Vi har ett företag som tillverkar husstommarna men som inte monterar dom. Om man anlitar någon annan som monterar husstommarna på plats, krävs det att de har någon särskild kompetens för att försäkringar ska gälla? eller räcker det med att de är snickare/arbetar med liknande till vardags?
 
Är det träväggar vi pratar om så ska det räcka med en vanlig snickare. Det viktigaste är ju att ni hör med tillverkaren om de har några speciella krav eller vilka toleranser de jobbar efter och att detta sedan finns med i ert avtal mellan er och snickaren som ska montera.
 
  • Gilla
Vissla
  • Laddar…
De enda som kan kräva någon typ av kompetens, är tillverkaren av husstommarna.
I övrigt får du göra det själv, om du vill. Ska någon annan göra det, bör det vara någon snickare med F-skatt och egen företagsförsäkring (vilket de flesta givetvis har).
 
  • Gilla
Vissla
  • Laddar…
Vissla skrev:
Vi har ett företag som tillverkar husstommarna men som inte monterar dom. Om man anlitar någon annan som monterar husstommarna på plats, krävs det att de har någon särskild kompetens för att försäkringar ska gälla? eller räcker det med att de är snickare/arbetar med liknande till vardags?
Tack för svar.
Ja det t gäller ekologiska trähus.
 
Kan man få veta namn på tillverkare av Prefab eko trähus
Vissla skrev:
Tack för svar.
Ja det t gäller ekologiska trähus.
 
Lundqvist trähus i Piteå
 
Vad krävs för att ett prefab trähus ska kallas "ekologiskt"?
 
O
andersmc skrev:
Vad krävs för att ett prefab trähus ska kallas "ekologiskt"?
En väldigt bra fråga!
Så vitt jag vet är alla träd ekologiska :p
 
Jag läste prefab hustomtar
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Ställer hustillverkaren krav på den som ska resa prefab modulerna för att sälja till dig eller för att garantier ska gälla?

Vad gäller garantier så tror jag att du kommer få väldigt besvärligt att bevisa vem som gjort fel i efterhand om du har olika företag som står för stommen och som reser den. För att vara på säkra sidan skulle jag vilja ha ett ett avtal med ett företag som omfattar både material och resning.
 
  • Gilla
Vissla
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Ställer hustillverkaren krav på den som ska resa prefab modulerna för att sälja till dig eller för att garantier ska gälla?

Vad gäller garantier så tror jag att du kommer få väldigt besvärligt att bevisa vem som gjort fel i efterhand om du har olika företag som står för stommen och som reser den. För att vara på säkra sidan skulle jag vilja ha ett ett avtal med ett företag som omfattar både material och resning.
Ja det hade vi också väldigt gärna velat ha och hade som plan från början. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig och nu är vi i ett läge av att vi måste få upp huset, på ett eller annat sätt. Just nu finns bara den här lösningen som ett alternativ.
 
andersmc skrev:
Vad krävs för att ett prefab trähus ska kallas "ekologiskt"?
Jag kan inte dom byggnadstekniska sakerna men det är cellulosaisolering, inget plast någonstans utan naturmaterial. Kan dock som sagt inte namnen på allting.
 
O
Men ekologiskt och husbygge? Fungerar det egentligen eller är det snarare ett sätt att lindra sitt egna samvete?
För om man vill vara miljövän så är inte husbygge ett alternativ, utan att renovera. För det mest miljövänliga är det som inte tillverkats.
 
Odjuret skrev:
Men ekologiskt och husbygge? Fungerar det egentligen eller är det snarare ett sätt att lindra sitt egna samvete?
För om man vill vara miljövän så är inte husbygge ett alternativ, utan att renovera. För det mest miljövänliga är det som inte tillverkats.
För ett dåligt isolerat gammalt hus med hög energi användning kommer inte behöva nytt material?
I förhållande till ett ekologiskt hus där man tar hänsyn till material och energiförbrukning.
 
O
Cirs skrev:
För ett dåligt isolerat gammalt hus med hög energi användning kommer inte behöva nytt material?
I förhållande till ett ekologiskt hus där man tar hänsyn till material och energiförbrukning.
Tja det behövs inte lika mycket material för att renovera ett hus som att bygga ett helt nytt. Varför såga ner en massa träd för kunna bygga ett miljövänligt hus? När jag kan renovera ett befintligt hus? Där allt trä redan är nersågat. För som sagt var. Den mest miljövänliga produkten, är den som inte tillverkats.
För det jag nämner är att renovera! Det går naturligtvis åt material till det men mycket mindre!
Men om du kan bygga ett nytt trähus, där det går åt lika mycket material som att renovera ett befintligt hus, då är det helt okej för mig! Man kan köpa rivningsvirke! Det kanske var det du tänkte på?:)

Att man hellre bygger nytt det köper jag! Men inte å hänvisa till miljön.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.