Hej, vill först tacka för all hjälp jag fått härifrån, följer det mesta slaviskt :)

En annan fråga, hur ser det ut med elsladdar i närheten av isolering? Ska bygga in en idag öppen hall, och i taket sitter det redan ytterbelysning som jag ska sätta i det nya taket. Dock ska taket isoleras för att få varmt. Är det någon risk (sladdarna är i oskadat skick) att isolera i närheten av själva sladdarna som går ut till lampan? Är ju så i övriga huset, men vill bara om det finns några saker att tänka på om någon annan gjort detta.

EDIT: Är ju idag ett utomhus-sladd som går till denna lampa, en sån tjock skyddad variant.

Med vänlig hälsning,
 
vet inte hur du menar men sänker du taket så lär du även sänka den elutrustning som sitter där. Du kan inte bara skruva loss lampan och dra i sladden och flytta ner den. Inte för att normal elkabel mår dåligt av att ligga lös i isoleringen men anläggningen ska ju vara av normal karaktär och då drar man ju rör/slang eller dosa till avsedd plats och ansluter lampan där.
Det ska ju inte vara en lös kabel som tittar fram genom nåt hål bara.
 
Tack för svar stefan. Skulle kanske skrivit också att taket Inte kommer sänkas, har säkert 10-15 cm uppåt som idag är tomt, så lampan kommer hänga på samma nivå/exakt samma ställa som idag.
 
ok men faktum kvarstår, det är nog ingen bra lösning att bygga in en lös kabel till en lampa på det viset. Har ingen betydelse så men man gör normalt inte så. Bättre då att leta reda på dosan som elen kommer ifrån och dra slang eller rör till anslutningsstället och sen bygga in allt och då kanske bara dra löstrådar.
 
Bra, då vet jag det. Ska se lite mer hur det ser ut då jag inte är helt hundra ändå.
 
Hej igen, skruvade bort lampan, och det visade sig (utan att ha rivit hela taket, men gissar det ser lika ut hela vägen) att sladden ligger i ett pvc-rör (hård plast, vad det nu kallas) och slutar i trådar. När jag lossade lampan från taket åkte den ner ca en meter, så sladden är väl tilltagen i längd, gör det någon skillnad?

IMG_1378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.