Där ser man! Då blir det till att montera två kanalfläktar i helgen!
 
Fläktar i imkanalen ska ju vara lätt rensbara och det finns ju brandskyddsregler att ta hänsyn till.
 
Ja lätt rensbar är ju en tolkningsfråga iom att den kommer monteras på vinden men jag kommer montera den ovan lösullsisoleringen så jag får göra någon variant så den är lätt att demontera vid behov. Renslucka för kanalen finns halvvägs upp via inspektionslucka.

Vad gäller brandskyddsregler så är imkanalen isolerad med brandskyddsmatta redan så där är jag hemma redan. Eller tänkte du på nåt annat?

Uppskattar att du/ni tar er tid att svara. Är kanon att kunna bolla idéer och identifiera brister i det man kommer på själv.

Kommer prova att montera kanalfläkt för utsuget på övervåningen först. Hade en tyristor som låg och skräpade så kommer köra med den.
 
Det jag beskrivit tidigare i tråden är ju en takfläkt som sitter på utsidan av taket.
Vad är det för kanalfläkt du har?
Hur har du tänkt brandskydda den?
 
Till frånluften på övervåning tänkte jag köra med en vanlig kanalfläkt. Sannolikt k125m. Vad gäller köket så har jag kikat på Electrolux som hade två varianter på fläkt. Den är isolerad och brandskyddad i höljet vad jag förstår.

Jag har ju en takkupa för två kanaler på taket och iom att takfläkten var billigare än vindsvarianten ska jag kolla om det funkar att ha takfläkt på den ena. Jag tar helst inte upp ett till hål i taket.
 
Ja, det här med ventilation är svårt det har jag insett. Jag har modifierat vår flera gånger.
Har man sedan flera plan, panna som ska ha tilluft, braskamin som ska ha tilluft ibland, fuktstyrd frånluft etc. så blir det ännu svårare att få till det.
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Ja ju mer jag läser på desto mindre klok blir jag. Jag har ju en radonproblematik dessutom så jag har nog insett att jag måste ta hjälp av nån expert för att se till att jag inte skapar för högt undertryck i huset och riskerar att dra upp mer radon från grunden.

Tills dess så tror jag åtgärden blir fler friskluftsventiler och kanalfläkt på övre toan. Jag kommer inte komma upp till Boverkets krav på ventilation men det kommer bli bättre än nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.