Bor i ett enplanshus där det i ena delen av huset tyvärr blir lite "korridorsaktigt". Nu håller jag på att försöka få bort den värsta känslan! Har målat furupanelen i en något bruten vit färg (samma som dörrposten). Över tänker jag tapetsera eller måla med någon färg som går åt ljusbeige eller dyl. Den ska gå ihop med färgen i köket eftersom de gränsar till varandra. Där har jag tänkt ha färg/eller tapet som är snäppet mörkare så det markerar att det är ett annat rum. (precis som inte det skulle synas :)) Kom gärna med förslag!!
Sen skulle jag vilja ha någon/några lampor med ett sken som "piffar upp lite". Där behöver jag också lite förslag!
Längst ner skulle jag vilja ha "något snyggt", vet inte vad!! Något smalt som får vara max 110 cm brett.
Konstig beskrivning men det är svårt!
 
Nickolina skrev:
Längst ner skulle jag vilja ha "något snyggt", vet inte vad!! Något smalt som får vara max 110 cm brett.
Konstig beskrivning men det är svårt!
Längst ner i vad? menar du månne längst ner i korridoren?

Varför inte en spegel som täcker hela ytan, ger fina effekter då den eg. inte alls försöker korta av korridorkänslan, utan tvärtom ger illusionen av att korridoren fortsätter bortom väggen.
Det kan många gånger vara ett väl så effektivt 'trolleritrick' som att använda sig av 'mörka fondväggs' tricket för att försöka korta av ett utrymme.

MVH//Christina.
 
Precis, Christina, längst ner i korridoren menar jag! Du tror inte det ser kalt ut om man inte har mer än en spegel längst ner :)?
 
Det är ju svårt att svara på när man inte vet hur det ser ut i övrigt med möblering, planlösning osv.
Men jag tror inte det, ser oftast bättre ut att ha något sådant som blickfång/'synvilla' istället för att som många gör, smått slentrianmässigt placera ut 'den lilla fåtöljen bredvid det lilla bordet', dessutom på sådana ställen där det är helt ologiskt att gå och sätta sig och där alla som ser det direkt tänker "-Undrar när dom sitter i den där stolen?" ;)

Du kanske kan ordna lite rolig/annorlunda belysning, samt kanske ha lite spotar på några vackra tavlor eller fotografier så har de som passerar något vackert att titta på istället.
Skulle kunna vara både ovanligt och vackert att som 'kvälls/mys' belysning ha något som lyser längs med golvet, det låter säkert konstigt men kan också vara en oväntad effekt, behöver som regel kombineras med någon högre sittande belysning.
Har man inte möjlighet att fälla in spotar i väggarna (vilket ju få har i bef. hus) så kan man använda tex. en ljusslang (som mest används vid jultid) och tex. montera i underkant av garderober (vilket ju ofta brukar finnas i hallar/korridorer), dvs. framför själva golvsockeln vilket gör att den är osynlig för ögat men ändå blir otroligt effektfull :).
Men det är ju förstås en smaksak :)

MVH//Christina.
 
Jag såg i någon tidning för länge sedan, där de försökt få bort krriodorskänslan med att måla ränder på längden i olika gröna nyanser, med olika avstånd, ett sätt att lura ögat. Det var snyggt. I en annan tidning hade de målat en rand bredvid dörren för att markera vem som bodde där, så tex stora flickan hade en röd rand bredvid dörren till sitt rum och lillan tjejjen hade en gul rand.
 
Läste tidigare att 2 mindre runda mattor kunde trolla bort lite av korridorkänslan.

Gammelmormor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.