Hej, jag håller på och skissar på hus tillsammans med en hustillverkare. Tanken är 1 1/2 plans villa med golvvärme nedtill och radiatorer upptill. Huset ligger i södra Dalarna, i söderläge.

För att kunna bygga till ett uterum senare med bra mått så bad jag dem "förminska" huset något då vi har områdesbestämmelser som är lite snäva i byggmåtten.

Det de då gjorde för att det skulle bli bra, var att ändra regelverket från 220 till 195 på ytterväggarna. Så då blir ju min fråga då jag förstår att detta kommer ju påverka tjocklek på isolering.

Hur stor påverkan har det rent isoleringsmässigt/uppvärmningsmässigt att minska dessa mått, med tanke på att det blir ett nybyggt hus?

Blir det sotra eller små pengar i slutändan?
 
Är det endast ett lager isolering?
 
så allt handlar om 50mm ? Då verkar det aningen pressat måttmässigt..............
 
Nja, det handlar väl om helheten =)
 
jo men 25mm på varje sida av huset kan väl inte påverka ett ev uterum särskilt mycket? Nästan så du kan bygga uterummet 25mm för stort jämfört med ritning och klara dig ändå.......
 
Det är ju i och för sig sant :) Men jag bad dem dra ner betydligt mycket mer än så. Då kanske de gjorde bedömingen att när huset minskades så krävdes inte lika starka stommar och på så sätt blir även produktionen billigare. Vi får väl se när vi kommit lite längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.