Hejsan gott folk!
Efter många nätters läsande här på forumet (en sådan kunskapsbank!!) som nybliven husägare kastar jag mig in med en fråga jag söker råd för.

Vi tänker förlänga husets långsidor från 9m till 12m, och undrar över riskerna för sättningar i nya eller gamla delen beroende på val av grund för tillbyggnaden. Tillbyggnaden ska vara en omärkbar förlängning av den befintliga byggnaden och ligga nock i nock. Vi kommer lägga om tak och dränera i samband med tillbyggnaden.

Huset är i två-plan, byggt på 40-talet, murad källargrund på gjutna sulor på orörd mark, lerjord i svag sluttning (sockelhöjd från 50cm till 1m över kortsidans längd om ca 8m), trästomme, träpanel.

Hur undviker man sättningar? Vilken grundkonstruktion bör man välja i det hänseendet i nya delen (har inget behov av en större källare)? Förankrar man gamla och nya grunden i varandra?

Tusen tack,
/Spraggabenz
 
Redigerat:
Har ni kommit fram till något? Jag ska förlänga ett 1,5 plans fritidshus från 1909 som står på torpargrund. När jag hört mig för är tipset att fortsätta med samma grund som befintligt hus står på.
 
om grundläggningen görs korrekt så ska det inte ha nån betydelse hur man gör. Man ska inte heller behöva förankra grunderna med varann för det lär garantera röra sig där men det lär inte påverka det övriga om det nu inte rör sig så mycket att det skapar problem uppåt men då är ju grundläggningen felaktig iallafall.
 
Hmm så att jag skulle kunna gjuta en betongplatta med golvvärme i för utbyggnaden? Jag tänker att grunden i sig (korrekt utförd) inte borde spela någon roll för sättningar och liknande. Det jag oroar mig för är ventilationsförhållandena/värmeförhållanden som ändras i och med en annan grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.