Hej,

Igår följd jag en anvisning av en tekniker och jag startade insatskasset med 3,5 kg. Temperaturen i rökgas på utsida blev 240 grader som verka alldeles för mycket!

Kan ni svara dessa frågor om era egna erfarenhet om eldning?

1- Hur mycket ved använder ni vid start, hur mycket ved på en timme och hur lång tid eldar ni?

Tack i förhand
 
Den frågan går inte att svara på då det helt beror på vilken panna, braskamin, kakelugn som syftas. Precisera dig mer.

Jag antar att du menar att rökgasen från insats till skorstenen blev 240 grader. Det är väl egentligen inget konstigt egentligen, utan säger mest att du har en insats som inte kan ta tillvara på alla kW i veden. 3.5kg inlägg är väl ganska normalt i en insats.
 
Jag har en insats kassett Dovre 2575 76% verkningsgrad.
 
Tack,

Jag ska följa anvisning!
 
Prova att tända ovanpå veden när du tänder den första brasan: lägg vedträna korsvis, tätt intill varandra. På toppen lägger du tändved, näver eller nåt annat som brinner lätt och gärna några kolbitar från förra eldningen. Detta funkar mycket bra i mina kakelugnar, det ryker nästan inget ur skorstenen när jag tänder så, vilket betyder bra förbränning.
 
  • Gilla
Kalle Johanson
  • Laddar…
Vi har kassett i källare i gillestugan som är cirka 40 kvm som gärna stor vid 18-19 grader på vinter. När jag eldar temperaturen går upp cirka 3-4 grader (termometer ligger 6 meter från värmekälla) i rummet med 3 kg ( start med 2kg ved) på timme ved när det är 0 grader ute eller minus. När jag använder 3 kg i timme från kamin kan temperatur höja till 30 grader 3-4 meter efter två timmar eldning när man elda för fullt ( 3 kg i timme). Min källaren är väldigt ventilerade.

Hur mycket höjer temperaturen när ni har eldat 3 kg i rummet?
 
Jag kommer öppna två galler i kupa så att vi ta vara på all värm. Får ni mycket varmluft från galler ?
 
Nu har jag inte en insats utan en hel braskamin men merparten av värmen kommer från gallret. Vi eldning med hög lufttillförsel ger den mest strålningsvärme men efter upptändning med nedreglerad lufttillförsel så kommer merparten av de 7kW den ger som från gallret i skorstenen.
 
Jag hoppas att jag få extra värme genom gallret men troligtvis inte mycket som du . Jag tror att jag vet vilken slags kamin du menar och dem är byggde med dessa funktion att blåsa ur värme och andra har även fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.