Har precis blivit husägare. :)
Och har nu precis bytt de flesta gamla vanliga element mot nya oljefyllda. DOCK ska ja tillägga är att ja
tydligen var dumsnål o köpte radiatorerna på rusta, men måste ändå säga att dom funkar hittills ganska bra.
MEN nu till det viktiga, eftersom ja har ca 11 st element i huset så vill ja ju att dom ska styras ihop av en centralenhet, pga en ganska ojämn innetemperatur. Denna enhet ska jag o brorsan bygga ihop utav lite PIC-proccessor o lite sånt. O läste nyss att man helst ska ha pulsstyrning. Frågan är om det är någon ide när man har oljefyllda som tydligen är mycket "slöare" att värma upp än en vanlig el-radiator?
Har även en L/L-värmepump som ska hjälpa till lite på traven oxå. Denna är dock från -89 så den har väl sett sina bästa dagar.
 
Antingen så styr man med hysteres eller pwm.
Tex om man vill ha 21,0C och ett reglerområde på +-0,2C.
Med hysteres: På vid 20,8C, av vid 21,2C. Och så håller det på.
Med PWM: 0% på vid 21,2C, 50% på vid 21,0C och 100% på vid 20,8C. Sen väljer man en cykeltid, t.ex. 10 minuter. Så är det 21,0C är elementet på 5 minuter av 10.
 
Mikael_L
Iom att oljefyllda är rätt tröga termiskt så är det inte så stor idé att pulsstyra dessa för att uppnå jämnare temp på radiatorn. Men om detta är syftet så är någon PWM-styrning som martin43 skrev, eller PID-regulator mycket bättre för att få jämnare temp utan över/under-slängar efter varje hysteres-period.

Däremot kan intelligent styrning av radiatorerna vara bra för att hålla koll på max ström och därmed klara sig med klenare mätarsäkringar. Dvs se till att inte alla radiatorer på en fas kan gå samtidigt.

Kombinerat med någon strömvakt så kan man verkligen optimera detta helt.
 
Vet inte om de är sååå himla tröga? På tio minuter förändras temperaturen på oljeradiatorer ganska mycket. Nu spelar ju det iofs ingen roll egentligen, det handlar snarare om att välja en "lämplig" periodtid. En halvtimme fungerar säkert alldeles utmärkt det också.

Eftersom värmen är direktverkande fungerar det väldigt bra med bara proportionell reglering, precis som självverkande radiatortermostater. Det stationära felet skulle jag kompensera genom att höja börvärdet 0,1C. :) Då behålls en snabb responstid t.ex. om man trycker in 10 personer i rummet.

Jag gjorde en av/på styrning i garaget och den fungerar fint men då varierar alltid värmen mellan min och maxvärdet. Inte så elegant.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.