Har fått hem 10m ved som ska sågas och klyvas. Förrut har vi alltid sågat upp alla stockar i 30cm längder och sedan stått och klyvt i en maskin.
Vad tror ni om att såga bitarna i lite längre längder, sedan klyva dom och efter det såga dom till 30cm?
Antingen om man kör dom till 90cm eller 120cm.
Tror ni det gör det någon skillnad på tid och vilket som är jobbigast?
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Sen kanske man kan snickra ihop en sån här och lägga de klyvna bitarna i för att underlätta lite innan man sågar dom i 30cm längder

_DSC6498w.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zonny StenströmZonny och 1 till
  • Laddar…
Tror man gjorde en meters längder som klövs under kriget (o nej jag var inte med)
 
M
JKrister skrev:
Tror tyvärr det bara går på riktigt raka och torra stockar. En kvist eller så skulle ställa till det om klabben är 120cm lång.

Här är en variant
[länk]
Utöver det roliga i att dem spränger kubbarna så ser det nästan komiskt ut hur lätt dem lyfter och slänger bitarna i slutet. Själv hade jag nog inte ens rubbat en sån bit :D
 
bossekarlsson skrev:
Har fått hem 10m ved som ska sågas och klyvas. Förrut har vi alltid sågat upp alla stockar i 30cm längder och sedan stått och klyvt i en maskin.
Vad tror ni om att såga bitarna i lite längre längder, sedan klyva dom och efter det såga dom till 30cm?
Antingen om man kör dom till 90cm eller 120cm.
Tror ni det gör det någon skillnad på tid och vilket som är jobbigast?
Jag har eldar 90 ved i min panna, och jag tror att gränsen för man en normalstark person orkar med att hantera går någonstans där...det beror i och för sig på hur grova kubbarna är. Men jag tror att det bara blir onödigt tungt att hantera såpass tunga kubbar. Det tar mer nog tid att lyfta den eftersom att de väger mer...tror jag.

Sedan finns det en aspekt till, det är svårt att få tag på en vedklyv som kan klyva så lång kubbar i alla fall om man ska hyra den. Jag måste köra flera mil extra för att hyra en vedklyv som kan klyva mina 90 cm långa kubbar, men i mitt falla är det ju värt det.

Om ni vill spara tid så skulle jag rekommendera att såga veden i den längd som passar för er eldstad och sedan lägga så många kubbar som får plats i rad på klyven, och klyva dem samtidigt.

Som den här killen gör 1.30 in i klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=Rls-NTpjP6s
 
Vi gjorde årsförbrukningen åt en kompis med en liknande maskin
https://youtu.be/VJN7o-Vi01s

En lastade bordet med traktor, två matade in och två staplade. Det var inte maskinen som var flaskhalsen om man säger så. Finns flera som hyr ut på blocket
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har eldar 90 ved i min panna, och jag tror att gränsen för man en normalstark person orkar med att hantera går någonstans där...det beror i och för sig på hur grova kubbarna är. Men jag tror att det bara blir onödigt tungt att hantera såpass tunga kubbar. Det tar mer nog tid att lyfta den eftersom att de väger mer...tror jag.

Sedan finns det en aspekt till, det är svårt att få tag på en vedklyv som kan klyva så lång kubbar i alla fall om man ska hyra den. Jag måste köra flera mil extra för att hyra en vedklyv som kan klyva mina 90 cm långa kubbar, men i mitt falla är det ju värt det.

Om ni vill spara tid så skulle jag rekommendera att såga veden i den längd som passar för er eldstad och sedan lägga så många kubbar som får plats i rad på klyven, och klyva dem samtidigt.

Som den här killen gör 1.30 in i klippet.

[länk]
Vi har en stor klyv som vi får låna av en kompis. Den klarar ca 120cm.

Det går inte att lägga upp för många kubbar på en gång då dom lätt trillar ner. Kanske kan göra någon bana så dom inte trillar ner istället.
 
Jag tror absolut (visserligen utan att själv ha provat att) på den linjen, och det låter som ett mer jobb att såga, klyva och sedan såga igen. Om maskinen klarar av att klyva två kubbar så är det bättre än en och 120/30=4 tänk va bra det vore om du kunde klyva 4 kubbar samtidigt.

Men 10 kubik är inte så mycket så hur du än gör så fixar du det på en helg eller en dag. Eftersom att det inte rör sig om mer ved än, så tycker jag att du inte ska försöka "uppfinna hjulet" för länge.

Lycka till :)
 
Hade du bott i Halland hade du kunnat hyra min PW vedmaskin! ;)
 
Redigerat:
findus42 skrev:
Varför välja när det går att klyva och kapa i ett moment
[länk]
Fungerar som en cigarrsnoppare. Vrider man stocken ett kvarts varv inför varje klipp får man det färdiga resultatet som kvartskluvna kubb. Kapaciteten är förmodligen så stor att man kan inbilla sig att det behövs ett transportband också :).
mvh Findus
Om alla stockar är i den storleken så går det ju jättebra på detta viset.

Men när jag har köpt Långed så har en betydande del av stockarna varit så grova att den maskinen inte skulle klara av dem.
 
Kellfri's vedklipp har fått skit på skogsforum.se för dess bristande kvalitet/hållfast. PW's variant är lite mer robust. Just sayin...
 
B bossekarlsson skrev:
Har fått hem 10m ved som ska sågas och klyvas. Förrut har vi alltid sågat upp alla stockar i 30cm längder och sedan stått och klyvt i en maskin.
Vad tror ni om att såga bitarna i lite längre längder, sedan klyva dom och efter det såga dom till 30cm?
Antingen om man kör dom till 90cm eller 120cm.
Tror ni det gör det någon skillnad på tid och vilket som är jobbigast?
Tycker det låter både krångligare och jobbigare än normalt. Varför inte satsa på en maskin som både kapar och klyver och dessutom har en vedtransortör om man nu vill komma billgt undan arbetsmässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.