Tänkte ta en genväg (150-200 m skarv) och limma pappersremsan med lim istället för att hålla på och kleta in den i spacklet.

Vilket lim kan man använda? (vanligt tapetklister eller något speciellt?)

(Obs, har spacklat första varvet, limmar pappersremsan och spacklar sen igen)
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
Våtrumstapetklister ska man använda har jag fått lära mig.

Tex Bostiks Våtrumslim KP4
 
  • Gilla
olaf2
  • Laddar…
sweet.

Då bär det av till affären imorgon så skall det inhandlas (Finns väl på bauhaus, eller skall man till finhandlarn?). Känns skönt att veta vad man skall göra i helgen.
 
Bauhaus här i krokarna har inte bostik men dom har nån annan motsvarande produkt.
 
Flügger rekommenderar sitt Vävlim Extra 378 till skarvremsorna. Det är ett vattenfast lim med hög torrhalt.
Man skall INTE använda vanligt vävlim. Det är inte tillräckligt starkt. Vanligt tapetlim är kasst för det är INTE VATTENFAST och remsorna kommer att resa sig vid spackling.

Våtrumslim eller extrastarkt vävlim, alltså. Glöm inte att pressa fast remsan ordentligt i limmet. Jag använde en 50-mm spackel som drogs över remsan så att limmet läckte fram längs kanterna.
 
Nöden har ingen lag ibland. När vi tapetserade vardagsrummet för 5 år sen behövdes armeringsremsa vid ena sidan av ena fönstret. Inget speciallim fanns att tillgå och timmen var sen. Det fick bli det tjocka blåa limstiftet avsett för papper och foton - huvudsaken var att remsan kom på plats. Och det gjorde den. När limmet torkat spacklade jag som vanligt och det ser hur snyggt ut som helst än idag. Ingen mer än jag vet vad som finns under tapeten. Undrar vad limmet i vanliga limstift är gjorda av...
 
d-sajn skrev:
Tänkte ta en genväg (150-200 m skarv) och limma pappersremsan med lim istället för att hålla på och kleta in den i spacklet.

Vilket lim kan man använda? (vanligt tapetklister eller något speciellt?)

(Obs, har spacklat första varvet, limmar pappersremsan och spacklar sen igen)
Det är knappast en genväg. Enklast är ju att spackla på ett lager tunt, dra på remsan direkt och spackla över.
Vänta över natten sen spackla en sväng till sen är det klart. Då slipper man ju gå tillbaka och limma och hålla på dona..
 
muminmamma skrev:
Det är knappast en genväg. Enklast är ju att spackla på ett lager tunt, dra på remsan direkt och spackla över.
Vänta över natten sen spackla en sväng till sen är det klart. Då slipper man ju gå tillbaka och limma och hålla på dona..
Du har så rätt så, men det krävs rätt mycket träning för att göra det rätt. Jag anser mig själv väldigt händig, men att spackla in remsor gick jag bet på. Har efter detta åtminstone två skarvar som började bubbla efter någon vecka. Tyvärr sitter det redan tapeter över skarven/remsan.
Det passar alltså målare som som tar betalt för sin tid. Tekniken med lim är alldeles utmärkt, förutom de extra momenten som en målare aldrig skulle kunna ta betalt för.
Jag talade tidigare med en släkting som förr satt på Flüggers support och rekommenderade limmetodenom man inte fick till det på "rätt" sätt. Gör man inte rätt med spackeltekniken så får man göra om. Det kan bli kostsamt för en privatperson i slutänden. Dessutom har man bara ETT hus att träna på och bara EN gång.
 
Det är väl helt självklart!!! att pappersremsan ska fästas i det första spackellaget.
Inget annat det har jag fått lära.
Anders
 
Jag hade inga som helst problem att sätta pappersrems i spacklet, första försöket! men som sagt jag har ju hållt i en spackel flertal gånger förr.
Här finns en filmsnutt http://www.taunton.com/finehomebuilding/pages/hvt050.asp tror dock dom har ändrar så man måste regga sig för att se den.

//mvh ppalm
 
...och jag vet gamla yrkesmålare som inte kan hantera pappersremsa rätt än. Rinnigt spackel är också ett krav.

Hur som helst ville nog trådskaparen ha lite tips på vilket lim han/hon skall välja. Inte bli uppläxad för att densamme inte gör som ett garvat proffs. Det är resultatet som räknas i slutändan.
 
  • Gilla
Jax82 och 6 till
  • Laddar…
prexis, håller med Johan.

Det är nämligen så att jag GILLAR att limma istället för att spackla fast skarvremsan...
 
  • Gilla
peter.o
  • Laddar…
Hej

Jag funderar också på att limma pappersremsan istället för att spackla in den eftersom det verkar enklare att få ett bra slutresultat.
Men ni som har limmat remsan, har ni först spacklat igen mellanrummet mellan gipsskivorna en gång, låtit spacklet torka och sedan limmat remsan på första spacklingen eller har ni bara limmat på pappersremsan direkt?
 
mr_bygg skrev:
Hej

Jag funderar också på att limma pappersremsan istället för att spackla in den eftersom det verkar enklare att få ett bra slutresultat.
Men ni som har limmat remsan, har ni först spacklat igen mellanrummet mellan gipsskivorna en gång, låtit spacklet torka och sedan limmat remsan på första spacklingen eller har ni bara limmat på pappersremsan direkt?
Spackla igen gropen/mellanrummet först. Precis som när man sätter upp det proffsigt med endast spackel. :D
 
Johan Gunverth skrev:
Spackla igen gropen/mellanrummet först. Precis som när man sätter upp det proffsigt med endast spackel. :D
Har satt gips u taket och skurit ut kortsidorna. Lagt ett lager spackel nu och ska gå vidare. Fastnade för att testa limma upp pappremsan. Men ska jag spackla en gång till innan limning och remsa för att få en slätare yta. Tanken är att bygga upp en så jämn yta som möjligt och måla direkt.

Så två lager spackel innan lim och remsa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.