harry73
kan du inte göra om det till suterrängbyggnad?
 
Jo, det skulle jag kanske kunna göra, men det skulle vara praktiskt att få lite mer användbar tomt också. "Gropen" är i praktiken oanvändbar till något, genom att jämna ut den skulle jag göra om den till mer användbar mark.
 
Möjligt att mitt "synmått" lurar mig. Men ligger muren verkligen 4,5m från tomtgränsen efter hela sin längd?
 
nasuf skrev:
Men de skulle kunna ha en generell "disclaimer" i sin e-post som talar om att den information de ger enbart är rådgivande och inte är bindande och ingen framtida garanti för ett framtida beslut.

Och det är möjligt att min planerade utfyllnad är alldeles för stor, och "för omfattande" och om kommunen inte vill ge lov så är det klart att det går att använda skrivningen "ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas." från boverket, men den är inte planstridig. Skickar med situationsplanen.

Och det är också möjligt att man skulle köpa med en blåbärsbakelse och bjude handläggaren på en fika och "snacka lite kompisar emellan", men är det ett sånt samhälle vi vill ha, att den trevligaste och de som är mest generösa som får bygga det dom vill, då kommer vi snart att ha skapat ett sydeuropeiskt mutsamhälle!

[bild]
Världen är inte svart eller vit, det är inte blåbärskaka eller strikt skriftlig korrespondens som gäller. Tyck vad du vill, kommunens tjänstemän är också människor, och kommunikation funkar bäst öga mot öga. Konstigare än så är det inte. Om du sedan tror att en blåbärskaka hjälper men tycker det är fel, så har du ett litet dilemma att fundera över ;)
Själv har jag aldrig, och skulle aldrig kunna, komma med en blåbärskaka eller annat bakverk på det viset. Jag skulle känna mig dum och uppenbar. Jag kommer mycket hellre med ett glatt humör, goda förhoppningar och ett öppet sinne. Det brukar räcka långt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Så här på situationsplanen ser det inte så märkvärdigt ut, men du får en mur som är 2,5 meter hög på högsta stället. Det är en rejält hög mur. Det ser förvisso ut som en terrassering på del av muren, men med en mycket liten avsats. Som sagt, åk in och snacka med handläggaren, så får du säkert höra vad problemen är. Kanske kan de lösas genom att du sektionerar upp muren i ett par terrasseringar och då även kan flytta den nedersta delen närmare tomtgränsen, och på så vis få en lite mer naturlig terrassering men ändå med bibehållen yta på toppen.

För som det ser ut nu måste jag säga att även jag är tveksam till hur det ser ut.
 
Möjligt att mitt "synmått" lurar mig. Men ligger muren verkligen 4,5m från tomtgränsen efter hela sin längd?
Ja, det stämmer, har stämt av det med den berörda grannen.

För som det ser ut nu måste jag säga att även jag är tveksam till hur det ser ut.
Jo, det är en terassering med ca 1 meter och det kanske är för lite för att ta emot marktrycket från muren ovanför.


Är jätteglad för den respons jag får av er, lätt att bli hemmablind och som glad amatör vill jag ju inte se några problem med mitt projekt. Ritar nog om den och minska utfyllnaden åt söder så det blir ett souterräng-hus (är ju inte begränsad till maxhöjd på 4m eftersom det är bygglovspliktig komplementbyggnad) och ansluter övre muren mot det nord-östliga hörnet på nybygget. Sen åker jag iväg till handläggaren med en stor sedelbunt .... (obs skämt).
 
Jo men även om grannen accepterar det, så är det fortfarande en avvikelse, dvs. din ändring ryms inte inom detaljplanen.

Grannens synpunkter är bara rådgivande, synpunkter som skall ingå i beslutsunderlaget, när det gäller en smärre avvikelse. Likaväl som en granne som ogillar en avvikelse inte har veto, kommunen kan ge bygglov även om grannen motsätter sig, så kan kommunen avslå ett bygglov som strider mot detaljplanen, även om grannen inte har något emot planerna.

