Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på hur den perfekte hantverkaren skall vara. Ni alla privatpersoner med flera, vad tycker ni???

/Daniel
 
Tycker ibland att det är lite väl mycket pajkastning på yrkesgruppen hantverkare här. Personligen har jag både goda/dåliga erfarenheter av både hantverkare/tandläkare m.m. Man kan väl krasst konstatera att en mer nyanserad bild behövs så jag tänkte dela med mig av en del goda råd på vägen:

* Om inte hantverkaren hör av sig i tid - spola honom/henne direkt. Kan man inte ens göra ett första bra intryck så blir resten säkert inte bra heller....

* Undvik att hyra in "kompisar" som är hantverkare, du får ingen prioritet eftersom de förväntas göra ett billigare jobb. Dessutom kan relationen bli ansträngd om resultatet inte blir det förväntade.

* Tag referenser, ring alltså upp och prata med tidigare kunder till hantverkaren. Vill hantverkaren inte ge referenser - glöm honom/henne!

* Aldrig, aldrig, aldrig förskottsbetalning!

* Undvik i möjligaste mån fast pris, det kommer bara att trigga "nu jävlar jobbar vi på för att maximera vinsten". Det blir antagligen ett halvdant resultat p.g.a. tidsapekten!
Ytterligare en fördel med rörligt pris är att du som beställare måste vara benhård på att be hantverkaren slutfakturera och dra vidare när resultatet inte blir det förväntade!

* Försök att jobba tillsammans med hantverkaren. Detta kommer att leda till att du dels (förhoppningsvis) lär dig en massa plus att det är du som beställare som styr tid/kvalite på slutprodukten. Detta kanske inte fungerar under ett stort uppdrag men avsätt åtminstonde en dag/vecka.

* Sist men inte minst - hur hittar man en "bra" hantverkare:
- Lyssna med vänner/bekanta/grannar
- Fråga på den lokala brädgården (mitt bästa/säkraste tips)
- Glöm inte referenser

* Glöm inte att de flesta hantverkare antagligen vill göra ett bra jobb och därigenom trygga sin försörjning.


Om ovanstående punkter används som checklista kan jag garantera att hantverkaren/beställaren kommer att undvika många (onödiga) misstag!
 
ByggaNytt skrev:
* Sist men inte minst - hur hittar man en "bra" hantverkare:
 - Fråga på den lokala brädgården (mitt bästa/säkraste tips)  
Vill kommentera detta i o m att jag blev rekommenderad en målare på den lokala färgaffären som visade sig vara en klåpare. Jag skulle ställa mig frågan varför färgaffären/brädgården o s v rekommenderar hantverkaren. Är dom kompisar? Springer hantverkaren och tjatar om att bli rekommenderad? Är han duktig?
 
krillek skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1134393606/0#1 date=1134395688]* Sist men inte minst - hur hittar man en "bra" hantverkare:
 - Fråga på den lokala brädgården (mitt bästa/säkraste tips)  
Vill kommentera detta i o m att jag blev rekommenderad en målare på den lokala färgaffären som visade sig vara en klåpare. Jag skulle ställa mig frågan varför färgaffären/brädgården o s v rekommenderar hantverkaren. Är dom kompisar? Springer hantverkaren och tjatar om att bli rekommenderad? Är han duktig?
[/quote]

Kan bara säga att hantverkaren förmodligen köper en hel del material på den brädgården/färgaffären men att likställa det med duktig är att säga att en kille som köper mycket på OnOff e duktig på att mecka med videaapparater...
 
"Brädgården" har ju många hantverkare som kunder och för att den skall rekommendera någon KANSKE följande kriterier platsar:

* Det verkar ju logiskt att jag som kund till brädgården inte får hem första bästa "klåpare" - då lär jag ju även brädgården förlora mig som kund!

* Brädgården har ju en viss kännedom om hantverkarens ekonomi vilket kan kan vara bra. Dålig ekonomi brukar betyda dåliga jobb också...

Som sagt detta var ett tips och har funkat bra för mig, men det gäller ju att man redan har en bra relation med brädgården innan vilket kanske skulle förtydligas!
 
DanielByggare, mitt svar är;

En hantverkare som kommer och kollar på överenskommen tid. Ofta har kunden tagit ledigt för att passa tiden. Att bara utebli beror kanske på att det är pinsamt att ringa återbud, men det är det inte. En halvtimme innan duger bara orsaker som krockat, barnet akut sjukt och liknande, emedan kvällen innan duger "det har kört ihop sig" fint.

En trevlig hantverkare förutsätter inte att kunden är toksnål som Farbror Joakim. Det kan lätt bli ett ömsesidigt muttrande, "nu ska han skinna mig" resp "nu ska jag skinna honom" I alla fall kan de två lätt tänka så om varann. Undvik detta genom god information, uppstår oförutsedda problem så berätta det, och förklara så kunden förstår.
Ha öppna kort med det ekonomiska, görs jobbet på löpande räkning så redovisa öppet, gärna varje kväll, "Nu har det kostat så här mycket. Det här är mina timkostnader. Och de flesta kunder har koll på vad materialet kostar. Det kan vara OK att lägga på på materialpriset, hantverkaren har i regel rabatter som andra inte har. Men redovisa det. Slipp mutter, var öppen. Ett lägre timpris motiverar ofta dyrare material.

