Håller på och hobbysnickrar en del och har nu fått problem med senaste projektet. Tog ned en rejäl tall för ngt år sedan och fick den tillsågad som okantade plankor med en tjocklek av 50-60 mm. En del av dessa som jag tänkte använda till bordsskiva har nu vridit sig i längs ledd och jag undrar om det finns ngt bra sätt att få bort den här vridningen utan att för den skull behöva göra om allt jobbet.
Plankorna har legat på tork i 3 år nu och är grovputsade. Har stått på en inglasad altan under vintern och det är där de ska förvaras sedan. Tempen och luftfuktigheten skiftar alltså med årstiderna...:rolleyes:
 
Ibland fungerar det att spola trästycket i varmt vatten, ganska länge. Helst läggas i blöt.
Därefter låta det torka under press igen. Helst lite "överpress", dvs vridet åt andra hållet.
 
  • Gilla
Bo Enocson
  • Laddar…
Tyvärr blir detta nog svårt. En bordsskiva har inte överdrivet mycket krafter som håller den "rak" när den är på plats. Det betyder att kraven på virke utan inbyggda spänningar är höga. Även om du kan få den att se rak ut ett tag är risken stor att den vill vrida sig igen i framtiden. Mitt tips är att hyvla den rak och sen låta den ligga och se hur den beter sig. Är det för stora variationer och fuktigt i utrymmet kommer det nog tyvärr aldrig att blir riktigt bra.
 
Enligt mig finns det bara ett sätt att få det bra med en plan bordsskiva och det är att klyva och limma ihop. Ju smalare bitar desto stabilare.

Protte
 
Både daniels och prototypen förslag är nog det enda som funkar i längden.
Jag undrar bara hur mycket har den vridit sig ungefär. Om man tar två parallella lister, plankor vad som helst. Och lägger en i vardera ände tvärs plankan sedan syftar man längs längden på plankan då ser man hur mycket den har vridit sig. Man kan även gör streck på den bakre listen för att ha som referens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.