Håller på och fixar mitt hus från 1906. Nu har vi kommit till målning av snickerier och jag funderar på halvblank eller blank färg, vad säger ni?
 
Halvblank så att det inte blir jobbig för ögonen. Måste säga att halvblank snickerifärg blir ändå blank.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Halvblank eller en klassisk linoljefärg för snickerier från till exempel Byggfabriken eller annan byggvårdsbutik. Modern blank färg ser helfel ut i ett gammalt hus (egen erfarenhet).
 
Jag håller med ovan. Blank snickerifärg tycker jag är extremt fult. Själv kör jag helmatt (glans 10) på alla snickerier i vår lägenhet från 1922.
 
Eftersom du frågar om blank/halvblank så väljer du kanske mellan två typer av samma moderna lackfärg?
I så fall tycker jag nog ingendera - de fyller ut ojämnheter på ett sätt som inte linoljefärg gör.
Jag skulle gå på linoljefärg direkt.
 
Halvblankt. Annars syns varenda skavank.
 
1906 var det någon oljefärg som gällde för det mesta. Det innebär en matt yta.
 
Hermes skrev:
Eftersom du frågar om blank/halvblank så väljer du kanske mellan två typer av samma moderna lackfärg?
I så fall tycker jag nog ingendera - de fyller ut ojämnheter på ett sätt som inte linoljefärg gör.
Jag skulle gå på linoljefärg direkt.
En matt vattenbaserad snickerifärg fyller inte ut någonting. På våra innerdörrar (1922) som är nedskrapade till trärent och slipade. Sedan grundade 2 ggr och slutstrykna 2 gånger med glans 10 vattenburen snickerifärg så ser jag t.o.m. ådringen i träet igenom lacken i släpljus.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.