Kom på de tider som är överenskommet. Många är så trötta på hantverkare som bara börjar jobbet, för att sedan dyka upp sporadiskt under ett antal veckor för att slutföra ett jobb som kanske tar 8 timmar. Antagligen far hantverkaren runt och gör en massa jobb samtidigt, och alla dessa kunder är precis lika irriterade. Jag gissar att detta beteende beror på att hantverkaren vill säkra upp jobb, pinka in revir liksom. Såklart vill hantverkaren säkerställa att jobb finns nästa vecka och nästa månad.
Men det kommer det att göra, alltid, för en hantverkare som har ett gott rykte.
Var ärlig och realistisk med inbokningarna. Att inte ha tid förrän nästa månad gör i regel inte att man förlorar uppdraget.

Emellanåt blir det väntetider i en byggprocess, betong ska brinna och färg ska torka. Berätta då att "jag kommer igen på tisdag, för nu måste färgen torka innan jag kan fortsätta". Nu är klockan 1200, och jag har varit här i 4 timmar idag. Hej, vi ses på tisdag! Och så kommer han på tisdag morgon :) Och har med sig alla prylar som behövs under dagen! DET är en hantverkare att lita på, det!

Sammanställt av de erfarenheter jag har av hantverkare, såväl bra som dåliga, saker de gjort såväl saker jag önskat det gjort.

/Lurvnos
 
hur gör man med kunder som inte är hemma när man kört dit för att tiita på ett jobb då? ska man spola dom? och dom som vill köpa materialet själv? fast det blir dyrare än att köpa det av mej :D men minskad vinst på jobbet kan jag kompensera med att inte bjuda på någon halvtimme då och då. sen när kunden köpt fel material så får jag väl sätta mej ner och vänta tills han varit och bytt det....fördelen är ju att jag slipper ge någon garanti på materialet och om det går sönder så får kunden betala bytet av materialet han själv får åka iväg och reklamera...
 
Jag tycker att den perfekte hanverkaren skall ha bra kontakt med kunden..dvs blir han sen..ja, men ring och säg det då! Ser man något som kan bli riktigt galet..upplys kunden om följderna.Vill ni inte ta ett jobb för att ni inte vill tex bila..säg det då. Som sagt håll tiderna säg inte att ni kan komma om två dar, och att det sedan tar två veckor...

Bra hantverkare anlitar man flera gånger, dom sämre spolar man och varna vänner för att anlita.
Personligen betalar jag gärna mer om jag vet att jobbet blir bra gjort.

Jag skulle aldrig som kund ställa mig och jobba med hantverkaren, låt han jobba ifred.. vem vill ha en hök över axeln som frågar saker hela tiden??


 
Tack för alla inlägg!

Det är mycket man lär tänka på om man är hantverkare och hur man bör vara. Vad jag själv anser så är det oerört viktigt att komma på utsatt tid (om ej kan, meddela detta omgående), vara förtroendeingivande, lyssna på vad folk säger, vara rak och ärlig, vara hantverkare ända ut i fingerspetsarna, de som är duktiga hanverkare är så att säga "född till hantverkare" (begåvade), kunna utföra ett bra jobb på en rimlig tid (visserligen gör även den bäste fel), men att kunna medge att man gjort fel är från mig sett en stor styrka. Plus många andra kriterier...

En sak som jag upptäckt när jag jobbat på olika ställen/byggen är, att man ibland blir behandlad (som Plattsattaren skrev) som en maskin, som aldrig får göra några fel. Så att utföra ett bra jobb på kort tid kan vara väldigt pressande.

Det finns mycket mer att säga om det här ämnet, men ger mig nu...

/Daniel
 
Jag tror de flesta anlitar hantverkare relativt sällan. Då blir det ett annat läge för kunden, det är (ofta) stora belopp och kunden är inte van att beställa jobb. Dessutom är det ofta ett okänt område för kunden (annars hade kunden kanske gjort det själv). Vet man inte riktigt hur man vill ha det så kanske hantverkaren gör på ett sätt som säkert är bra, men inte riktigt som kunden tänkt sig/trodde att det skulle bli - även om kunden vid beställningen inte riktigt visste/inte kunde förmedla hur han ville att resultatet skulle bli.

