...och du vill inte veta av att din konkreta fråga kan ha en orsak - att du har FÖR välisolerade fönster, det är en väldig tur att du inte har imma och frost på ALLA fönster, för så kunde det även blivit och det hade inte varit något konstigt med det. Ibland ligger man precis på gränsen för att något skall hända, och just detta är nog lite så. Lev med problemet eller byt till mindre välisolerade fönster. Och JA, jag har hört talas om folk som gjort detta, som haft värre problem än du på ALLA fönster, och det är inget fel på vare sig fönster eller installation utan snarare VALET av fönster.

Och vill du lösa detta problemet specifikt så tror även jag att du får ta hjälp av en expert, eller prova att förändra någon av de faktorer du blivit tipsad om, ändra gardiner, växter, radiator mm.
 
Ja, det kan ju vara så enkelt som att de slarvat med drevningen på ett fönster,
drevremsan kanske tog slut :p

Anna Lilja, har du mätt med termometer hur varmt det är alldeles innanför de olika fönstren?
 
Då skulle det bli tvärt om ju. Ingen kondens eller frost..
 
bamyl skrev:
Då skulle det bli tvärt om ju. Ingen kondens eller frost..
Nja...
Om ett fönster är kallare än de andra på insidan pga dålig isolering eller drag,
så blir det också kallare på utsidan, med mer kondens och rimfrost.

Eller hur?
 
Så sant, vid ordentligt undertryck i huset så är det fullt möjligt :)
 
Vad jag vill ha för svar?
Tips och idéer på vad det kan bero på att ETT fönster är annorlunda än andra. Några sådana har jag också fått, ex av KnockOnWood vilket jag också tackat för. Fler sådana tankar och svar efterfrågas.

bamyl - Jag är inte ute efter en syndabock. Installatören är en nära släkting till mig som jag håller varmt om hjärtat. Jag vill endast få idéer och input på eventuella orsaker och åtgärder. Precis som sista meningen i ditt inlägg: Så är du osäker och vill bli av med "den där känslan" anlita någon som kan kontrollera monteringen. Hur går man tillväga för att kolla monteringen?
 
En vanlig glasmästare har tyvärr inte tillgång och kunskap runt värmekameror. Men en besiktningsman som provtryckter och täthetskontrollerar hus har det.
En glasmästare måste antagligen ta bort foder för att se om monteringen skett på rätt sätt.

Det finns speciella värmetrådar som man kan montera för att bli av med frosten helt om man vill.
 
För oss nyfikna, fast utan expertkunskaper, vore roligt om TS (Anna) återkopplade när du tagit hjälp eller kommit på lösningen på problemet, om det nu går att komma fram till orsaken för just detta fönster.

Det vore även intressant att veta om du aldrig fått imma/frost på de andra fönstren, eller om bara detta är "sist" att tina den så att säga. Dvs vid andra temperaturer/väderlek, är det imma på alla fönster?

Det som gör att jag tror att du helt enkelt får nöja dig med hur det funkar, är att det till och med i ditt eget första inlägg står från fönstertillverkaren att detta är normalt. Det är alltså en egenskap hos fönster med väldigt bra isolering. Man kan inte både ha kakan och äta upp den som man brukar säga;) Det positiva, som någon skrev, är ju att du iallafall vet att du har bra isolering... :D
 
  • Gilla
Johanna_sar
  • Laddar…
Tack bamyl för svar!
JohanLun - ska försöka återkomma när/om jag kommer vidare.
Jag har läst på mycket kring kondens och det brukar oxå bildas på några fönster som vätter åt syd(öst) vid stjärnklara höstnätter (kan hända ngn annan gång). Denna kondens försvinner dock på morgonen. Det aktuella fönstret jag frågat om beter sig helt annorlunda, jag har noterat kondens / frost när det inte är det på något annat fönster, därav min fundering om det kan vara ngt fel på installationen. Den enda baktanken med det är att jag isf vill rätta till det så att det inte blir några tokigheter pga ev felinstallation.
.
 
Sålänge det inte är fukt och frost mellan eller på insidan av fönster så borde de inte vara skadligt på något sätt... Det är väl bara irriterande... så jag har svårt tro att du ska behöva vara orolig...

På 2+1 eller vanliga 2 glas är det ju ett tecken på att luft läcker ut mellan fönstren och kondenserar, men du hade väl 3 glas och detta var inte fallet. Men fukt MELLAN fönster kan ju leda till problem.
 
Nu börjar "gardinsäsongen".
Bilden tagen 2016-03-01 klockan 08:30
P1010037 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Uppdatering. När det var frost ute så var det aktuella fönstret det enda som hade lite kondens / imma på utsidan. Däremot nu när det är plus och det en morgon var premiär för "gardinsäsongen" som KnockOnWood ¨kallade det :) var det kondens på de fönster som vetter mot syd(syndväst), men ingen kondens på det aktuella fönstret (vätter mot väst) och inte heller på annat fönster i samma väderstreck (väst alltså). Idéer på orsak till det?
 
Olika takutsprång ? Kanske fönsterna mot väst har bättre skydd av taket ?

Jämför en carport, bilen som står i den får aldrig frost på rutorna.
 
Det finns två fönster på övervåningen i väst. Det bildas endast kondens på ett av dem, dock inte när det är typiska mornar med kondens (som bildas på fönster mot syd). Det är ist när det är frostgrader ute som kondensen bildas, undrar varför och framförallt om det är ngt som blivit tokigt med detta fönster.
 
det kanske beror på din ventilation, alltså luften är mer stillastående innanför det fönstret. testa att ställa en fläkt riktad mot fönstret
 
  • Gilla
Anna Lilja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.