Mikael Jacob Edström skrev:
Intressant att du säger det för det är precis vad vi diskuterar just nu här hemma; ett stort bryggdäck framför bastun. Då kan man nog göra så att det inte ser konstigt ut estetiskt. Hur hade du säkrat upp bryggdäcket, plint, pålat osv?
Jag gillar stenkistor så hade jag byggt skulle jag välja en stenkista som grund. Men pålning går väl också bra. Hur är din brygga byggd? Om den klarat sig bra skulle jag göra likadant men överlägset bäst är en stenkista som du knyter ihop med landbacken:)

Flytbrygga fungerar nog också men inget jag hade valt i första hand
 
holmberg87 skrev:
Jag gillar stenkistor så hade jag byggt skulle jag välja en stenkista som grund. Men pålning går väl också bra. Hur är din brygga byggd? Om den klarat sig bra skulle jag göra likadant men överlägset bäst är en stenkista som du knyter ihop med landbacken:)

Flytbrygga fungerar nog också men inget jag hade valt i första hand
Allt är stenkista och det har hållt länge, långt innan vi köpte. Däremot är jag lite rädd för kostnadsbilden för stenkista :)
 
Mikael Jacob Edström skrev:
Allt är stenkista och det har hållt länge, långt innan vi köpte. Däremot är jag lite rädd för kostnadsbilden för stenkista :)
Är du bara lite händig och intreserad så kan du bygga en stenkista sjäv till en vettig peng, det gjorde jag :) Annars håller jag med om att kostnaden kan avskräcka en hel del hehe ..
 
holmberg87 skrev:
Är du bara lite händig och intreserad så kan du bygga en stenkista sjäv till en vettig peng, det gjorde jag :) Annars håller jag med om att kostnaden kan avskräcka en hel del hehe ..
Hur gjorde du och varifrån fick du tips om hur du skulle gå till väga? Hur får man tag på massa stora stenbumlingar? I vårt fall skulle ju stenkistan vara på land i 95% av tiden och när det är högvatten lite vatten på marken på stenarna.
 
Mikael Jacob Edström skrev:
Hur gjorde du och varifrån fick du tips om hur du skulle gå till väga? Hur får man tag på massa stora stenbumlingar? I vårt fall skulle ju stenkistan vara på land i 95% av tiden och när det är högvatten lite vatten på marken på stenarna.
Jag läste på allt jag hittade på internet om stenkistor. Sen bildade jag mig en egen uppfattning om vad som borde bli bäst och starkast av alla olika tillvägagångssätt. Kolla min projekttråd om du vill veta mer; Mitt bygge av brygga och stenkista.
Sten kan du få tag på lite vartsomhellst men frakten kan kosta en del. Eftersom den skulle stå på land mestadels av tiden behöver du inte bygga en så hög eller stark kista. För jag antar att isen inte lägger sig där du planerar att ställa bastun?

Isåfall skulle jag bygga kista som når en bit ut i vattnet, så du kan kliva i vattnet från bryggdäcket men som kanske vara är ca 50cm ovan mark på land
 
  • Gilla
Lakhall
  • Laddar…
Hur hög är byggsatsen som du köpt, TS? Ska det här vara en friggebod så får ju nocken inte hamna mer än 3 m ovan mark, vilket kan göra det svårt att bygga på hög plint eller stenkista.

Jag tycker också att trådtiteln inte riktigt speglar problembilden. Det är inte bastun som är svårast att skydda mot inträngande vatten, utan gäststugan.
 
pelpet skrev:
Hur hög är byggsatsen som du köpt, TS? Ska det här vara en friggebod så får ju nocken inte hamna mer än 3 m ovan mark, vilket kan göra det svårt att bygga på hög plint eller stenkista.

Jag tycker också att trådtiteln inte riktigt speglar problembilden. Det är inte bastun som är svårast att skydda mot inträngande vatten, utan gäststugan.

Den är 2840 cm så det finns inte supermycket utrymme nej. Däremot kan vi alltid ta den som attefall och då blir det fyra meter.
 
Hur mycket pengar ligger i madrassen?

Om du skulle köpa en sån här och ställa på en flotte så kan du ha den förtöjd vid bryggan. Och då kan du lägga gäststugan högre upp på land där den står säkert för vatten.

Bastustuga_Ville_Ved.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmax har flytblock också.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Hur mycket pengar ligger i madrassen?

Om du skulle köpa en sån här och ställa på en flotte så kan du ha den förtöjd vid bryggan. Och då kan du lägga gäststugan högre upp på land där den står säkert för vatten.

[bild]

Byggmax har flytblock också.
Byggsatsen friggebod väger 1100 kg. Därefter tillkommer hela bryggdäcket...
 
Bastun ovan väger 200 kg. Det borde räcka alldeles utmärkt med en flotte på drygt 360 x 360 cm. Då får du in 18 flytblock på 30cm. Dessa ger en lyftkraft på knapp 3,5 ton. Inga problem med sumofest ens. Du borde till och med kunna nöja dig med 10 flytblock och knappt 2 tons lyftkraft.

Mitt förslag var att ställa gäststugan på land.
 
pelpet skrev:
Bastun ovan väger 200 kg. Det borde räcka alldeles utmärkt med en flotte på drygt 360 x 360 cm. Då får du in 18 flytblock på 30cm. Dessa ger en lyftkraft på knapp 3,5 ton. Inga problem med sumofest ens. Du borde till och med kunna nöja dig med 10 flytblock och knappt 2 tons lyftkraft.

Mitt förslag var att ställa gäststugan på land.
Det är denna som vi har beställt
http://www.polhus.se/product/friggebod-julia/486
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.