktoversikt2004.pdf

Alternativet med flytande golv på cellplast verkar intressant, men tyvärr kan jag inte bygga så högt som 100 mm....max 20-30. Någon som har provat?

Det andra alternativet verkar vara en platonmatta. Vilka fabrikat finns det? Kan man köra med den platonmatta som Byggmax har?

Åsikter och synpunkter emottages gärna.

Mvh Archie
 
Har tyvärr inga svar ... står snart i ungefär samma sits som du och undrar själv hur man ska göra! :-X
 
Vi får väll hoppas att någon guru här på forumet har lite matnyttig information ;)
 
Det jag har lärt mig om källarprojekt är att det blir strul om man använder organiska mtr eller stänger inne fukten med asfalt, platon eller plast. Inte år ett eller två men senare.
För att inte ha organiska finns det egentligen bara klinker kvar.
För att klinker skall vara lite vänlig mot kroppen vill man ha den varm.
För att hålla golvet varmt utan att det skall värma upp marken med fuktvandring tillföljd måste man isolera med min 15 cm helst 20 cm och då måste man öppna golvet och sänka nivån dvs. bila upp allt och gjuta om.

Jag har gjort det senare på 100 kvm och det är inget roligt eller billigt jobb. Fundera istället på klinker bra element kanske med någon fläkt och en skön matta på golvet vid sängen ;)

Sorry mitt bästa svar

/Han som grinar när han går ned i källaren

 
Om Du verkligen inte kan isolera, finns alternativa konstruktioner att beskåda här:
http://www.icopal.se/Icopal_se/Icopal_se.nsf/0/46877BF3F8BE5D8FC1256DC800321333/$file/Icopal_broschyr_akvatat_special.pdf

Platon har också produkter för ventilerade golv:
http://www.isola.se/index.asp

Jag tillhör i likhet med robbanl, dom som har bilat, grävt, isolerat, lagt golvvärme, gjutit och stångat pannan innan jag gått ner i källaren.

Nu är 2 av 3 golv klinkerbelagda och fogade, så jag ser ljuset i tunneln och det är inte tåget ;).

Per

/Han som blir glad när han går ned i källaren
 
psamuels skrev:
Nu är 2 av 3 golv klinkerbelagda och fogade, så jag ser ljuset i tunneln och det är inte tåget  ;).
Vad är det för typ av rum där du lagt klinkergolv?
Vi kommer behöva lägga golv i 3 rum, varav 2 ska användas som sovrum. Känns väldigt "tungt" att lägga klinkers där. Och det går inte att isolera golvet i ett av rummen pga att takhöjden då skulle bli för låg.

Så det blir väl till att kika på de länkar du tipsat om och hoppas att man hittar något fyndigt.
 
Det är hall/pannrum och tvättstugan, "allrum" återstår att göra efter semester, så det blir i augusti.

Allrummet skall fungera som bio/spelrum för barnen samt extra rum för långväga gäster.

Vi har isolerat och lagt golvvärme så det var aldrig någon tvekan om att använda klinker.

/Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.