Hej

Jag har en fråga som jag undrar över, har googlat men inte hittat ett rakt svar.

Frågan jag har är vilket material som är vanligast i blandare?

Det jag kommer fram till:

Vanligaste materialen som blandare tillverkas i är mässing och rostfrittstål, aluminium kan blandare också tillverkas i.

1. Vad jag tror är att rostfritt är vanligast om man gör en snabb okulär översikt, men det kan också vara så att det rostfria silvriga färgen på de flesta blandarna är av galvanisk mässing.

2. Mässing är en legering av koppar och zink och innehåller beroende på mässingsblandningen även därutöver andra tillsatser som te.x. aluminium, bly, nickel, mangan eller arsenik.

3. Varför jag tror att rostfritt är vanligast är därför att bly kan fällas ut i vattnet och ge blförgiftning.

Har nu forumiter belägg för att det är rostfritt som är vanligtast (om jag utgår efter vad jag tror).
Skulle uppskatta om fakta finnes.

Tusen tack =)

Mvh

Zezo
 
Krilleman
Mässing + förkromad yta är vanligast.

Men rostfria blandare är på frammarsch.
 
Vanligast, nja. Billiga märken som Jula eller Ikea har definitivt inte mässing i sina blandare.
 
Strip skrev:
Vanligast, nja. Billiga märken som Jula eller Ikea har definitivt inte mässing i sina blandare.
vad har dom då? Överlag så är väl mässing det "billigaste" materialet man kan göra blandare i?
 
Ingen aning, men de rostar och beter sig illa :) Det är rimligen där den stora prisskillnaden är mellan riktiga fabrikat och de här superbilliga krafset.
 
Krilleman
Plast kan dom också vara tillverkade av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.