Vad är projektions TV?
Har hört att det är billigare än plasma och LCD, och att signalen delas upp på något vis.
 
Se det som en miniprojektor som sitter i tv:n och använder fronten som duk. Samma problem som med projektorer, Lampan har begränsad livslängd och kostar massor
 
Till det kommer usel bildkvalitet med cirka 20° betraktningsvinkel. Julfaftnar brukar samla åskådarna tätt, tätt runt mittlinjen för att se vad Kalle Anka egentligen gör där ute i djungeln.
 
Japp och de äldre vill ha halv mörkläggning också. För att inte tala om det eleänden som har fläkt
 
Jasså det är dem, de har varit med på PLUS och åkte i soptunnan...
De är väl inte tänkta som TV-apparaterutan mer som något att se filmer på?

Läste den här:
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,876372,00.html

Trodde det var något annat, kan inte läsa artikeln...
Men är väl inte platta, utan bara stora?
 
frontytan är förvisso platt men annars är de minst lika stora som en vanlig tv
 
Nja, vill man ha riktigt stor bild utan att köra vanlig projektor och inte betala 150 000 för en stor plasma så kan bakproj vara ett alternativ. Moderna DLP bakprojar har ljusstark, högupplöst bild med helt OK betraktningsvinkel och är ca 30-40 cm djupa.

Tex Thomson scenium är bra apparater http://www.thomson-europe.com/EU_EN/image.php?page=scenium

Själv har jag plasma dock.

/Martar
 
varför kompromissa??? Köp en riktig proj direkt, då kan du slänga ut lcd:n, plasman.
Plasman är inte i närheten bildmässigt, och en lcd i 100 tum vågar man bara drömma om.
En proj för 20k slår allt(nästan)
 
Tyvärr så bullrar de.

Den dagen nån kommer med en proje med hyfsad bild som är helt tyst, den dagen ska jag ha en.
 
thomsons dlp modeller knäcker bildmässigt de flesta plasma/lcd modeller
 
ojojoj, här va det okunskap... :surprised:

Projektions-TV av idag håller h ö g klass. Går inte att jämföra med gårdagens modeller.
Jag har nyligen köpt en Sony 50-tummare. Är enormt nöjd med TV:n.
Kolla gärna i forumet för denna TV. Vi är många som köpt TV:n. Nästan alla är lyriska!
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=107989

"Till det kommer usel bildkvalitet med cirka 20° betraktningsvinkel. Julfaftnar brukar samla åskådarna tätt, tätt runt mittlinjen..."

-Herregud, detta stämmer. Om det varit 1995.... Är inte alls så numera!

Japp och de äldre vill ha halv mörkläggning också. För att inte tala om det eleänden som har fläkt

-Stämde också för några år sedan...

Projektions-TV anno 2006 håller bra kvalitet. Det är en smaksak om du väljer LCD, plasma eller Bak-proj. Jag valde min Sony 50-tummare för att få en skapligt stor bild som klarar HD-upplösning. Motsvarande LCD skulle kostat mig 40.000 kr. nu betalade jag 15-tusen...! Utan att tumma mkt på bild-kvalite'n!
 
Jo jag gav upp tekniken för något år sen. Kul att se att den har förbättrats. Kanske kan vara värd att överväga när det blir dags för nästa tv. Finns det någon som klarar 1080P?
 
RomaRoma skrev:
ojojoj, här va det okunskap... :surprised:

Projektions-TV av idag håller h ö g klass. Går inte att jämföra med gårdagens modeller.
Jag har nyligen köpt en Sony 50-tummare. Är enormt nöjd med TV:n.
Kolla gärna i forumet för denna TV. Vi är många som köpt TV:n. Nästan alla är lyriska!
[länk]

"Till det kommer usel bildkvalitet med cirka 20° betraktningsvinkel. Julfaftnar brukar samla åskådarna tätt, tätt runt mittlinjen..."

-Herregud, detta stämmer. Om det varit 1995.... Är inte alls så numera!

Japp och de äldre vill ha halv mörkläggning också. För att inte tala om det eleänden som har fläkt

-Stämde också för några år sedan...

Projektions-TV anno 2006 håller bra kvalitet. Det är en smaksak om du väljer LCD, plasma eller Bak-proj. Jag valde min Sony 50-tummare för att få en skapligt stor bild som klarar HD-upplösning. Motsvarande LCD skulle kostat mig 40.000 kr. nu betalade jag 15-tusen...! Utan att tumma mkt på bild-kvalite'n!

He hee...håller med dig fullt ut. Själv köpte jag en Sagem Axium DLP-56 (56 tum) för knappt ett år sen (Jepp, den har HDCP) och är kanonnöjd. Bilden är väldigt bra och vid inköpstillfället kostade en plasma med motsvarande bild och storlek ca 25 tusen mer.
 
RomaRoma skrev:
ojojoj, här va det okunskap...
...Jag har nyligen köpt en Sony 50-tummare. Är enormt nöjd med TV:n.
Kolla gärna i forumet för denna TV. Vi är många som köpt TV:n. Nästan alla är lyriska!
[länk]
Svärfar köpte en dylik Sony 50" för ett drygt år sedan. Betalade runt 17.000:- om jag inte minns fel. Riktigt usel bild jämfört med vilken platt TV som helst. Tom en gammal Saba från tidigt 80-tal dugit bättre.
 
mats_o:23dB........det borde väl din ljudanläggning klara av att toppa? ;)
50 tum bakproj...fortfarande ingen biokänsla om du inte vill ha tv:n i knät, och att ha den i knät ser tungt ut..
tacka vet jag projektor, obegränsade möjligheter, bästa köpet någonsin kan bara rekomendera.
Snart kan man till och med köpa en högupplöst DLP för 10000kr.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.