Finnes: kök från gissningsvis 80-talet i fint skick men med omodern funktionalitet och stil. Vitvarorna är gissningsvis 6-8 år gamla, bland annat en 70 cm bred spis med induktion och bra ugn, dismaskin som verkar funka utmärkt.

Nu ska jag låta byta ut innertak i köket och matrummet samt riva en vägg däremellan. Är väldigt sugen på att byta ut köket, men det är dels mycket pengar, men det känns också onödigt att slänga ut fungerande grejer - både skåpstommar och vitvaror. Om jag kan behålla diskbänksskåpet på sin nuvarande placering så slipper jag en massa rörmokerijobb dessutom.

Skissar nu på att riva ner överskåpen och kaklet och byta plats på några av bänkskåpen. Men också komplettera med ett par nya skåp och försöka montera in ikeas lådor med luckor i de gamla skåpen. Ny bänkskiva och nytt kakel, kanske ny blandare.

Eftersom Ikeas skåp nu är 80 och mina är 70 så tänkte jag att jag på ena sidan om spisen, som ändå bryter linjeringen, sätter alla 70-höga skåp och på den andra sidan sätter jag de nya, 80-höga skåpen. Det kommer inte bli mitt allra snyggaste kök, men förhoppningsvis mer funktionellt och betydligt snyggare än idag.

Men är det värt att göra en "light"-renovering? När de här vitvarorna går sönder har jag ju t ex ingen lust att köpa en 70 cm bred spis utan vill ha en inbyggd ugn och häll.
Och funkar det att få in ikeas lådor i de gamla skåpen som ju är 70cm höga? Jag tänker 40+20+10.

Vad tror ni? Tacksam för alla möjliga inspel :)
 
Tja, är inte säker på att jag tolkar dig rätt men du har alltså ett IKEA-kök idag, om än äldre? Hur som helst, bara en spontan reflektion på det här med spisen — mest framtidssäkra lösningen är väl att redan idag offra spisen för en lösning med ugn och häll. Så slipper du bygga om när dagens spis lägger av.

//Ronnie
 
Ska du byta ut några av skåpen tycker jag du ska byta alla. Det kommer vara jätte svårt om inte omöjligt att få in Ikeas produkter i befintliga stommar. Och byt ut 70spisen med engång du kommer ångra dig senare. För att hålla ner priset på Ikea så tänk på att inte ha för många lådor de är de som kostar dock underlättar de vardagen och val av lucka avgör priset. Om bänkskivan måste vara längre än 246cm så blir det dyrare med...... Titta alltid in på fyndet när du bestämt storlek på stommar.... Lycka till
 
Skulle nog avvakta själv. Man kan ju ta ner överskåp osv om man vill ha luftigare kök tex. Men som du säger.. Det är lurigt att passa ihop vissa delar utan att det blir konstigt..bättre att göra allt på en gång, när du känner för det och ekonomin godkänner det!

Vissa saker är ju lätta att förändra..andra inte :/

Ikeas lådinsatser är ju väldigt specifika till deras mått och även om du kan kombinera ihop dem till 70 cm höjd..så blir det nog en hel del jobb att få det bra (beroende på dina stommar idag) och väljer du att köpa en ny stomme idag..så tänk på att den är 80 cm hög!

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Elgigantens kök är samma mått som Ikeas gamla, så kolla in deras stommar! Man kan även beställa ur Ikeas gamla sortiment FAKTUM fram till september i år.

Jag gjorde en "mini-renovering" av ett Ikea-kök från 2013 eftersom layouten var förfärlig och köket inte var färdigt, och beställde nya FAKTUM-stommar. Men det går faktiskt att köpa de nya bänkstommarna och kapa, vi fick göra det pga en ändring i layouten och med cirkelsåg tog det ca 15 min. De passar in perfekt, dock får man fundera kring hur man löser det med luckor. Vi kapade gamla överskåpsluckor och gjorde nya hål för gångjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.