Hej,

Skulle behöva hjälp med att välja tigersåg. Sågen kommer användas mycket i trädgården för att kapa grenar och små träd, men ska även lägga mur och kapa bort slipers murar.

Står mellan:
Bosch GSA 36V Li (2x2,6Ah) och en Bosch GSA 1300 PCE.

Det jag undrar är ifall batteri modellen har samma kraft som den med el sladd? Är batterimodellen värd 3500 mer?
Är det någon annan som ni rekommenderar? Har även hört gott om Milwaukees tigersågar.


Tack :)
 
Eller är Makita 3070 ett bättre alternativ?
 
Personligen kan jag tycka att en tigersåg används så sällan att det inte är befogat att köpa en med batteri - Och så mycket pengar för att smidigt kunna kapa grenar i trädgården? Mjaa... Inte tycker jag att det är värt 3500 kronor extra. För dom pengarna skulle du ju kunna handla en motorsåg + en tiger med sladd!

Har själv en Makita JR3070CT AVT som har en del fördelar mot GSA1300 - Som tex, bra mycket lägre vibrationsvärde, längre slaglängd, justerbar pendlingsfunktion (Vid tex metallkapning, 0-1-2-3), samt 1510W mot Boschen på 1300W. Samt justering av max varvtal (Ratt och inte enbart steglös drivning via knapp) - tigersågar behöver man verkligen hålla i ibland och då är det svårt att "finlira" med knappen.
Det enda Makitan verkar sakna som faktiskt Bosch verkar ha lyckats med att få till är en byxkrok och LED belysning.

Kikar man dessutom på Prisjakt så är Toolab bra billiga på Makitan med 2199:- mot billigast på Prisjakt på Bosch GSA1300PCE på 2823:- hos Verkter.

Enkelt val om du frågar mig! ;)
 
Redigerat:
Stefan Iu skrev:
Eller är Makita 3070 ett bättre alternativ?
Jag tycker det - Men då är jag ju lite partisk enligt ovan! Min första blev stulen och jag tvekade inte en sekund att köpa en till likadan....
Före det hade jag en DeWalt och det var då den sämsta skit till Tigersåg jag ägt. :thumbdown:
 
Redigerat:
Behöver du verkligen en 36V om du går på batteri-versionen? :)
 
slacker skrev:
Personligen kan jag tycka att en tigersåg används så sällan att det inte är befogat att köpa en med batteri - Och så mycket pengar för att smidigt kunna kapa grenar i trädgården? Mjaa... Inte tycker jag att det är värt 3500 kronor extra. För dom pengarna skulle du ju kunna handla en motorsåg + en tiger med sladd!

Har själv en Makita JR3070CT AVT som har en del fördelar mot GSA1300 - Som tex, bra mycket lägre vibrationsvärde, längre slaglängd, justerbar pendlingsfunktion (Vid tex metallkapning, 0-1-2-3), samt 1510W mot Boschen på 1300W. Samt justering av max varvtal (Ratt och inte enbart steglös drivning via knapp) - tigersågar behöver man verkligen hålla i ibland och då är det svårt att "finlira" med knappen.
Det enda Makitan verkar sakna som faktiskt Bosch verkar ha lyckats med att få till är en byxkrok och LED belysning.

Kikar man dessutom på Prisjakt så är Toolab bra billiga på Makitan med 2199:- mot billigast på Prisjakt på Bosch GSA1300PCE på 2823:- hos Verkter.

Enkelt val om du frågar mig! ;)
Tack för all info, håller med om att det är ganska saftigt pris för att kunna såga trådlöst. Lutar mer och mer åt Makitan.
 
Det finns ju en med 18V men vet inte om det räcker, vet iofs inte vad som är mycket eller lite. Men hade tänkt att kapa slipers som är ca 30x30cm och det hade ju varit skönt med lite extra kraft. Sen vet inte jag vilken som ger mest kraft, om det är 36V batteridrivet eller 1510W Makita 3070.
 
Har du handlat nått kul ännu?
 
Inte än, nyligen opererad så får vänta till sommaren. Men bestämt att jag ska köpa antigen en Makita 3070 eller en Milwaukee SSPE 1500
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.