Edit: läste inlägget igen, kanske missuppfattade, ligger muren närmare grannen än 4,5, eller har du stämt av att den inte ligger närmare?
 
Edit: läste inlägget igen, kanske missuppfattade, ligger muren närmare grannen än 4,5, eller har du stämt av att den inte ligger närmare?
Åhh, förlåt, jag läste också mitt inlägg och det kan absolut missförstås. Jo, den ligger närmare än 4,5m (2,66m).

Grannens synpunkter är bara rådgivande, synpunkter som skall ingå i beslutsunderlaget
I "min" kommun så har de ändrat så att grannmedgivande inte skall skickas med lovansökan. De skickar ett brev till grannen så får grannen göra medgivandet senare direkt till kommunen.
 
Jo det är numera det normala, tror om. att det kan vara ogiltigt om man bara själv tar in medgivande. Men som sagt kommunen har ju ett skäl att neka, iom. att din plan strider mot detaljplanen.
 
Redigerat:
Ta inte med en blåbärsmuffins, eller ens något fikabröd! Det skulle bara göra skada och i värsta fall resultera i en polisanmälan och i bästa fall stöter du på en sådan som jag som skarpt säger att sånt här gör vi bäst i att låta bli och förklara konsekvenserna!

Däremot är det en god idé och fråga om du kan få ett möte för att diskutera vad man kan göra för förändringar för att möjliggöra tillstånd och ta med några olika skisser och vara öppen för synpunkter. (Bygglovhandläggaren sitter på dubbla stolar, dels ska denne upprätthålla lagens krav men denne har även en informationskylighet och en serviceskyldighet som innebär att denne ska svara på frågor, i rimlig omfattning, och hjälpa dig) Med lite tur kan DU bli bjuden på kaffe av kommunen och i samspråk med handläggaren hitta en väg framåt som fungerar både enligt bygglovhandläggaren/byggnadsnämnden och dig!

(Jobbar själv offentligt och det längsta man möjligtvis får sträcka sig till är en enkel kopp kaffe/byggfika om det bjuds när man är på platssyn och då är det knappt det också, andra kommuner och offentliga verksamheter har så strikt att man inte ens får bli bjuden på en svart kopp kaffe när man är på plats). Enda gången det kan vara Ok att ge fikabröd till en handläggare är EFTER att ärendet är helt avslutat och då bör fikabrödet inte ges till den specifika handläggaren utan snarare till en avdelning (eftersom det annars kan bli misstanke om att någon otillåten påverkan/försök till påverkan sker/skett), beroende på kommun kan det även vara bra att inte lämna in det med avsändare eftersom det kan vara så strikt tolkat att det av princip skickas tillbaka med vändande post. Både medvetenheten och regelverket kring detta har blivit bättre på senare år och då var det bra på många kommuner redan innan. Kan tillägga att en statlig myndighet jag jobbade på hade en regel som sa att om en ansökan adresserades till en specifik handläggare var det i sig ett hinder från att denna handläggaren fick röra ärendet/delta i handläggningen.

Däremot kan jag kommentera det om att kommunen kommer höra grannarna oavsett och det följer av att i de fall grannehörande krävs enligt lag så är själva grannehörandet s.k. myndighetsutövning det innebär att även om du själv tagit in ett medgivande från grannen och bifogat ansökan (att prata med grannen om man ska göra stora saker kan ju ändå vara smart om man tänker på grannsämjan) så måste kommunen själva göra ett grannehörande för att säkerställa att de uppfyllt sina förpliktelser enligt lagen.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, i normalfallet, och definitivt om det är fråga om ett lov inom detaljplan, fattar handläggarna beslut på delegation från nämnden men det är ändå ett nämndsbeslut. På efterkommande nämndsmöte informeras vilka delegationsbeslut som fattats av förvaltningen.
Det går inte att säga i normalfallet ens inom dp. Allt hänger på vad för lov som söks. Men, vanligtvis om ansökan är planenligt fattas beslutet på delegation av den handläggare som tilldelats delegation.
 
Det var ju precis det jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.