Då jag gjore riktigt tätt med plast runt ack-tanken så blev det helt plötsligt dragit i andra delar av huset. Till saken hör att utrymmet där acktanken står förbinds med köket i form av ett vedförråd som kommer fram under diskbänken (man slänger in veden utifrån så den hamnar direkt i köket så att säga). Jag kom ganska snart på att all luft som kökspannan suger åt sig nu valt att komma extra mycket från alla andra otätheter i huset (som för övrigt inte är inplastat - dock gips överallt), varför det kändes dragigare. Förut tog luften vägen genom de stora otätheterna vid vedintaget och direkt in i pannan. Frågan är hur man nu skall göra? :) Känns ju inte som en höjdare att ta bort plast och ha dragit runt acktanken. Täta resten av huset kanske? Har märkt att det inte är fogskum runt fönster och dörrar. Kanske är ide att börja där, eller vad tror ni? Sätta in välplacerade ventiler inte långt ifrån kökspannan (det är vår enda värmekälla, så den går hela vintern).
 
Vore det inte bäst att ta förbränningsluften från en kanal som hämtar sin luft utomhus. Annars kommer du ju använda luft som du dyrt värmt upp bara för pannan. Bortsett från pannans behov, om du ska skapa ventilation så borde du göra det kontrollerat.
 
Hej!

Jo, jag har faktiskt varit inne på det, men det blir lite bökigt då det är betongkällare och platta under huset. Skulle väl kunna bila upp ett hål i källarmuren och gå den vägen, men då skall man isolera och ha elstyrda spjäll osv. Men helt klart. Det vore nog det absolut bästa, för det är helt sant som du säger. Men drag kommer ju alltid uppstå i större utsträckning än hos de utan skorsten tex. Frågan är vart man skall börja täta om man inte är beredd att börja dra rör för tillluften :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.