D
Hej!

Hittade en öppning under badrumrenoveringen som är igensatt på 60 talet med plankor som antagligen har legat ute och har haft svartmögel på. Tänkte tyvärr inte så mycket på det och har gipsat för.

Nu har min sambo började oroa sig lite för det efter att ha läst lite om svartmögel.
Är det något jag måste riva upp? Är det förfarande farligt efter att ha varit tort i 50 år?

Här är en bild jag hittade innan jag gipsade för. Fönstret i väggen är väl också ett frågetecken :D

WP_20151025_12_47_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Det borde räcka med att tvätta bort... Använd klorin....

Det är så mycket som är farligt idag så jag har själv slutat lyssna :p
 
I just badrummet så är det ingen fara för hälsan, eftersom tätskiktet inte släpper igenom speciellt mycket. Hade det varit i sovrummet däremot så skulle jag nog ha rivit bort plankorna. Däremot borde det väl vara risk för kallras vid fönstret? Det borde bort och ersättas med en bit isolering och en skiva.
 
O
Exostor skrev:
I just badrummet så är det ingen fara för hälsan, eftersom tätskiktet inte släpper igenom speciellt mycket. Hade det varit i sovrummet däremot så skulle jag nog ha rivit bort plankorna. Däremot borde det väl vara risk för kallras vid fönstret? Det borde bort och ersättas med en bit isolering och en skiva.
Jobbigt att behöva ta bort alla fönster i ett hus... Eftersom det kan orsaka kallras.:p

Vill man ha kvar fönstret, vilket man säkerligen vill så skulle jag nog bytt ut fönstret mot ett pvc fönster...
 
D
Hej,
Det är sovrummet som ligger bakom väggen där lilla fönstret är, så jag vet inte riktigt varför fönstret är där.
Oavsett om jag ska riva eller tvätta så måste jag få bort gipset, har ju gipsat för och det var väl lite det jag skulle vilja undvika. Men de det kanske är lika bra att göra det.
 
Redigerat:
allt som är svartprickigt är ju inte mögel heller................låt det där vara du.
 
Nej, riv inte ned något. Är det bara en innervägg så låt det vara.
 
Är det torrt händer inget. Är det ingipsat på båda sidor så är det instängt.
Skulle det bli fuktigt om t ex våtrumsskiktet inte håller tätt så är förmodligen själva svartmöglet (om det är det) det minsta problemet...
 
Ämnen från påväxt kan tränga genom plastfolie, lite som golfbollar i fotbollsmål.
Mikrobiellt skadat material inom bostaden ska alltid rivas. Torr skada fortsätter avge hälsofarliga ämnen.
I innerväggar finns sällan diffusionsspärr (plastfolie)
 
per solsjö skrev:
Mikrobiellt skadat material inom bostaden ska alltid rivas.
Varför det? Går ju att tvätta bort och behandla på lämpligt sätt så det verkar ju ganska överdrivet.

Vill nog påstå att du har fel i det påståendet du gör i inlägget.
 
Redigerat:
Tvätta bort svamparnas rötter i skivor och trä?
Vilket lämpligt sätt, kemikalier?
Läs på så får du en annan bild.
 
Vilka källor finns för påståendet att uttorkat (svart-)mögel skulle vara skadligt?
Skadligt på vilket sätt?
Vid vilka nivåer/mängder?
Svartmögel & triljoner andra mögelsporer mm mm finns ju ute i "friska" luften, så som allt annat är det ju fråga om vilka mängder.

Som alla andra risker så måste den sättas in i proportion till annat.
 
Tröttsamt..
Det finns ju hur mycket som helst i ämnet, googla en stund så ser du.
Inte många forskare, utredare eller allergiläkare delar din uppfattning.
 
Staffans2000
Så var det dags igen!
Spindlar, allehanda insekter, spår av Asbets och nu igen, vår kändis Svartmöglet!
Plankorna har suttit i er vägg i dryga sextio år utan att orsaka någon skada. Men nu när de geriatriska små gynnarna fått ligga till sig, är de på krigsstigen bankandes bakom gipsskivan -vi vill ut...
Bäste DMG. Säg till din tjej (för det är väl en ung dam som oroar sig?) att om ingen skada hittills uppstått, lär det inte göra det i framtiden heller.

Staffan
 
D
Det är lugnt för min del, har redan gipsat för och och det kommer att sitta kvar :)
Som sagt det har ju suttit i 50 år, sporerna borde redan flugit iväg för länge sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.