Någon som har koll om det finns några nackdelar att ha flera korta slingor i ett 20 mm system mot att ha färre och längre?

T.ex. Rum på 38 m2.
3x50 meter slingor.
Eller 2 x75 meter.

Det enda jag kommer på är såklart att det blir dyrare med extra grupp i fördelaren samt att värmeangivningen kanske blir sämre då det inte "hinner" bli ett delta T på vattnet?

Kommentarer?
 
Hej,

nej snarare tvärtom (om vi bortser från kostnaderna).
Rekommendationen är väl att hålla slingorna under 100m och gärna ung. lika långa??
 
Hemmakatten
Vi har 6 slingor i vårt 70kvm stora rum fördelat på två termostater. Två slingor ligger längs med en elva meter lång fönstervägg och med tätare avstånd och har en egen termostat. De andra fyra slungorna liggerlängre inåt rummet och de delar på en termostat. Alla slingorna är ungefär lika långa.
 
lat skrev:
Hej,

nej snarare tvärtom (om vi bortser från kostnaderna).
Rekommendationen är väl att hålla slingorna under 100m och gärna ung. lika långa??
Okej. Så om jag håller mig under de rekommenderade längden. Vad är fördelen med att hålla nere slinglängden? Mottrycket minskar självklart. Något annat?

Hemmakatten skrev:
Vi har 6 slingor i vårt 70kvm stora rum fördelat på två termostater. Två slingor ligger längs med en elva meter lång fönstervägg och med tätare avstånd och har en egen termostat. De andra fyra slungorna liggerlängre inåt rummet och de delar på en termostat. Alla slingorna är ungefär lika långa.
Då måste jag fråga. Hur fixade du tätare slingor? Körde du med gles och plåtar? Tanken har slagit mig att tar ner cc´n till 200 istället för de vanliga 300. Gles och plåt blir det. Men plåtarna är ju gjorda för just 300... Hur gjorde ni?
 
I slutet på en slinga är det kallare än i början och ju längre desto kallare. Kan ju bli så att sista biten bara blir transportsträcka.
Plåtarna går endera klippa eller så får de ligga med överlapp om man ska ha tätare än 300.

Protte
 
Jag tror att rekommendation har att göra med mottrycket.
Tempen är ju inget problem om du bara håller flödet uppe
 
Hemmakatten
TotalControl skrev:
Okej. Så om jag håller mig under de rekommenderade längden. Vad är fördelen med att hålla nere slinglängden? Mottrycket minskar självklart. Något annat?



Då måste jag fråga. Hur fixade du tätare slingor? Körde du med gles och plåtar? Tanken har slagit mig att tar ner cc´n till 200 istället för de vanliga 300. Gles och plåt blir det. Men plåtarna är ju gjorda för just 300... Hur gjorde ni?
Slingorna lades i innan grunden gjutits och najades i armeringsjärnet. Vi har 16 cm mellan de tätaste slingorna längs fönsterväggen och 25cm mellan de andra. 30cm är ett mått som husföretagen använder, men har flera gånger läst att värmen inte räcker till när det är som kallast.
 
Perfekt! Tack alla! Decided it is 200 cc (Med Yoda röst)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.