Hej!

Som nybliven husägare har jag börjat med barndomsdrömmen i källaren, ett akvarierum. Steg 1 är att bygga en bänk i 45x95-reglar med måtten 180x90x70 LxBxH.

Det gick kanon enligt youtube-instruktioner.

Ett problem som uppstått är att betonggolvet i källaren är allt annat än jämt och det lutar ca 1/2 grad eller 15mm på de 180 centimeterna som bänken står på.

Så nu vill jag få in ställbara fötter i bänken. Kruxet är väll vikten. Det kommer stå ca 1,2 ton på den här bänken, räknat med lite marginal.

Jag har funderat på de grövsta rampamuffar eller islagsmuttrar jag kan hitta tilsammans med vanliga "maskinfötter" men är osäker på vilken vikt de klarar.

Tips, förslag & goda råd emottages med största tacksamhet.

mvh
Daniel
 
Du kan inte kapa bort 15mm från de bordsbenen som är för långa? Då står allting perfekt utan ställbara fötter :)
 
Jag hade nog kunnat göra de vertikala stöttorna kortare på ena sidan (det är sex stöttor i konstruktionen) om jag byggt så från början. Men konstruktionen ser inte riktigt så ut som ett enkelt bord. Sen lutar det även lite på andra ledden, så ställbara fötter är att föredra. Den lutningen är dock minimal så ett alternativ är bara att palla upp med bräda & kilar.

akvariebank.jpg
 
Okej.
Jag tänker någon karmskruv kanske, dom är ju ställbara.
Eller om man borrar och slår in en hylsa med invändiga gängor, och sen skruvar i en grov gängstav.. Kör du på 12-14mm borde den klara den vikten. Kanske 😊

EDIT: Här har du något, max belastning 300kg. Men det borde gå om man räknar på 6 st "ben" och 1200kg så är det 200kg/ben
http://www.theofils.se/produkt/Stallbar-fot-306-diameter-14-mm--23075.aspx
 
Redigerat:
  • Gilla
danode
  • Laddar…
Ja det är ju just det där "kanske" som jag hoppas eliminera. Det kommer stå ett dyrt akvarium med mycket dyrt innehåll & 1000L vatten på bänken.

Vad är det för hylsor? nån länk?
 
Jag redigerade mitt inlägg och la länken där 😊
 
Tack, ja de skulle nog fungerat. Men jag är ganska säker att jag trots 3 år möbelsnickar-utbildning i ryggen aldrig skulle få in de där beslagen vettigt med mina handverktyg.

Jakten på en fungerande lösning fortsätter.
 
Då akvariet kommer stå på samma ställe kanske det inte är någon större vits med justerbara fötter. Jag skulle nog kapa till 6 st. rundstavsbitar att shimsa till stativet i våg.
 
  • Gilla
danode och 1 till
  • Laddar…
Ja, det skulle nog fungera med 43mm rundstav, det ger hyfsad anläggningsyta att ta upp vikten.

En anledning till ställbara fötter var att få akvariet i våg på två axlar. Det går med shims med men är krångligare. Men det skall som du säger bara göras en gång och jag behöver inte ligga sömnlös och fundera på om beslagen håller.

Så det får bli shims-lösning om inte någon annan hittar på en fiffig lösning innan det är dags att få akvariet på plats :)

Tack å bock för alla förslag hittils.
 
danode skrev:
Tack, ja de skulle nog fungerat. Men jag är ganska säker att jag trots 3 år möbelsnickar-utbildning i ryggen aldrig skulle få in de där beslagen vettigt med mina handverktyg.

Jakten på en fungerande lösning fortsätter.
Jag kan inte se svårigheten att montera den där foten, det enda som behövs är en borrmaskin, några borr och en linjal typ! Hålet för justerskruven behöver ju nödvändigtvis inte vara exakt 6mm heller, om man nu inte träffar exakt. Tycker den ser toppen ut, och billig var den också så definitivt värt ett försök.
 
Svårigheten ligger väll i att montera den någorlunda rakt. Jag har ingen möjlighet till pelarborr.

Kan testa för hand, de var faktiskt väldigt billiga.
 
Googla på maskinfot
 
Nja, alltså maskinfötter är jättebra. Men de skall kunna fästas i trä med. Därav frågeställningen om olika inslagsmuttrar, rampamuffar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.