Vad ska man använda nuförtiden som trossbottenskiva. Förr använde man väl asfaboard, men det används väl inte idag?
 
50mm falsad cellplast, kvalitet S80 har jag använt i ett par hus nu..
Det fungerar perfekt, i alla fall hittills..

Förutom att det är ljust, rent och lätt att jobba med isolerar det själva bjälklaget vilket minskar temperaturskillnaderna i golvbjälkarna vilket är bra ur fuktsynpunkt..

Alltså, cellplasten spikas tvärs golvbjälklaget och isoleringen läggs sedan bara rätt ner emellan bjälkarna.
 
Byggaren skrev:
Nu nämner Styx 500 mm ofalsad styrencellplast i kvalitet S80. (Dvs den tål 80 kg/cm[sup]2[/sup] i tryck. Få se hur länge den håller för böjmomentet ;) )
Falsad skrev jag i och för sig, inte ofalsad, ofalsad glipar nog och har sig en hel del..

Personligen tvivlar jag på att den skall böja ner sig med tanke på att den spikas cc60.

Formplyfa är också fint annars ja, fast dyrt - och man missar den extra isoleringen av bjälkarna..
 
  • Gilla
Tobzter och 1 till
  • Laddar…
Vilken sorts spik använder du för att spika cellplasten med?
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
4" galvad..
Givetvis med sådana där fasadbrickor eller vad de heter..
 
Kan man använda oljehärdad board i blindbotten? Plastad formplywood är väl dyrare än ett laminatgolv :'(
 
Det finns en skiva som heter trossbotten board i oljehärdad masonite 6,2x560x1155.

kostar ca 40:- skivan och är genomtrampningsäker etc.

jag använde sådan. har i och för sig bara setat uppe i en vecka men hittils funkar den bra ;D
 
Styx skrev:
50mm falsad cellplast, kvalitet S80 har jag använt i ett par hus nu..
Det fungerar perfekt, i alla fall hittills..

Förutom att det är ljust, rent och lätt att jobba med isolerar det själva bjälklaget vilket minskar temperaturskillnaderna i golvbjälkarna vilket är bra ur fuktsynpunkt..

Alltså, cellplasten spikas tvärs golvbjälklaget och isoleringen läggs sedan bara rätt ner emellan bjälkarna.
Spikar du cellplasten underifrån på bjälklaget då? Var kan man få tag på denna cellplast?
 
Styx skrev:
Ja, underifrån - tvärs bjälklaget..
Vilket avstånd bör jag ha ner till backen från cellplasten? Räcker 35-40 cm?

Annars blir ju marken under huset lägre än marken utanför torpargrunden, gör det något? Tänkte om vatten letar sej in då.
 
Jag tror du måste ha ungefär 1000 cm till marken, hur ska du annars kunna krypa under och spika?
 
Nog går det att krypa och spika på betydligt mindre än en metar alltid, det är bara att dra in ölmagen. 40 går att jobba på men jag vet inte hur det bli med fukt osv.
 
Fein skrev:
Det finns en skiva som heter trossbotten board i oljehärdad masonite  6,2x560x1155.

kostar ca 40:- skivan och är genomtrampningsäker etc.

jag använde sådan. har i och för sig bara setat uppe i en vecka men hittils funkar den bra ;D
Borde inte bredden vara 550 mm? Om man reglar "normalt" blir ju avståndet mellan reglarna 600-45=555 mm
 
en VARNING är på sin plats.... att använda plywoodmaterial i trossbotten har gjort mej 200.000kr fattigare... Plywood blir genom sin sandwich-konstruktion tillsist mättad av fukt mellan limlagren, och börjar mögla... och det kvittar om den är antimögelbehandlad eller ej...
Mögel på en antimögelbehandlad produkt luktar bara värre...
cellplast, eller rent trä, eller oljebehandlad masonit får min röst... men i mitt fall försvann torpargrunden och jag har nu gjutit en platta i efterhand invändigt i hela huset på 38m2

 
  • Gilla
  • Wow
sallad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.