Det skulle komma en hantverkare och ge mig offert på total badrumsrenovering. På morgonen en timme innan ringer han och säger att han inte kan. OK, sånt händer, vi bokar om till två dagar senare men då dyker han inte upp och hör inte av sig. Och han har inte hört av sig än, fast det var flera veckor sen. Men han hade väl råd att strunta i det. För mig är det beteendet som att inte komma på en anställningsintervju. Jag kan inte lita på den firman, är det så här illa innan, hur skall det då bli när kontrakt är skrivet? Har begärt offert från 3 andra, men de har inte hört av sig än. De har fina offertformulär på sina websiter, men sen händer det inte mycket.... ::)


Beställaren måste känna förtroende för hantverkaren, det är som sagt ofta både stora pengar och ett okänt område. Och eftersom kunden beställer hantverkarjobb sällan är det trots allt rimligt att ställa högre krav på hantverkarna att ta hand om sina kunder. Det är ju en del av deras jobb. På samma sätt som vi förväntar oss kunskap och bra bemötande när vi handlar i en affär.

Många problem är nog pga dålig kommunikation mellan hantverkare och beställare.
Själv försöker jag ta reda på så mycket som möjligt själv, men skall också försöka lyssna på vad de som skall göra jobbet har att säga.


Några tankar från ett "beställar-perspektiv". ;)





 
Den "perfekte hantverkaren" är självfallet duktig på själva hantverket. Förutom det besitter han (eller hon) egenskaper som punktlig, noggrann, pålitlig, serviceminded, social osv. Egenskaper som är självklarheter i övriga arbetslivet men som tyvärr ses som lyx inom andra områden. Jag tycker det är dags att kunna ställa de kraven på hantverkare. Tiden när man skulle ha överseende med allt skit runtomkring är förbi.
Vem tycker det är ok att gå till en tandläkare som förvisso är duktig på att laga tänder men som sitter och pillar näsan när man gör entré, rapar högljutt under behandlingen och sen tar ett överpris? Eller att ambulansen uppger att de är på väg men stannar och tar en fika på vägen för de vet att det finns så många sjuka att de är oumbärliga.
Det är dags att höja statusen för hantverkare! Det görs bl.a genom att de själva förhåller sig professionella i alla lägen och att kunderna har respekt för deras yrkeskunnande och arbetssituation.
 
och som oftast, fast enligt en del här inte alla gånger, man får vad man betalar för. upplyser man hantverkaren om att man vill ha ett perfekt arbete utfört även om det tar någon timme mer och man vill betala för det så (kanske) slarvas det inte. jag vill gärna göra ett "perfekt" arbete som är snyggt och en nöjd kund. förhoppningsvis får jag mer jobb där eller blir rekommenderad av honom. men jag förstår om man räknat "lågt" på ett jobb för att få det, då ska det gå snabbt...och resultatet kan bli därefter.
 
Puckon och klåpare finns överallt i samhället och är inget utmärkande för hantverkarkåren. Jag möter inkopetens dagligen från alla tänkbara yrkesgupper och samhällsskikt.

Så länge det är människor som utför tjänsterna kommer det också finnas tillfällen då näringsidkare och kund inte kommer överrens, ibland bara på grund av personkemi och dålig förståelse för den andres "värld".

Men det verkar som att hantverkaren är den yrkesgrupp som många älskar att hata.
För min egen del blir det älskade hatobjektet säljarkåren. Där kan man snacka om ett gäng som behöver rycka upp sig..
 
De flesta är nog rädda att beställa jobb på löpande räkning för de tror att då kommer hantverkaren att "maska" för att det skall ta tid = mer pengar till hantverkaren. Men de inser nog inte att ett jobb med fast pris troligen är väl tilltaget för att täcka det mesta som skule kunna ta tid = troligen dyrare för kunden i de flesta fall.
Själv har jag börjat inse nackdelarna med fast pris. Men det är också en försäkring, och en sån kostar ju alltid. Jämför med fast ränta - oftast dyrare än rörlig, men du vet vad det kommer att kosta.

Och vi får inte glömma att det är skräckhistorierna vi får höra. Om nån t.ex. berömmer det fina badrummet som hantverkare renoverat åt mig så kommer jag att ta åt mig berömmet, jag kommer inte att säga hur duktiga hantverkarna som gjorde jobbet var.

Skulle däremot något bli mindre bra är jag naturligtvis snabb att skylla på de där #€%&** hantverkarna. ;)



 
Säljare och hantverkare!

En bra säljare som först ta reda på mitt behov och sedan föreslår utifrån det bästa lösning. Övriga är bara "nasare" och inte riktiga säljare. Är själv säljare och tar stor stolthet i att lösa kundens behov, problem på bsta möjliga sätt. Med hänsyn till kundens krav eller budget.

Hantverkare ska vara en yrkesstolt person som kan räkna på jobb, komma i tid, planera och slutligen göra ett bra jobb. Övriga är bara målarkluddar, och snickarkunniga personer. kan man sitt först då är man en fackman

Väldigt svårt att bedömma en sk hantverkare innan. Känns lite skrämmande att köra rörligt pris, men tidigare nämnda argument låter bra. Är själv personen som vill ha fast pris, men det kommer ofta upp då hantverkaren framför mig verkar tveksam i sin bedömning och då har jag ändå anlit de som vänner rekommenderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.