Jag fick mitt badrum totalrenoverat i november förra året. Golvvärme och helkaklat och något sänkt tal för spottar. Kort efter upptäcker vi att det droppar en brun vätska från takfönstret och det är fukt på insidan av kupolen och på plexiglas/plast skivan vid innertaket. Efter ett par månader börjar det lukta och det är synligt svartmögel på trät i fönstret.
Hantverkaren, som jag är mycket nöjd med, bekräftar detta och hänvisar till att den nya tätheten i badrummet tillsammans med den ökade värmen har ökat fuktigheten i badrummet, rimligt tycker jag. Han erbjuder sig att åtgärda detta genom att byta ut delar av trät och täta skarven mellan innertak och plexiskivan. Han anser dock inte att detta är hans "fel" och att vi får betala detta. Jag tycker inte heller att det är hans "fel" men att det är en konsekvens av renoveringen och att vi köpte en helhetslösning. Betalar man 200tkr tycker jag att det är rimligt att ett proffs tänker på detta alternativt åtgärdar problemet när det uppstår. Min fråga är alltså; vad tycker ni?
Jag anlitar gärna denna firma och kan stå för material och till viss del diskutera betalning men tycker egentligen att detta ska fixas utan extra kostnad för mig...

Vad säger forumet?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Om det nu är så tätt som han säger borde inte ventilationen ta hand om den fuktiga luften?
 
Det låter ju primärt som ett ventillationsproblem. Om det nu inte läcker utifrån.
 
Ja, hur är det med ventilationen? Finns det en fläkt monterad i ventilationskanalen?
 
Ja, fläkt finns i duschen men det tydligt att den inte klarar den ökade fukten. Eftersom det inte är tätt känns det nattligt att fukten stiger upp där. Jag skulle nog kunna täta själv men vill ha proffshjälp att få bort mögel och kanske sätta någon fuktsäker skiva. Det är obehandlat trä nu.
 
Fler bilder tack
 
Är det en fläkt som går hela tiden eller bara ibland?
 
Bilderna säger inte så mycket.
Låter som ventilationsproblem imo.
 
Takfönster !
Varför finns det fönster i ett badrumstak ? Om föntret börja mögla då är det fel på fönstret och inte arbetet. Jag undrar vad är fönstret bra för och en bild med större perspektiv så att man ser hela taket, tack.
Ett badrumstak ska inte bestå mer än badrumsgibs, målad med våtrumstäck. Inga trämaterial i taket.
 
Det är inte fönstret, eller kupolen, som har möglat utan salningen mellan innertak och yttertak. I nivå med innertaket ligger en plastskiva spm hålls uppe med lister och tätat med typ silikon. Märklig konstruktion måhända men det har varit tätt och problemfritt i fem år innan renoveringen.
Bilden är från näten men visar typen av fönster.
image.gif
 
Niklas Haglund skrev:
Det är inte fönstret, eller kupolen, som har möglat utan salningen mellan innertak och yttertak. I nivå med innertaket ligger en plastskiva spm hålls uppe med lister och tätat med typ silikon. Märklig konstruktion måhända men det har varit tätt och problemfritt i fem år innan renoveringen.
Bilden är från näten men visar typen av fönster.
[bild]
Plastskivan ser jag inte på bilden. Men som jag har uppfattat, det man ser på bilden som har möglat är egentligen den nedsänkta taket ?
Det verkar vara 10 cm eller 15. Ett nedsänkt tak i badrum ska vara väldigt tätt för att det saknar ventilation. Kommer det fukt där då är der mögel på en gång. Jag tror fukt tar sig in där genom spottarna och tar sig ut genom skarven, därför blir det fukt på insidan av kupolen. Om plastskivan är tätt omkring då kan inte fukt ta sig upp den vägen.
Runt omkring spottarna måste vara plastad så att ingen fukt tar sig in. Jag tror du ska kolla omgående hur den nedsänkta taket mår. Risken finns att det är mer mögel inuti taket än bara runt fönstret.
Det låter som att firman har begått ett stort misstag rörande det nedsänkta taket.
 
Tack för synpunkter. Firman har inte gjort något med takfönstret. Taket sänktes för spottar så plastskivan är några cm in. Jag kan tycka att de borde ha tänkt på den ökade fukten ich räknat in detta från början.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har brutit bort fuktskadade spånskivor. Fuktigt men ingen påverkan på trät, förutom mögel. Kanske kan bli ett försäkringsärende om inte hantverkaren är ansvarig...
 
Niklas Haglund skrev:
Tack för synpunkter. Firman har inte gjort något med takfönstret. Taket sänktes för spottar så plastskivan är några cm in. Jag kan tycka att de borde ha tänkt på den ökade fukten ich räknat in detta från början.
En sak är säker. Det ska inte komma upp någon fukt efter plastskivan och till undersidan av av kupolen. Ökat fukt är bara bortförklaring. Firman får åtgärda felet och stå för kostnaderna. Om du står flr material kostnader då är du tillmötesgående. Bygger de vadrum då ska det vara tätt. Läcker det då är det nåt som är fel. Det är lika allvarligt om det läcker på taket som på golvet.
 
Tack! Tydligt svar, jag får försöka få till det med firman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.