HOBBY ARCHITECT
Måste ett sovrum vara minst 2,5 m brett?
 
harry73
Nej, och skulle det vara så kan du kalla det för klädkammare / Walk in closet / förråd
 
Mitt rum när jag var liten var smalare än 2,5m. Fick precis in en säng på tvären med någon decimeter till godo. Det rummet kändes rätt likt en korridor.
Så oavsett om man får eller inte är sådana rum rätt jobbiga.
 
  • Gilla
Jalijali2
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Undrar för jag håller på och ritar ett hus där ett sovrum blev 3,9 x 2,2 m. Men kan kanske ändra lite så det blir 2,5.
 
Vår barnkammare är på 2,2x3,7 meter, Ska bo två barn där, får se hur uppskattat det blir :D
 
Jag har ett hus från 1900 där jag håller på med rum på övervåningen och ett rum blir typ som en säng brett. Tror inte jag får in en sängmöbel ens utan tänkte platsbygga nånting i gammalt stuk och sen tråckla ner en madrass bara. Det får gå vare sig de vill eller inte. Var inne på att flytta en vägg lite men det hade medfört en omkonstruktion av hela taket typ.
 
Som barn bodde jag i ett rum som var ca 2,5*3,8 (10m2), hade säng, byrå, skrivbord och två garderober i rummet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrymmet mellan säng å skrivbord var mindre i verkligheten än på bilden, ca 0,8m i verkligheten.

I den lösa garderoben hade jag leksaker (lego mm). Böcker, tidningar mm hade jag på två/tre hyllor ovanför skrivbordet.
 
Sitter just nu i ett rum (kallat sovrum på husritningen) som är 2,0 x 3,5 m. Huset byggt 1978. En dotter har haft det som sovrum, men sedan hon flyttat är det mitt arbetsrum.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Undrar för jag håller på och ritar ett hus där ett sovrum blev 3,9 x 2,2 m. Men kan kanske ändra lite så det blir 2,5.
Det är ju nästan dubbelt så långt son brett, mer som en hall brukar se ut. Det beror på hur du tänkt möblera rummet: en säng längs kortväggen eller långväggen. Det beror även på var dörr och fönster sitter. Blir rummet nära 2 m brett (smalt) så går det knappt att lirka in en säng på bredden. 2.2 m bör inte vara något problem (utan sänggavlar).

Om du bygger nytt och kan påverka planlösningen utan att påverka något annat för negativt så fundera kanske på andra dimensioner.
 
Det finns inga krav på att sovrum behöver vara minst 2,5 m breda om det är du menar (om man bygger nytt större än 55 m2 måste minst ett sovrum vara tillgängligt för dubbelsäng vilket innebär minsta fria mått 3,7x3 m i det sovrummet men det finns inget krav på att alla rum ska ha de måtten). Sen är det väl praktiskt om det är minst 2,1-2,2 brett så att en säng kan stå "åt båda hållen".
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Måste ett sovrum vara minst 2,5 m brett?
Nejdå mitt förra sovrum var 1,5 m brett. Det var dock hemskt men gick ändå typ att leva i det
 
harry73
Det finns väl egentligen två svar på frågan; Ja och nej..
För att klara tillgänglighetskraven vid ett nybygge så måste det finnas ett sovrum på entréplanet som är tillräckligt stort. Har man 10 sovrum till så får dom vara hur små och otillgängliga som helst.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
useless useless skrev:
Det finns väl egentligen två svar på frågan; Ja och nej..
För att klara tillgänglighetskraven vid ett nybygge så måste det finnas ett sovrum på entréplanet som är tillräckligt stort. Har man 10 sovrum till så får dom vara hur små och otillgängliga som helst.
Jasså?!
 
Har för mig att det finns krav på mått och fönster annars är det en alkov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.